H&M’s ambitioner kan flytte hele branchen

Der er kommet årstal på hvornår H&M vil være cirkulære og netto positive på klimasiden. Hvis det lykkes er diskussionen af modebranchens forretningsmodel ændret. Strategirådgiver siger, at de kan flytte hele branchen.

Karl-Johan Persson begyndte sin fortælling om de nye bæredygtighedsmål foran et billede af den første Hennes-forretning, der blevet åbnet af hans bedstefar i 1947. I dag har kæden over 160.000 medarbejdere og 4.400 butikker i 65 lande..

07.04.2017

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Solen skinnede smukt over Stockholms søer og fjorde, da H&M om morgenen d. 4. april 2017 bød nogle hundrede stakeholdere velkommen til en bæredygtighedsdag. Der var nemlig både lancering af bæredygtighedsrapporten for 2016 og nye, konkrete målsætninger for bæredygtighed.

CSR.dk var blevet inviteret på pressetur af H&M, og når verdens nok største spiller inden for fast fashion siger, at de har nye, ambitiøse mål for bæredygtighed, så kan det være på sin plads at lytte med. For hvis H&M er ambitiøse nok, kan det ende med at påvirke hele branchen.

”Det, der er spændende ved H&M, er at de arbejder i så stor skala. Det er nemt nok at være Patagonia og lægge forretningen om, og det kan selvfølgelig inspirere. Men hvis H&M ændrer deres måde at producere og drive forretning på, så påvirker det hele industrien. Det ændrer simpelthen spillereglerne for alle i modebranchen,” sagde Nigel Salter, CEO for SalterBaxterMLS Group, som rådgiver nogle af verdens største virksomheder om deres bæredygtighedsstrategier – også H&M.

Cirkulær i 2030
Allerede sidste år lancerede H&M en ny vision, om at ville være en 100 procent cirkulær virksomhed. Som CSR.dk skrev dengang, så var ambitionen for stor til at de turde at sætte et årstal på. Men et år senere er det her: 2030. Det betyder, at modegiganten om senest 13 år kun vil benytte genbrugt eller andre bæredygtigt producererede materialer i alle produkter. I 2016 udgjorde andelen 26%.

”Det er en stor, stor opgave og vi har arbejdet hårdt på at sikre os, at det faktisk er muligt. En arbejdsgruppe med de øverste ansvarlige på tværs af virksomhedens funktioner har arbejdet med bl.a. leverandører, medarbejdere, NGO’er for at finde ud af, hvad det vil kræve. Vi har simpelthen kigget på vores forretning et materiale af gangen og prøvet af fastlægge eksisterende løsninger, effekt på værdikæden, innovationsbehov etc.,” forklarer Cecilia Branstenn som er H&M’s chefspecialist inden for cirkulær forretning og bæredygtighed.

Selvom det bliver en svær opgave, forklarede Cecilia Branstenn i sit interview med CSR.dk, at hun er optimistisk:

”Der er et boom i øjeblikket, der sker virkeligt mange spændende ting inden for nye materialer, både dem der er baseret på genbrug af tekstiler, men også dem, der bliver lavet af affaldsstoffer som f.eks. plastflasker, citrusskræller etc. Der er et momentum nu, helt sikkert, men der er stadig brug for meget innovation, og det skal komme snart, for vi har brug for tid til at skalere produktionen af de nye materialer op til de mængder, vi har brug for i vores forretning.”

Klimapositiv i 2040
Et andet vigtigt nyt mål der er kommet tal på er, at H&M har sat 2040 som året, hvor de vil være klimapositive i hele værdikæden. Dvs. ikke kun egne aktiviteter, men både første og andet led i leverandørkæden, og for alle aktiviteter – produktion, transport, kundeadfærd osv. Leverandørkæden skal være klimaneutral allerede i 2030.

”Vi har planer om at være førende inden for arbejdet med at gøre vores branche klimapositiv. Men vi kan ikke gøre det alene, det kræver samarbejde med mange typer af stakeholders – også med konkurrenter. Vi ser ikke klimaområdet som et felt, hvor man ikke kan arbejde sammen med dem, man markedsmæssigt er i skarp konkurrence med. Vi er nødt til at lære af hinanden her,” siger Pierre Börjesson, som er H&M’s chefspecialist inden for klimaforandringer.

For at komme i mål med denne del af strategien har H&M samtidig skrevet under på nogle nye, forpligtende samarbejder. De er blevet medlemmer af WWF’s Climate Savers-program, som den første virksomhed fra tekstilsektoren nogensinde. Sådan et medlemskab forpligter virksomheder til at minimere deres klimaaftryk i hele værdikæden og at engagere sig i at påvirke sin branche i samme retning. Og så er der lavet en aftale med Verdensbankens International Finance Corporation, som skal føre til nye måder at implementere løsninger med vedvarende energi i Kina, Indien og Bangladesh.

Konkret satser virksomheden på tre områder: energieffektivitet, vedvarende energi og aktiviteter, der på andre måder kan holde CO2-udledningerne nede. Det kan både være at investere i skove, at udvikle materialer og metoder der binder CO2 og investeringer i vedvarende energi uden for værdikæden.

Kan en billig t-shirt være bæredygtig?
Modebranchens forretningsmodel med stor omsætning af billigt tøj, som hurtigt kasseres af kunderne, bliver jævnligt udnævnt til ikke at kunne fortsætte, hvis klimakampen skal vindes.

H&M er ikke blind for den udfordring. Men de udfordrer med deres strategi præmissen for den diskussion. For hvis deres værdikæde er cirkulær og klimapositiv, hvorfor skulle man så ikke kunne blive ved med at få meget nyt tøj?

Karl-Johan Persson, CEO og ejer af H&M, har en sætning han gentog flere gange i løbet af CSR.dk’s besøg i Stockholm: ”Vi skal ændre måden vi producerer og forbruger mode”. Sidste led i den sætning bliver adresseret gennem kunde-delen af værdikæden. Her er tanken, at man vil skabe tøj, der holder længere og er nemt at passe på, og at man samtidig vil opfordre kunderne til kun at købe, det de skal bruge, og til at aflevere tøj, de ikke længere bruger, til genbrug – gerne som en del af H&Ms eget indsamlingsprogram.

Glem ikke modens gode sider
Samtidig opfordrer H&M til at man husker de positive elementer ved modebranchen. Som Anna Gedda, chef for bæredygtighed sagde i et interview med CSR.dk:

”Der er gode ting og dårlige ting ved modebranchen. Mode har i århundreder givet mennesker glæde, ligesom den skaber arbejdspladser og udviklingsmuligheder for tusinder. Samtidig er branchen en storforbruger af ressourcer – flere end planeten kan bære i øjeblikket. Det vi vil er at skille de to ad, så vi kan tilbyde ”great fashion” uden at ødelægge naturen. Det er derfor vi har som vision at blive 100 procent cirkulære.”

”Og så skal man jo også forestille sig, at forbrugerne givetvis vil forbruge og købe på andre måder i fremtiden. Det vi ved er, at i 2050 er der 10 milliarder mennesker på jorden og stadig kun én planet. I den fremtid vil vi gerne have en modebranche og at H&M er en del af den. Så naturligvis er vi åbne for de diskussioner, der er i verden omkring os, men jeg synes det er vigtigt, at vi ikke underminerer de gode ting der er ved mode og at rigtig mange mennesker gerne vil klæde sig godt og vise hvem de er. Og hvis forbrugerne i fremtiden køber noget, bruget det i kort tid og så afleverer det tilbage til produktionsloopet – ville det ikke være fantastisk?”

Læs mere i H&Ms bæredygtighedsrapport 2016

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

16.05.2025CSR.dk

CopenPay udvider: København belønner grønne turister

15.05.2025CSR.dk

DTU vil sikre social impact fra idéfasen

14.05.2025CSR.dk

Investorer fastholder interessen for bæredygtige investeringer trods politisk modvind

13.05.2025CSR.dk

Diversitet bliver nøglen til at tiltrække næste generation af medarbejdere

13.05.2025CSR.dk

Randers Tegl skruer ned for CO2 og op for konkurrenceevnen

12.05.2025CSR.dk

Digitalisering som løftestang for bæredygtighed og ESG

09.05.2025CSR.dk

Nu skal ecodesign og produktdata på SMV’ernes dagsorden

09.05.2025CSR.dk

Madspild stiger i Danmark trods EU-mål om reduktion

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Folkekirkens Nødhjælp
Event
Bag om billederne fra verdens brændpunkter med Jonas Nøddekær

I november rejser Jonas Nøddekær, generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, rundt i landet og fortæller om organisationens arbejde med billeder fra verdens brændpunkter herunder Ukraine, Palæstina, Zimbabwe og Cambodja.

Dato

13.10.2024

Sted

København, Odense og Århus

Folkekirkens Nødhjælp
Event
Invest in Women: En aften for forandring i verden ~ Folkekirkens Nødhjælp

Gå ikke glip af årets mest inspirerende aften! Deltag i velgørenhedsarrangementet Invest in Women i Moltkes Palæ. En spændende aften om kvinders økonomiske empowerment og ligestilling – med stærke keynote-speakers og netværk.

Dato

06.02.2025

Sted

Moltkes Palæ, Dronningens Tværgade 2, 1302 København K

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
OHSMS Auditor/Lead Auditor course based on ISO 45001 | CQI IRCA Certified Course ID: 1877

This course is designed to develop a clear understanding of safety management in the modern era and provide those involved in audit conduct and management with the skills to fulfil their role.

Dato

19.05.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af miljøledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 14001:2015.

Dato

19.05.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

Bureau Veritas
Kursus
EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljø (CQI and IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af miljøledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 14001:2015. EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljøkurset afsluttes med en 2-timers eksamen, og du vil også blive evalueret for din fremgang under kurset. Når du består både eksamen og forløbet, vil du modtage et anerkendt CQI and IRCA-certifikat.

Dato

19.05.2025

Tid

08:30

Sted

Sinatur Hotel Frederiksdal Sjælland, Frederiksdalsvej 360, 2800 Kongens Lyngby

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

19.05.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle