Hvor mange oplysninger kan forbrugeren håndtere?

Hvor meget kan man forvente af almindelige forbrugere? Vil de bruge tid på deklarationer, hvis de kan nøjes med et mærke – en Svane for eksempel?

18.04.2011

CSR.dk

”Der findes gode certifikater, dårlige certifikater og nogle virkeligt grusomme.” Det mener Tine Due Hansen, kommunikationschef i Ecolabel, som med sit indlæg var med til at sætte gang i Den livligste debat på konferencen: ”Hvad kommer efter greenwash?” De gode er ifølge Tine Due Hansen Svane-mærket og Blomsten, fordi de er baseret på livscyklusvurderinger og kravene sat sådan, at det kun er den bedste tredjedel inden for en kategori, der kan leve op til kravene og dermed gøre sig fortjent til at anvende mærket som en påskønnelse.

Forbrugerombudsmandens nye retningslinjer følger samme logik, og fastslår at en virksomhed gerne må anprise sig selv som miljøvirksomhed, når den har erhvervet et af de to gode mærker. Hvis man til gengæld har valgt ikke at investere i Svanen eller Blomsten, skal virksomheden dokumentere både sine egne og konkurrenternes produkter og derigennem godtgøre at virksomhedens produkt ligger i den bedste tredjedel. Det er i realiteten en umulighed, og derfor kan de fleste se, at det taktisk set er et godt træk at købe en Blomst eller en Svane og leve op til kravene.

Udover de gode og officielt autoriserede miljømærker findes der en stor og uigennemtrængelig jungle af andre mærker, som ikke er baseret på livscyklusvurderinger og heller ikke vurderet af en uafhængig sagkyndig. Tine Due Hansen anskueliggjorde, at antallet har været dramatisk voksende siden midten af 1990’erne, da hun startede med at arbejde med miljømærker, og pointerede at der skabes meget slør via de mange mærker af tvivlsom kvalitet.

Det grusomme mærke
Windmade er udviklet af danske Vestas og er ifølge Tine Due Hansen et eksempel på et vildledende hjemmelavet mærke, der underminerer det officielle arbejde med mærkning og skaber forvirring, fordi alle mulige produkter - også giftige kemikalier kan klistre Windmade-mærket på.

Strammere
Svanen og Blomsten fik desuden støtte af Danmarks Naturfredningsforening, men der blev også præsenteret alternativer til de udbredte miljømærker. Alternativerne stod hhv. Grafisk Arbejdsgiverforening og fremstillingsvirksomheden InterfaceFLOR for. Begge argumenterede for at fremhæve fakta i produkter og tjenester og fremlægge informationerne transparent for de potentielle kunder.

En miljøvaredeklaration på ethvert produkt er InterfaceFLORs måde at fremlægge faktuelle informationer, så køberen punkt for punkt kan sammenligne med konkurrerende produkter, før købsbeslutningen tages. InterfaceFLORs bæredygtighedsdirektør Ramon Arratia argumenterede for, at en virksomhed ikke bør anvende et anprisningsmærke som Svanen eller Blomsten, fordi de i lige så høj grad dækker til, som de oplyser. En miljøvaredeklaration er ifølge Ramon Arratia en åben og ærlig fremlæggelse af fakta – om de væsentligste forhold fordi de udvalgte faktaområder er besluttet af sagkyndige og uvildige eksperter.

Ramon Arratias indlæg affødte konferencens livligste debat mellem tilhængere af et påskønnelsesmærke og de transparente faktalistninger. Diskussionen gik på, om det er realistisk at stille krav til forbrugeren om at læse miljøvaredeklarationer, eller om dagligt tidspres gør dette til en utopi, og at der derfor blot skal være et genkendeligt logo, der signalerer miljø.

Tilhængerne af Svanen og Blomsten argumenterer for, at miljøvaredeklarationer kun er realistiske til indkøbere i virksomheder, der har tid og kompetence til at vurdere de forskellige produkter. Men at en travl forbruger kun har tid at notere sig et genkendeligt mærke. Derfor skal man skelne skarpt mellem virksomhedskommunikation og forbrugerkommunikation, lyder argumentet. Det er alt for uambitiøst og systembevarende, lyder det fra tilhængerne af de transparente miljøvaredeklarationer. Folk vil gerne træffe informerede valg, så vi skal bare stille informationerne til rådighed og lade være med at spærre dem inde bag mærkater.

Det er ikke enten eller
Carsten Bøg, miljøchef i Grafisk Arbejdsgiverforening (GA) er ikke modstander af Blomsten og Svanen, han mener bare ikke, det er nok.

”Det er jo nogle mærker, man kan pynte sig med, hvis man kan opfylde nogle minimumskrav. Der vil være nogle virksomheder, som er meget længere fremme end andre, men de kan stadig kun støtte sig til Svanen, så derfor virker det ikke som et incitament til konkurrence for de virksomheder, som er længst fremme,” påpeger han.

På konferencen præsenterede han GA’s arbejde med en fælles standard for den grafiske branche, en branche hvor Svanen er reglen mere end undtagelsen.

”Vi ønsker egentlig fortsat et mærke eller logo, men det skal oplyse om, hvor langt man er, og så skal man op på deklarationsniveau. Man skal ind og finde nogle parametre, hvor man kan sige, ”at lige præcis her adskiller jeg mig fra mine konkurrenter,” understreger han. En anden af hans pointer er, at man skal have en fælles standard, som giver mulighed for at sammenligne.

Han tror ikke på, at deklarationer vil gøre deres indtog på dagligvaremarkedet.

”Som forbrugere tænker vi nok meget med den venstre hjernehalvdel – og det er ikke den kreative. Vi går mere efter genkendelse, og Svanen er jo utvetydigt lykkedes med at brande sig, så man føler god samvittighed, når man vælger et svanemærket produkt, selvom de færreste ved, hvad det står for,” bemærker han.

Derimod tror han på, at forbrugerne både kan og vil forholde sig til deklarationer, når de køber varige forbrugsgoder.

Dansk Standard

Sponseret

Psykisk arbejdsmiljø - introduktion til standarden DS/ISO 45003:2021

Bureau Veritas

Sponseret

Online forum om food waste & loss

Relateret indhold

24.04.2024CSR.dk

Cigaretproducenter skal betale mere for opsamling af skod

24.04.2024CSR.dk

Kunstig intelligens kan bane vej for mere resiliente og regenerative værdikæder

05.04.2024Dansk Erhverv

Sponseret

Nu er ansøgningsperiode åben: Sådan indstiller du din virksomhed til Sustainability Awards 2024

05.04.2024CrossMind Reklamebureau ApS

Sponseret

Case: Conrum – en ny koncern født ind i en tid med ESG

25.03.2024CrossMind Reklamebureau ApS

Sponseret

ESG kalder på stærke kommunikationsværdikæder

22.03.2024Industriens Fond

Sponseret

“Vi har fået afmystificeret klimaregnskaber og lært at kommunikere grønt”

20.03.2024CSR.dk

Sådan kan bureauer vise vejen

19.03.2024Advice

Sponseret

Fremtiden tilhører dem, der tør handle

Jobmarked

Se alle

DEMANT

ESG Reporting Controller

ESG Reporting Controller - this is the opportunity you have been waiting for! You will have one of the most important roles in our ESG journey.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.05.2024

DELL A/S

Graduate Account Manager – Join the EMEA Sales Graduate Program!

When you join as a Graduate Account Manager not only will you be embarking on a rewarding career at the heart of technology. You will also be gaining an exceptional all-round experience that will contribute to shaping the future of our business. The program is aimed at building the organization’s future sales leaders with many opportunities to network globally through training and events. Lessons in leadership will also be provided from executives with the possibility to interact and connect with them.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

31.05.2024

Daka Denmark A/S

Studiejob i en af Danmarks største genanvendelsesvirksomheder

Studerer du kommunikation eller markedsføring, og har lyst til at udfordre dine kompetencer i et studierelevant job. Så tilbyder vi et studejob på 15 timer om ugen, med mulighed for at arbejde med hele værktøjskassen inden for markedsføring og kommunikation.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

05.05.2024

Andel

Biodiversitetsspecialist til investeringer i vedvarende energi

Vil du være med til at fremme biodiversitet i udbygningen af vedvarende energiproduktion? Har du et solidt fagligt grundlag og indsigt i den jura, som knytter sig til naturforvaltning?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

05.05.2024

Andel

Due diligence manager, menneskerettigheder og sociale forhold til investeringer i vedvarende energi

Vil du være med til at sikre menneskerettigheds-due diligence i udbygningen af vedvarende energiproduktion? Har du blik for den forretningsstrategiske værdiskabelse, som due diligence kan bibringe?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

05.05.2024

Andel

Due diligence manager, miljømæssige forhold til investeringer i vedvarende energi

Vil du være med til at sikre miljømæssig due diligence i udbygningen af vedvarende energiproduktion? Har du blik for den forretningsstrategiske værdiskabelse, som due diligence kan bibringe?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

05.05.2024

Etisk Handel Danmark

Rådgiver i bæredygtig udvikling og handel

Vi søger en erfaren rådgiver i bæredygtig udvikling og handel til sekretariatet i Etisk Handel Danmark.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

04.05.2024

BESTSELLER

SENIOR ENVIRONMENTAL IMPACT SPECIALIST

Are you passionate about making a difference in the apparel and textiles industry by measuring and communicating environmental impacts? At BESTSELLER, we are committed to accelerating our journey towards a more sustainable future for our industry. Join us on this exciting journey!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

01.05.2024

Etisk Handel Danmark

Rådgiver i bæredygtig udvikling og handel

Vi søger en erfaren rådgiver i bæredygtig udvikling og handel til sekretariatet i Etisk Handel Danmark.

Ansøgningsfrist

04.05.2024

Fortum Waste Solutions A/S

Apprentice Warehouse

Vil du være lagerelev hos os? Er der en indkøber gemt i dig med flair for god kundeservice, så læs videre her om en spændende mulighed for dig!

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

30.04.2024

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Sustainable Business Solutions ApS
Efteruddannelse
Sustainability Management i praksis - Forår 24 i Aarhus

Sustainability Management i praksis er en eksklusiv, konkret og handlingsorienteret uddannelse til dig, der har ansvar for ESG og bæredygtighed. Du får overblik og indblik, der gør dig klar til at sætte mål og eksekvere på dem med det samme.

Dato

16.04.2024

Tid

08:30

Sted

Comwell Aarhus, Værkmestergade 2 8000 Aarhus C

Klimakurser
Kursus
Klimahandling og klimaregnskab i praksis - onlineforløb i april

Klimakurser er effektiv uddannelse, der giver ledere og medarbejdere de vigtigste kompetencer til at tage ansvar og arbejde med klimahandlinger og klimaregnskab i praksis – så virksomheden lykkes med at honorere klimakravene nu og i fremtiden.

Dato

17.04.2024

Tid

09:00

Sted

Live online (Zoom)

Sustainable Business Solutions ApS
Efteruddannelse
Sustainability Management i praksis - Forår 24 i København

Sustainability Management i praksis er en eksklusiv, konkret og handlingsorienteret uddannelse til dig, der har ansvar for ESG og bæredygtighed. Du får overblik og indblik, der gør dig klar til at sætte mål og eksekvere på dem med det samme.

Dato

23.04.2024

Tid

08:30

Sted

Tivoli Hotel og Congress Center, Arni Magnussons Gade 2 1577 København V

Klappir Nordic ApS
Konference
MEET US AT LOOP FORUM

We have a complete solution for your ESG compliance work, and we would love to discuss opportunities with you!

Dato

24.04.2024

Tid

09:30

Sted

Lokomotivværkstedet - Otto Busses Vej 5A, 2450 København

Byggeriets Samfundsansvar
Seminar
Få styr på ‘S’ i ESG (Aarhus)

Social bæredygtighed bliver i ny international bæredygtighedslovgivning sidestillet med den miljømæssige. Det vil sige, at menneskerettigheder og arbejdstagerrettigheder bliver en lige så vigtig del af byggeriets tilgang til bæredygtighed. En helhedsorienteret tilgang er altså helt afgørende, når vi omstiller vores økonomi og aktiviteter mod fremtidens marked. På dette seminar kan du blive klogere på, hvordan du kan igangsætte initiativer inden for dit ”S” i ESG, der gør dig i stand til at møde den konstante udvikling i markedet. Seminaret udbydes i samarbejde med Bygherreforeningen.

Dato

25.04.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Aros Business Academy
Kursus
Den Intensive Projektlederuddannelse (DIPLU)

Bliv projektleder på 6 intensive dage! Vi har skruet et program sammen, hvor du får alle værktøjerne til at STYRE og LEDE dine projekter sikkert i mål. Projektlederuddannelsen består af 3 moduler og vil komme både dig, dit team og din arbejdsgiver til gav

Dato

29.04.2024

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus