Hummel: Vores karmaaktiviteter er god branding

Gennem blandt andet sportsaktiviteter på Roskilde Festival støtter Hummel udsatte i Libanon. De sociale initiativer styrker virksomhedens brand og er derfor en god forretning, lyder det fra sportsbrandet .

På Roskilde Festival spiller Roskilde Politi og Christiania Sports Club strandfodbold i den gode sags tjeneste. Hvert mål giver nemlig penge til et gadeidrætshus i Libanon. Foto: Hummel..

01.07.2016

Sarah Stendorf Meier, CSR.dk

Mange glade festivalgæster kom for at heppe ved GAME og Hummels sportsaktiviteter på Roskilde Festival. Kampen mellem Christiania og og politiet var ingen undtagelse. Foto: Hummel..

I Street City-området på Roskilde Festival står en masse glade festivalgæster og hujer og hepper på henholdsvis Roskilde Politi og Christiania Sports Club. De er midt i en intens strandfodboldkamp, hvor det ikke kun handler om at vinde, men også om at skabe god karma og hjælpe mennesker gennem sport. Mål og point fra festivalens sportsturneringer i opvarmningsdagene veksles nemlig til penge til et gadeidrætshus, der skal støtte kampen for lige rettigheder i Libanon.

Læs også: Flere vil bekæmpe affald på Roskilde Festival

Det er sportsmærket Hummel og non-profit gadeidrætsorganisationen GAME, der faciliterer de mange sportsturneringer, og hver gang der scores et mål i en af de mange kampe, donerer Roskilde Festival og Hummel 50 kroner, som sikrer 10x10 centimeter asfalt til gadeindrætshuset GAME Beirut. Samtidig donerer Hummel alle de penge til GAME, som virksomheden får, når de glade festivalgængere vælger at få trykt deres navn på deres nyindkøbte Roskilde Festival-trøjer.

Aktiviteterne er en del af et femårigt karma-samarbejde med Roskilde Festival med navnet Orange Karma. Her er formålet at opbygge en fælles international platform, centreret om devisen “Change the World through Sport and Music”, der skal gøre en forskel for mennesker samtidig med, at det promoverer og skaber kommercielle resultater for begge partnere.

Ligesom en boomerang
Og ifølge Hummel er der heller ikke tale om et rent filantropisk projekt, selvom virksomheden gerne vil gøre en forskel. Hummels mange karmaaktiviteter er også en væsentlig del af sportsmærkets brand og en måde, som virksomheden kan differentiere sig fra sine konkurrenter på, lyder det fra virksomhedens nordiske marketingsmanager Morten Lund.

Om GAME

GAME er en non-profit gadeidrætsorganisation, som siden 2002 har arbejdet for at skabe varige sociale forandringer ved at etablere faciliteter og uddanne unge til ledere og rollemodeller inden for gadeidræt.

GAME arrangerer træninger og turneringer i street basket, gadefodbold, dans og parkour i udsatte boligområder over hele Danmark samt i gadeidrætshuse i København og Esbjerg. GAME arbejder også i Libanon, hvor datterorganisationen GAME Libanon vil forebygge marginalisering af etniske minoriteter og arbejde for ligestilling mellem kønnene samt et mere demokratisk og stabilt samfund.

Kilde: GAME

”Vores udfordring er, at vi på globalt plan er underdogs i forhold til Addidas og Nike. Så vores take på det er bundet op på koblingen til karma, som er en af vores grundpiller”, siger Morten Lund.

Han mener, at virksomhedens mange karmaaktiviteter medfører, at målgruppen forbinder Hummel-brandet med gode projekter.

”Det giver den positive afsmitning. Men sådan i kroner og ører er det svært at måle, om vi kan sælge noget mere til forbrugerne efter 14 dage. Men det gælder om at få det her mindset på plads og få skabt nogle værdier for vores mærke, som er relevante", siger han. 

Selvom effekten af karmaaktiviteterne er svære at måle, tror han på, at det på længere sigt giver en forretningsmæssig fordel at støtte udsatte:

”Det er ligesom en boomerang. Når vi kaster noget godt ud i verden, så kommer det sikkert også tilbage og giver en økonomisk afsmitning. Vi er jo en virksomhed, som skal tjene penge. Og så kræver det også penge at give god karma. Så det går begge veje”, siger Morten Lund.  

Christiania Sports Club slog Roskilde Politi 4-1 i strandfodbold under årets Roskilde Festival. Foto: Hummel. .

Stor oplevelse for medarbejderne
Hummels karmaaktiviteter på Roskilde Festival er ikke kun en god brandingstrategi eksternt. Også internt har det en stor betydning - ikke mindst for de mange Hummel-medarbejdere, som er med på Festivalen, forklarer Morten Vestberg, som har den særlige titel af "Senior karma og PR specialist" for brandet .

”Det giver virksomheden, vores partnere og vores ansatte en utrolig stor glæde at opleve, at firmaet vil noget mere. Og det motiverer rigtig meget”, siger Morten Vestberg og forklarer, at karmadelen generelt fylder meget, fordi det er en stor del af virksomheden.

Læs også: Virksomheder: Roskilde Festival er et vigtigt bæredygtighedslaboratorium

Foruden at sportsaktiviteterne på Roskilde Festival indbringer penge til gadeidrætshuset i Beirut, handler turneringerne også om at skabe respekt mellem mennesker og sætte fokus på forskellighed. Netop derfor skulle politiet og Christiania mødes for at vise, at to grupper, der normalt ikke altid er kendt for at komme godt overens, sagtens kan mødes gennem sport.

Kampen mellem politiet og Christiania endte med en 4-1 sejr til Christiania og dermed 250 kroner til GAME Beirut. Sidste år donerede Roskilde Festival og hummel 300.000 kroner til GAME og målet er at slå det beløb i år. 

Læs mere om Hummels karmaaktiviteter her

ista Danmark A/S

Sponseret

Få overblik over energiforbruget og giv et bidrag til miljøet

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

21.01.2025CSR.dk

Reklamer for fossile biler bliver fortid i Vestsverige

21.01.2025Bureau Veritas

Sponseret

Root Cause Analysis (RCA): Find årsagen og undgå gentagelser

20.01.2025Sustainable Business Solutions ApS

Sponseret

Bæredygtige forretningsmodeller handler om mere end det cirkulære

20.01.2025CSR.dk

Den grønne trepart puster nyt liv i den danske bondebevægelse

20.01.2025MäRK

Sponseret

Fredericia Furnitures CFO går forrest i arbejdet med bæredygtighed

20.01.2025Cemasys.com

Sponseret

CEMAsys hits a new milestone: Partners with Fjordkraft Bedrift to Revolutionize Carbon Accounting.

17.01.2025CSR.dk

Ny undersøgelse: Danskerne er blevet grønnere

16.01.2025CSR.dk

LEGO-familien styrker grønne ambitioner med milliardinvesteringer

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
CBS Executive Fonden
Kursus
SERVICE EXCELLENCE LEADERSHIP ACADEMY

Tidligere SECA-uddannelse! En executive diplomuddannelse med fokus på dit personlige lederskab, forretningsudvikling og kundedreven innovation. Service Excellence Leadership Academy har til formål at udvikle ledere og servicevirksomheder ved at udvide den enkelte deltagers ledelses- og forretningsmæssige kompetence samt ved at udvikle netværk og styrke konkurrence- og innovationsevnen.

Dato

04.12.2024

Sted

Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

Erhvervsakademi Aarhus
Efteruddannelse
ESG-rapportering

Er du ansvarlig for at redegøre for virksomhedens arbejde med bæredygtighed og ansvarlige virksomhedsdrift? Så er kurset i ESG-rapportering det oplagte for dig. ESG-rapportering er jeres måde som virksomhed til at redegøre for arbejdet med bæredygtighed og samfundsansvar. ESG-rapportering er et nødvendigt tiltag I bør forholde jer til, da det kan påvirke jeres omdømme over for fx investorer, kunder og leverandører.

Dato

07.01.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Sustainable Business Change Manager – Praktisk mini MBA med certificering - Hybridhold - Forår 2025

Tid til at forbedre ESG og sustainability-indsatsen I virksomheden – eller til at tage næste karriereskridt? Få nyeste viden og praktiske værktøjer til at opgradere din virksomheds ESG- og bæredygtighedsindsats, din egen faglighed og dit CV. Holdstart januar 2025.

Dato

23.01.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol/KBH + Online

Dakofa
Webinar
Nye krav til håndteringen og forvaltningen af kritiske råstoffer

En ny EU-forordning skal sikre, at affaldsforebyggelse og genanvendelse i højere grad understøtter cirkularitet i EUs forbrug af kritiske råstoffer. Nye produktlister, mærkningskrav, benchmarks, nationale programmer mv. understøtter, at EUs egen forsyning med kritiske råstoffer øges. Webinaret giver et indblik i forordningens krav, tidsplan og de nye muligheder.

Dato

23.01.2025

Tid

13:00

Aros Business Academy
Kursus
Den Intensive Projektlederuddannelse (DIPLU)

Bliv projektleder på 6 intensive dage! Vi har skruet et program sammen, hvor du får alle værktøjerne til at STYRE og LEDE dine projekter sikkert i mål. Projektlederuddannelsen består af 3 moduler og vil komme både dig, dit team og din arbejdsgiver til gavn

Dato

27.01.2025

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: Virksomhedens klimaregnskab

Er jeres virksomhed C02-neutral? Det er svært at svare på spørgsmålet, hvis ikke din virksomhed har opstillet et klimaregnskab. Det får du styr på med et kursus i klimaregnskaber. 4 kursusdage i Aarhus på statsgodkendt efteruddannelse med ECTS-point.

Dato

28.01.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J