H&M’s ambitioner kan flytte hele branchen

Der er kommet årstal på hvornår H&M vil være cirkulære og netto positive på klimasiden. Hvis det lykkes er diskussionen af modebranchens forretningsmodel ændret. Strategirådgiver siger, at de kan flytte hele branchen.

Karl-Johan Persson begyndte sin fortælling om de nye bæredygtighedsmål foran et billede af den første Hennes-forretning, der blevet åbnet af hans bedstefar i 1947. I dag har kæden over 160.000 medarbejdere og 4.400 butikker i 65 lande..

07.04.2017

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Solen skinnede smukt over Stockholms søer og fjorde, da H&M om morgenen d. 4. april 2017 bød nogle hundrede stakeholdere velkommen til en bæredygtighedsdag. Der var nemlig både lancering af bæredygtighedsrapporten for 2016 og nye, konkrete målsætninger for bæredygtighed.

CSR.dk var blevet inviteret på pressetur af H&M, og når verdens nok største spiller inden for fast fashion siger, at de har nye, ambitiøse mål for bæredygtighed, så kan det være på sin plads at lytte med. For hvis H&M er ambitiøse nok, kan det ende med at påvirke hele branchen.

”Det, der er spændende ved H&M, er at de arbejder i så stor skala. Det er nemt nok at være Patagonia og lægge forretningen om, og det kan selvfølgelig inspirere. Men hvis H&M ændrer deres måde at producere og drive forretning på, så påvirker det hele industrien. Det ændrer simpelthen spillereglerne for alle i modebranchen,” sagde Nigel Salter, CEO for SalterBaxterMLS Group, som rådgiver nogle af verdens største virksomheder om deres bæredygtighedsstrategier – også H&M.

Cirkulær i 2030
Allerede sidste år lancerede H&M en ny vision, om at ville være en 100 procent cirkulær virksomhed. Som CSR.dk skrev dengang, så var ambitionen for stor til at de turde at sætte et årstal på. Men et år senere er det her: 2030. Det betyder, at modegiganten om senest 13 år kun vil benytte genbrugt eller andre bæredygtigt producererede materialer i alle produkter. I 2016 udgjorde andelen 26%.

”Det er en stor, stor opgave og vi har arbejdet hårdt på at sikre os, at det faktisk er muligt. En arbejdsgruppe med de øverste ansvarlige på tværs af virksomhedens funktioner har arbejdet med bl.a. leverandører, medarbejdere, NGO’er for at finde ud af, hvad det vil kræve. Vi har simpelthen kigget på vores forretning et materiale af gangen og prøvet af fastlægge eksisterende løsninger, effekt på værdikæden, innovationsbehov etc.,” forklarer Cecilia Branstenn som er H&M’s chefspecialist inden for cirkulær forretning og bæredygtighed.

Selvom det bliver en svær opgave, forklarede Cecilia Branstenn i sit interview med CSR.dk, at hun er optimistisk:

”Der er et boom i øjeblikket, der sker virkeligt mange spændende ting inden for nye materialer, både dem der er baseret på genbrug af tekstiler, men også dem, der bliver lavet af affaldsstoffer som f.eks. plastflasker, citrusskræller etc. Der er et momentum nu, helt sikkert, men der er stadig brug for meget innovation, og det skal komme snart, for vi har brug for tid til at skalere produktionen af de nye materialer op til de mængder, vi har brug for i vores forretning.”

Klimapositiv i 2040
Et andet vigtigt nyt mål der er kommet tal på er, at H&M har sat 2040 som året, hvor de vil være klimapositive i hele værdikæden. Dvs. ikke kun egne aktiviteter, men både første og andet led i leverandørkæden, og for alle aktiviteter – produktion, transport, kundeadfærd osv. Leverandørkæden skal være klimaneutral allerede i 2030.

”Vi har planer om at være førende inden for arbejdet med at gøre vores branche klimapositiv. Men vi kan ikke gøre det alene, det kræver samarbejde med mange typer af stakeholders – også med konkurrenter. Vi ser ikke klimaområdet som et felt, hvor man ikke kan arbejde sammen med dem, man markedsmæssigt er i skarp konkurrence med. Vi er nødt til at lære af hinanden her,” siger Pierre Börjesson, som er H&M’s chefspecialist inden for klimaforandringer.

For at komme i mål med denne del af strategien har H&M samtidig skrevet under på nogle nye, forpligtende samarbejder. De er blevet medlemmer af WWF’s Climate Savers-program, som den første virksomhed fra tekstilsektoren nogensinde. Sådan et medlemskab forpligter virksomheder til at minimere deres klimaaftryk i hele værdikæden og at engagere sig i at påvirke sin branche i samme retning. Og så er der lavet en aftale med Verdensbankens International Finance Corporation, som skal føre til nye måder at implementere løsninger med vedvarende energi i Kina, Indien og Bangladesh.

Konkret satser virksomheden på tre områder: energieffektivitet, vedvarende energi og aktiviteter, der på andre måder kan holde CO2-udledningerne nede. Det kan både være at investere i skove, at udvikle materialer og metoder der binder CO2 og investeringer i vedvarende energi uden for værdikæden.

Kan en billig t-shirt være bæredygtig?
Modebranchens forretningsmodel med stor omsætning af billigt tøj, som hurtigt kasseres af kunderne, bliver jævnligt udnævnt til ikke at kunne fortsætte, hvis klimakampen skal vindes.

H&M er ikke blind for den udfordring. Men de udfordrer med deres strategi præmissen for den diskussion. For hvis deres værdikæde er cirkulær og klimapositiv, hvorfor skulle man så ikke kunne blive ved med at få meget nyt tøj?

Karl-Johan Persson, CEO og ejer af H&M, har en sætning han gentog flere gange i løbet af CSR.dk’s besøg i Stockholm: ”Vi skal ændre måden vi producerer og forbruger mode”. Sidste led i den sætning bliver adresseret gennem kunde-delen af værdikæden. Her er tanken, at man vil skabe tøj, der holder længere og er nemt at passe på, og at man samtidig vil opfordre kunderne til kun at købe, det de skal bruge, og til at aflevere tøj, de ikke længere bruger, til genbrug – gerne som en del af H&Ms eget indsamlingsprogram.

Glem ikke modens gode sider
Samtidig opfordrer H&M til at man husker de positive elementer ved modebranchen. Som Anna Gedda, chef for bæredygtighed sagde i et interview med CSR.dk:

”Der er gode ting og dårlige ting ved modebranchen. Mode har i århundreder givet mennesker glæde, ligesom den skaber arbejdspladser og udviklingsmuligheder for tusinder. Samtidig er branchen en storforbruger af ressourcer – flere end planeten kan bære i øjeblikket. Det vi vil er at skille de to ad, så vi kan tilbyde ”great fashion” uden at ødelægge naturen. Det er derfor vi har som vision at blive 100 procent cirkulære.”

”Og så skal man jo også forestille sig, at forbrugerne givetvis vil forbruge og købe på andre måder i fremtiden. Det vi ved er, at i 2050 er der 10 milliarder mennesker på jorden og stadig kun én planet. I den fremtid vil vi gerne have en modebranche og at H&M er en del af den. Så naturligvis er vi åbne for de diskussioner, der er i verden omkring os, men jeg synes det er vigtigt, at vi ikke underminerer de gode ting der er ved mode og at rigtig mange mennesker gerne vil klæde sig godt og vise hvem de er. Og hvis forbrugerne i fremtiden køber noget, bruget det i kort tid og så afleverer det tilbage til produktionsloopet – ville det ikke være fantastisk?”

Læs mere i H&Ms bæredygtighedsrapport 2016

Miljømærkning Danmark

Sponseret

Netværk for Miljømærket indkøb Årskonference 2024

Bureau Veritas

Sponseret

Online forum om food waste & loss

Relateret indhold

27.03.2024CSR.dk

LEGO sender 16,5 millioner efter CO2-fangst

26.03.2024CSR.dk

Københavns Lufthavn kan lagre grøn strøm

25.03.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

22.03.2024Dansk Standard

Sponseret

Psykisk arbejdsmiljø - introduktion til standarden DS/ISO 45003:2021

22.03.2024Bureau Veritas

Sponseret

How to successfully implement APQP4Wind

22.03.2024CSR.dk

Nyt stort millionprojekt skal booste virksomheders viden om materialer

21.03.2024BSR

Sponseret

Collaborating to Advance the SDGs: Three Considerations for Business Leaders

19.03.2024CSR.dk

Toms Gruppen etablerer genskovningsprojekt med Rainforest Alliance

Jobmarked

Se alle

Thygesen Textile Group

Struktureret og analytisk Corporate Responsibility Manager

Thygesen Textile Group søger struktureret og analytisk Corporate Responsibility Manager

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

19.04.2024

Compass Group Danmark A/S

Forretningsanalytiker til nyoprettet stilling i ESG

Brænder du for bæredygtighed, springer nye muligheder i komplekse data frem i dine øjne og vil du have ansvaret for at implementere strategiske nøgleinitiativer på ESG-området? Så er det måske dig vi søger.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

21.04.2024

Region Midtjylland

Udfold dine kompetencer og viden om bæredygtighed til gavn for bæredygtig omstilling i sundhedssektoren

Vil du omsætte dine naturvidenskabelige/tekniske kompetencer inden for grøn omstilling til praktiske løsninger i sundhedssektoren – og har du mod på at løfte en stor udviklingsopgave? Så vælg Region Midtjylland som din kommende arbejdsplads og vær med til at gøre en konkret forskel!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

15.04.2024

Uddannelses- og Forskningsministeriet

Koncernindkøber til Uddannelses- og Forskningsministeriet (Ny frist)

Er du vores nye koncernindkøber? Vi søger en ny kollega, som kan styrke samarbejdet på tværs af UFM koncernen og som bidrager til at gøre UFM’s indkøb endnu bedre og endnu grønnere.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

31.03.2024

PwC Danmark

Erfarne rådgivere inden for strategi, rapportering og erklæringer på bæredygtighedsområdet

Hvis du kender os, så ved du, hvad der ligger i rollen. Hvis ikke, så læs videre – så fortæller vi dig mere.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Fortum Waste Solutions A/S

Apprentice Warehouse

Vil du være lagerelev hos os? Er der en indkøber gemt i dig med flair for god kundeservice, så læs videre her om en spændende mulighed for dig!

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

30.04.2024

BDO Statsautoriseret revisionsaktieselskab

Klima og GHGP – bliv en central del af ESG-området i BDO

Har du lyst til -og erfaring med at arbejde med bæredygtighed og klimadagsordenen hos Danmarks virksomheder? Så har vi stillingen til dig: ESG-konsulent hos BDO. Med rollen følger en unik mulighed for at kombinere din faglige viden og kompetencer inden for miljø, klimaregnskaber og CO2- reducerende tiltag med en central position i opbygningen af BDO’s ESG-afdeling.

Område

Hele landet

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
PwC Danmark
Webinar
Double Materiality Assessment: Value Creation and Value Leaks

The new Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) makes it a legal requirement to conduct a double materiality assessment.

Dato

02.04.2024

Tid

09:00

Sted

Online

Aros Business Academy
Kursus
Bæredygtighedskommunikation & brand management

Lær at kommunikere alle jeres fremragende bæredygtige tiltag og styrke jeres bæredygtige brand – og undgå samtidig at falde i fælderne ‘greenwashing’ og ‘greenhushing’!

Dato

03.04.2024

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

Dansk Industri
Webinar
Tal biodiversitet med finansbranchen: TNFD

Bliv introduceret til det globale biodiversitetsinitiativ med rapporteringsværktøjer og sektorvejledninger fra Taskforce of Nature-related Financial Disclosures (TNFD), og hør hvordan virksomheden Ørsted arbejder konkret med værktøjerne.

Dato

04.04.2024

Tid

13:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001 Intern Auditor

På ISO 14001 Intern Auditor træner du forskellige auditeringsteknikker og -værktøjer, og hvordan du udfører intern audit af din virksomheds miljøledelsessystem i henhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

08.04.2024

Tid

08:30

Sted

Severin Kursuscenter, Skovsvinget 25, 5500 Middelfart, Danmark

Aros Business Academy
Kursus
Bæredygtighedskommunikation & brand management

Lær at kommunikere alle jeres fremragende bæredygtige tiltag og styrke jeres bæredygtige brand – og undgå samtidig at falde i fælderne ‘greenwashing’ og ‘greenhushing’!

Dato

08.04.2024

Tid

09:00

Sted

Fredericiagade 15 1310 København K

Klimakurser
Kursus
Klimahandling og klimaregnskab i praksis - Aarhus i april

Klimakurser er effektiv uddannelse, der giver ledere og medarbejdere de vigtigste kompetencer til at tage ansvar og arbejde med klimahandlinger og klimaregnskab i praksis – så virksomheden lykkes med at honorere klimakravene nu og i fremtiden.

Dato

09.04.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus