08.12.2017  |  Supply chain

Indspark: Ideer indenfor den cirkulære økonomi er der nok af, det handler om eksekvering

De fleste virksomheder mangler ikke ideer. Istedet mangler virksomhederne evnen til at udvælge de bedste ideer i en overflod af muligheder. Det gælder også indenfor den cirkulære økonomi. Men hvordan kommer man fra ide til handling?

NØGLEN TIL LØSNINGERNE
En cirkulær økonomi er et industrielt system, der er genoprettende eller regenerativ af intention og design. Det handler om mere anvendelse af vedvarende energi, om at eliminere brugen af ​​giftige kemikalier, som hæmmer genbrug. Det sigter mod afskaffelse af affald gennem et godt design af materialer, produkter, systemer og forretningsmodeller. I den cirkulære økonomi erstatter man begrebet forbruger med det at være bruger. Dette kræver en ny kontrakt mellem virksomheder og deres kunder baseret på produktets ydeevne.

Nøglen til den cirkulære økonomi ligger i det grænseoverskridende, tværfaglige og den tværgående rækkevidde. Det svære i at implementere den cirkulære økonomi, i den internationale forsyningskæde, ligger primært i at skabe en lukket cirkel ”closed loop”, som man siger, og sikre den rette kvalitet. Som i mange andre sammenhænge handler det om at tilgå det struktureret.

NÅR EKSEKVERINGEN SKAL TAGE FART
Som virksomhed kan man have fokus på følgende hovedområder hvis man vil have succes med at implementere den cirkulære økonomi

Hav fokus på materiale flowet: Analyser jeres materiale flows og identificer de udfordringer i har med jeres materialer i forhold til cirkularitet. Prioriter listen. Inddel eventuelt listen i nuværende materialer – og fremtidige materialer. Arbejd med materialernes tilsigtede anvendelsesformål. Udarbejd en handlingsplan i samarbejde med interne og eksterne samarbejdspartnere. Udarbejd samtidig en plan for udfasning af kemikalierne i jeres produkter.

Skab forståelse gennem uddannelse: En af de helt store udfordringer i den cirkulære økonomi er at sikre, at alle involverede parter er godt klædt på i forhold til dels at forstå den cirkulære model, dels at kunne anvende den i praksis. Det handler til dels også om motivation til forandring. Derfor skal kunderne også motiveres. Her taler vi også om slutforbrugerne. De skal kunne forstå og værdsætte hvad begrebet repræsenterer. Implementeringen af den cirkulære økonomi er yderligere udfordret af, at der ikke findes nogen overordnet standard eller mærke der fortæller at dette produkt er et cirkulært produkt.

Sæt interessenterne i spil: En af de helt store udfordringer i den cirkulære økonomi er at få mobiliseret vigtige interessenter. Her spiller den offentlige sektor en vigtig rolle. Dels i at skabe en ”cirkulær” efterspørgsel, men også i forhold til at få skabt vigtige lovgivningsmæssige forandringer. Det handler for virksomhederne også om at få startet investeringsprocessen op. For mange virksomheder er der tale om store og dyre investeringer. For ikke at tale om store risici. Det kan være investeringer i omstilling af maskinparken, flytning af produktions faciliteter, investeringer i nye logistik og distributions løsninger og igen uddannelse af medarbejdere, kunder og leverandører.

Forsøg på at forvandle virksomhedens forretningsmodel er en risikabel opgave i sig selv, og deR vil blive behov for en stærk business case. Herudover vil klare, stærke og forudsigelige politiske rammer være afgørende for at fremme investeringer og eksperimenter indenfor den cirkulære økonomi.

PARTNERSKABSMODELLER ER VIGTIGE
En succesrig integration af den cirkulære økonomi i virksomheden kan, når det kommer til samarbejdet med andre virksomheder eller partnere også være et spørgsmål om, at flere virksomheder på samme tid skal tilpasse deres virksomheder, eller operations, til den nye virkelighed. Det kan juridisk være en kompliceret udfordring. Disse samarbejdsaftaler kan berøre grundlæggende kommercielle hensyn, såsom valg af forretningsmodeller, markedsinformation og brand positionering. Paradoksalt nok kan dette pres blive mere akut i overgangen til en cirkulær økonomi, da ressourcen stadig ville være forbundet med kerne forretningsmodellen. Det kan blive yderligere besværliggjort hvis der er tale om direkte konkurrenter, der ser sig nødsaget til at træde ind som partner

CREADIS Business Consulting har vi i mere end 20 år hjulpet virksomhederne med at skabe simple løsninger på komplekse udfordringer. Skal vi også tage et kig på dine udfordringer? Kontakt Alis Sindbjerg Hemmingsen alis.hemmingsen@d-i-s.dk eller på telefon +45 2389 7576

Mere fra Alis

Alis Hemmingsen

Senior Business Consultant, CREADIS Business Consulting

Se profil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere