Head & Shoulders vil sælge shampoo i flasker af genbrugsplast

Hårplejegiganten har i forbindelse med WEF-årsmødet annonceret produktionen af verdens første shampooflaske af genbrugt strandplast.

Sidste år vurderede en rapport, at der i 2050 vil være mere plastikaffald i verdenshavene end fisk, opgjort i vægt. Det vil blandt andre virksomheden bag det populære shampoomærke Head & Shoulders nu gøre noget ved. Foto: Head & Shoulders. .

20.01.2017

CSR.dk

Procter & Gamble, der står bag shampoomærket Head & Shoulders, vil producere verdens første shampooflaske, der indeholder op til 25 procent genbrugt strandplast.

Læs også: Nyt initiativ skal sikre mere plastikgenbrug

Den bæredygtige Head & Shoulders-flaske vil allerede til sommer blive solgt til forbrugere i den franske dagligvarekæde Carrefour i et begrænset oplag og vil dermed blive den hidtil største produktion af genbrugsflasker lavet af strandplast.

For at gennemføre flaskeproduktionen kræver det en særlig værdikæde, hvor både frivillige strandplastsamlere og NGO’er indgår. Derfor har P&G indgået et samarbejde med genanvendelseseksperterne TerraCycle og Suez.

Head & Shoulders "strandflaske" skal være lavet af op til 25 procent indsamlet affaldsplast fra strande. Foto: Head & Shoulders. .

”Vi følte, at det ledende shampoobrand, målt på salg, skulle være førende i bæredygtig innovation, og vi ved, at når vi gør det, vil det opmuntre hele industrien til at gøre det samme”, udtaler Lisa Jennings, vicepræsident hos Head & Shoulders og leder af Global Hair Care Sustainability for Procter & Gamble.

”Vi har været heldige at arbejde med så stærke partnere som TerraCycle og SUEZ der kunne gøre vores vision til virkelighed”, tilføjer hun.

Projektet blev annonceret i går under det igangværende World Economic Forum-årsmøde i schweiziske Davos og er en del af initiativet New Plastics Economy, som Ellen MacArthur Fonden startede op i maj sidste år.

Læs også: Ny WEF-rapport: Her er verdens største risici lige nu

Selvom genbrugsshampooflaskerne i begyndelsen kun er tilgængelige i Frankrig, har P&G planer om at udvide produktionen kraftigt de kommende år. Ved annonceringen af projektet oplyste virksomheden, at der i Europa vil blive solgt cirka en halv milliard strandplastflasker om året ved udgangen af 2018, fordelt på 90 procent af P&G’s hårplejebrands.

-CHM

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

30.05.2025CSR.dk

Ny prognose: 80 procent chance for varmerekord inden 2029

29.05.2025SustainBusiness

Sponseret

Fremtidens klimascenarier med Hans Sanderson

28.05.2025CSR.dk

Elektrificering knækker transportens CO2-kurve

28.05.2025Schur International Holding a/s

Sponseret

Ny kartonemballage til fiskeproducent helt uden plastik

27.05.2025CSR.dk

Grøn omstilling skal være en konkurrencefordel for produktionsvirksomheder

22.05.2025CSR.dk

Frej skyder nyt partnerskab i gang: Vi skal sikre Danmark en førerposition i regenerativt landbrug

22.05.2025CSR.dk

Plastprisen 2025 går til genanvendelse af stikkontakter

22.05.2025CSR.dk

Ny platform forbedrer produktionslinjen, bundlinjen og CO2-regnskabet

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Konkret klimakommunikation på sociale medier

Du lærer at producere SoMe-opslag om klimatiltag og får konkrete eksempler og cases til inspiration. Din underviser Astrid Haug sørger for, at du efter kurset kan lægge en plan og eksekvere på, hvordan du bruger din organisations sociale medier til at fortælle om klimatiltag og skabe onlinefællesskaber omkring dine bæredygtige budskaber.

Dato

02.06.2025

Tid

09:30

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 Kbh. S

UN Global Compact Network Denmark
Konference
Nordic Meeting 2025

Through high-level plenaries and interactive workshops, the Nordic Meeting 2025 will dive into key themes such as achieving a just net-zero transition, effective stakeholder engagement, and navigating the evolving EU sustainability landscape.

Dato

02.06.2025

Tid

12:00

Sted

Helsinki

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Next Generation QMS Assessment Course

Et virtuelt kursus, som er designet til at give dig en anerkendt metode til at evaluere din virksomheds kvalitetsledelsessystem (QMS) i forhold til best-practice og anerkendte standarder.

Dato

03.06.2025

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

03.06.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

Dansk Standard
Kursus
Svanemærket Byggeri Diplomkursus - 2 dage

På dette diplomkursus får du redskaberne til at varetage processen fra projektering til aflevering af et svanemærket byggeri.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart

SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus