Hvem har ansvaret? - spot på leverandørstyring
Ulykken i Bangladesh, hvor en tekstilvirksomhed brændte, har betydet at begrebet leverandørstyring er kommet på dagsordenen. Men hvordan arbejder man med leverandørstyring i praksis og hvorfor er det så vigtigt?
Green Network havde sat leverandørstyring på dagsordenen, da medlemmerne mødtes til diplomoverrækkelsen d. 13. juni 2013.
Dagens oplægsholdere var Anne Katrine Blirup fra tekstilkoncernen Bestseller, som fortalte om koncernens arbejde med leverandørstyring og Irene Quist Mortensen, indehaver af CSR Consulting og bl.a. tidligere CSR-manager hos Grundfos, som tog udgangspunkt i hvordan de små- og mellemstore virksomheder kan arbejde med leverandørstyring. For begge var udgangspunktet, at leverandørstyring er en kompliceret affære, for hvor langt rækker ansvaret i en lang og kompliceret leverandørkæde?
Overordnet handler ansvarlig leverandørstyring om at samarbejde med leverandører om at sikre ordentlige sociale og miljømæssige forhold i leverandørkæden. Mange virksomheder oplever stigende krav til dokumentation af ansvar i leverandørkæden.
For Bestseller har arbejdet med samfundsansvar, herunder leverandørstyring, været en fuldstændig integreret del af virksomheden siden den første Code of Conduct blev introduceret i 2002 med fokus på menneskerettigheder, arbejdstagerrettigheder, miljø, etik og sundhed og sikkerhed.
Bestseller har egne auditerings-programmer i forhold til at vurdere om en given leverandør lever op til de krævede standarder, og virksomheden arbejder systematisk med dokumentation af CSR-arbejdet.
Men ét er en stor tekstilkoncern med 12,000 ansatte på verdensplan, hvordan med de små- og mellemstore virksomheder?
Ifølge Irene Quist Mortensen er netop denne type virksomheder mere famlende overfor at tackle korruptionsbekæmpelse, menneskerettigheder, arbejdstagerrettigheder og miljø i de lande, hvor internationalt anerkendte principper ikke respekteres.
Grundene er flere, men ofte har de små- og mellemstore virksomheder manglende viden om og erfaring med produktions- og arbejdsvilkår under fremmede kulturelle, sociale og økonomiske vilkår. Og in-house i virksomheden er der ikke den specialviden, der skal til for at arbejde med ansvarlig leverandørstyring, herunder følge op med kontrolbesøg.
Væsentlig er også, fortalte Irene Quist Mortensen, at små- og mellemstore virksomheder ikke har samme mulighed for at stille krav til leverandører, som store virksomheder. Derudover mangler de systematik og dokumentation af deres CSR aktiviteter i forhold til at efterleve kundekrav om leverandørstyring.
-Men ansvaret stopper ikke længere ved porten til fabrikken din forretning og dit omdømme er uløselig forbundet til dine interessenters også dine kunders. CSR handler om at tage et ansvar for at løse de problemer, din virksomhed skaber, og at tage et medansvar for at løse de problemer, der hænger sammen med virksomhedens operations og interesser, lød det fra Irene Quist Mortensen inden hun sluttede af med disse råd til forsamlingen:
- hold orden i eget hus det er fundamentet
- vurder jeres risici i leverandørkæden
- udarbejd leverandørkrav supplier code of conduct
- indfør regelmæssige leverandørbesøg
- lav klare aftaler og planer for opfølgning
- afklar hvornår og hvorvidt, du vil afbryde et leverandørsamarbejde
- dialog og partnerskab med leverandører: løbende forbedringer, involvering
- læn dig op ad branchens anbefalinger
- dokumenter jeres arbejde med CSR aktiviteter udarbejd en CSR-rapport