19.04.2017  |  Strategi & ledelse

Indspark: Hvis jeg siger "disruption", hvad tænker du så...?

Mange forbinder disruption med teknologi og innovative forretningsmuligheder. Men globale ubalancer er i lige så høj grad drivere af radikal innovation. Så hvordan kan man som virksomhed gribe denne nye (forretnings)mulighed an og gå fra CSR til CSE?

Hvis jeg siger disruption, hvad tænker du så? Måske det, som de fleste forbinder det med: innovative forretningsmodeller drevet af ny teknologi.

Men vidste du, at klimaforandringer og andre globale ubalancer i lige så høj grad er drivere af forretningsudvikling og radikal innovation?

Det er i hvert fald én af konklusionerne fra globale erhvervsledere i rapporten Better Business, Better World, som forudser:

  • At bæredygtig udvikling hen over de næste 15 år vil blive en lige så stærk disruptiv drivkraft, som digitalisering har været de sidste 15 år. 
  • Men også at bæredygtighed og digitalisering vil ’fusionere’ frem mod 2030 og yderligere accelerere udviklingen.
  • Og at udviklingen vil kræve konkrete initiativer drevet nedefra og i samarbejde med bl.a. iværksættere.

Koblingen mellem digitalisering, forretning og bæredygtighed bliver med andre ord den nye hellige treenighed, og corporate social entrepreneurship et nyt fokusområde.

Fra CSR til corporate social entrepreneurship (CSE)

Så hvad kan man som virksomhed gøre for at gribe denne nye forretnings- og innovationsmulighed?

Først og fremmest kan FNs verdensmål, SDGerne, fungere som en god ramme for, hvilken form for bæredygtige løsninger, virksomheden kunne fokusere sin indsats omkring.

For at sikre, at virksomhedens CSR-indsats bliver både mere værdiskabende og innovativ, vil virksomheden dernæst skulle træffe et grundlæggende valg mellem at satse på eksempelvis:

A) Social intrapreneurship: Vil vi udvikle vores bæredygtige forretningsløsning i forlængelse af vores nuværende kerneforretning og inden for vores eksisterende organisatoriske rammer?

B) Corporate entrepreneurship: Vil vi udvikle en selvstændig innovationsenhed og spin-off fra vores nuværende forretning, så vi sikrer os en agil organisation med en særegen innovationskultur?

C) Social entrepreneurship: Vil vi indgå alliancer med dynamiske grønne og sociale startups, som kan tilføre os den innovationskraft, som vi står og mangler?

Men hvordan i praksis?

Det har vi sat os for at blive klogere på vores minikonference den 2. maj, hvor vi vil forsøge at skabe et overblik over globale trends og cases inden for bæredygtig disruption og corporate social entrepreneurship.

For der er heldigvis allerede gode - og meget forskellige - eksempler på, hvordan virksomheder har taget taget hul på den bæredygtige innovationsagenda.

Lige fra Unilever's Foundry platform til crowdsourcing af bæredygtige løsninger fra startups og innovatører til Leo Pharma's egen iværksættervirksomhed Leo Innovation Lab.

For at få indblik i nogle levende "hands-on" eksempler, har vi også inviteret Goodwings, Nor-Shipping og IKEA, som vil dele ud af deres overvejelser og praktiske erfaringer med hhv. socialt entreprenørskab, intraprenørskab og bæredygtige innovationsalliancer.

Så hvis du har tid og lyst, er du meget velkommen til at komme og netværke og få både inspiration og gode råd til, hvordan du selv kan skabe grobund for udviklingen af bæredygtige forretningsløsninger, der skaber værdi for både samfund og bundlinje.

Du er også meget velkommen til at kontakte mig, hvis du har nogle gode eksempler på, hvad andre eller I selv gør i din egen virksomhed for at skabe grobund for bæredygtig innovation og corporate social entrepreneurship.

Du kan læse mere om arrangementet den 2. maj hér

Mere fra Tania

Tania Ellis

Special Advisor, Speaker and CEO

Tania Ellis har en Executive MBA og 24 års ledelseserfaring fra det private erhvervsliv. De seneste 12 år som leder af egen foredrags-, kursus- og rådgivningsvirksomhed, The Social Business Company, som over årene har samarbejdet med en lang række af Skandinaviens mest respekterede virksomheder og organisationer med fokus på koblingen mellem forretning, samfundsansvar og innovation. Prisbeløn…

Se profil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere