IDA: Vi er absolut ambitiøse
Selvom IDAs Klimaplan 2050 kun vil skære 90 % af det danske CO2-udslip, i modsætning til den komplette CO2-neutralitet Dansk Energi sigter efter, så er planen bestemt ambitiøs, siger en af folkene bag.
Vores plan er bestemt også ambitiøs, siger Søren Skibstrup Eriksen, formand for Ingeniørforeningens styregruppe for miljø, energi og klima. Han peger på, at der trods mange sammenlignelige visioner og virkemidler er et par væsentlige forskelle mellem Ingeniørforeningens Klimaplan 2050 og Dansk Energis Power to the People.
Først og fremmest ligger der en forskel i vores mål omkring energiforbruget. Fra vores side vil vi halvere det danske energiforbrug i 2050, mens Dansk Energi kun vil reducere det med en tredjedel. For det andet er målet i vores plan at udfase brugen af fossile brændstoffer fuldstændigt, mens man hos Dansk Energi stadigvæk har eksempelvis kul med i 2050, men så bare med den forskel fra i dag, at de så vil lagre CO2 i undergrunden gennem CCS, siger Søren Skibstrup Eriksen. CCS (Carbon Capture and Storage) er den teknologi, der muliggør lagring af drivhusgasser i underjordiske depoter. Den fungerer ved enten at indfange CO2 direkte fra enkelte, større kilder, såsom kraftvarmeværker, eller ved i samarbejde med afbrænding af biomasse simpelthen at suge CO2 ud af atmosfæren. Teknikken, der i sig selv er ganske energikrævende, er i midlertidig stadig på et forholdsvis teoretisk plan, og derfor er man fra Ingeniørforeningens side da også skeptisk. Både tidshorisonten og prisen, der ifølge Dansk Energi selv er op mod 700 kr. pr. tons CO2, vurderer IDA til at være problematisk.
Som det ser ud i dag, så er CCS en temmelig dyr og forholdsvis besværlig løsning. Godt nok er teknologien til stede i dag, men vi er ikke sikre på at den kan udvikles så hurtigt som Dansk Energi tilsyneladende mener. Og koblet med, at man jo reelt bare flytter problemet ned i jorden, for CO2en forsvinder jo ikke, så syntes vi, at CCS er problematisk. Derfor vil vi hellere udfase brugen af fossile brændstoffer helt og holdent. At målet så stadigvæk kun hedder en reduktion på 90 % er et udtryk for realismen i, at der altid vil være lidt til overs, men 90 % mener vi nu bestemt også er flot og bestemt realistisk, siger Søren Skibstrup Eriksen.
Der er dog, som nævnt, også ligheder mellem de to planer. Eksempelvis fokuseres der fra begge sider på at CO2-neutralisere transportsektoren, specielt gennem massiv indførelse af elbiler, der så skal lades op med overskudsstrøm fra de mange vindmøller, der vil levere en størstedelen af fremtidens strøm. Endelig vil begge planer også udnytte mulighederne inden for områder som varmepumper og brændselsceller for at nedbringe afhængigheden af olie og kul en afhængighed som IDA, i modsætning til Dansk Energi, altså vil fjerne fuldstændigt.