26.07.2017  |  Klima, miljø og energi

Greenpeace rangerer de mest reparerbare enheder

Det kan godt betale sig at udvikle produkter, der kan repareres og opgraderes, mener Greenpeace East Asia og opfordrer flere af de store IT-mærker til at tage et kig på Dell, Fairphone og HP.

Hvor reparerbar er din mobile enhed egentlig? Det har Greenpeace East Asia i samarbejde med iFixit forsøgt at finde svaret på.

For nylig offentliggjorde de nemlig ranglisten IT Product Guide, der består af vurderinger af de 40 bedst sælgende smartphones, tabletter og computere fra 2015 til 2017.

Ud fra de bedst sælgende produkter optræder i alt 17 IT-giganter, som alle er blevet vurderet ud fra iFixits kriterier for reparation: den tid, det tager at reparere et produkt, enhedens muligheder for opgradering og modularitet samt tilgængeligheden af reservedele og reparationsmanualer.

Læs også: Apple vil genbruge mineraler i forsyningskæden

Positivt med offentligt tilgængelige manualer
Nogle af de virksomheder, der har klaret sig bedst ud fra iFixits kriterier, er Fairphone, Dell og HP.

Ifølge Greenpeace skyldes det, at de er de eneste virksomheder, der fremstiller reservedele og lægger deres reparationsmanualer frit tilgængelige for offentligheden:

”En forbedring af muligheden for reparation af elektroniske produkter er noget, som alle virksomheder bør prioritere, når de designer et produkt”, siger Gary Cook, der er IT Sector Analyst hos Greenpeace USA, og fortsætter:

”Det første skridt i den rigtige retning er at gå i Dell, Fairphone og HP's fodspor – gør reparationsmanualerne offentligt tilgængelige”.

Læs også: Ny rapport om nettets grønne helte og sorte skurke

Ud fra ranglistens vurderinger har alle tre mærker fået topkarakterer for flere af deres mobile enheder - blandt andet som følge af offentligt tilgængelige manualer.

Mange mærker er svære at reparere
I den anden ende af skalaen ligger Apple, Samsung og Microsoft. Det skyldes, at deres enheder både er vanskelige at reparere og opgradere:

”En række produkter fra Apple, Samsung og Microsoft bliver i stigende grad designet på en måde, der gør dem vanskelige at reparere. Det forkorter deres levetid, hvorfor de er skyld i en stor mængde af elektronisk affald”, siger Gary Cook.

Således var næsten 70 procent af deres testede enheder udstyret med batterier, der var umulige eller vanskelige af udskifte grundet design og stærke klæbemidler til batteriet:

”Elektronisk affald er en af verdens hurtigst voksende affaldstyper. Vi er nødt til at gøre elektronik til en mere bæredygtig del af vores liv”, siger Kyle Wiens, der er CEO for iFixit.

Læs også: Efter Greenpeace-demonstration: Samsung genbruger Galaxy Note 7

Som følge af den nyligt offentliggjorte liste har Greenpeace opfordret it-sektoren til i højere grad at udvikle produkter, der kan repareres eller opgraderes, så de holder i længere tid.

Samtidig ser organisationen gerne, at man bør fremme standarder og love, der er med til at fremme produktreparation, så det i sidste ende bliver mere overkommeligt for brugerne.

- EL

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere