20.03.2017  |  Supply chain

Ikea-chauffører bor månedsvis i deres lastbiler

Østeuropæiske lastbilchauffører, der kører for bl.a. Ikea i Europa, bor i kabinerne i deres vogne i flere måneder ad gangen. ”Uacceptabelt” siger Ikea, der ”sympatiserer med chaufførernes kamp”, men erkender, at det er svært at rette op på situationen.

En timeløn på under 30 kr. og fire måneder i streg som ’beboer’ i kabinen i en lastbil, med alt hvad det inkluderer af søvn, vask, madlavning og fritid – udover selve kørslen. Det er ifølge BBC virkeligheden for en lang række chauffører på de europæiske landeveje.

Læs også: Ikea vil bruge 1 mia. euro på bæredygtighed i forsyningskæden

De fleste af chaufførerne er fra Østeuropa og kører på kontinentet for bl.a. den svenske møbelgigant Ikea, og herunder i Danmark, som oftest hyret ind af underleverandører og speditørfirmaer baseret østpå, nogle gange som datterselskaber under vestlige virksomheder.

Netop den konstruktion gør, at virksomheder kan udnyttet diverse smuthuller i den EU-lovgivning, der ellers skal sikre, at chauffører, der midlertidigt er stationeret væk fra deres bopæl, er garanteret arbejdslandets minimumsløn og arbejdsbetingelser.

Ikea bør ændre på inhumane forhold
På den baggrund er der nu juridisk aktion sat i værk mod nogle af Ikeas kontraktpartnere. I Holland fastslog en domstol i sidste måned, at distributionsselskabet Brinkman, der leverer blomster for Ikea i Storbritannien og Skandinavien, brød loven ved at udbetale en løn, der ikke var ”i overensstemmelse” med hollandsk lovgivning på området.

I forbindelse med afsigelsen beskrev dommeren de ”inhumane forhold”, chaufførerne lever under. Det medfører kritik fra en lokal fagforening, der peger på, at Ikea må have vidst, hvilke betingelser, der gjorde sig gældende for deres chauffører. Derfor bød de handle.

”Ikea er den økonomiske arbejdsgiver til alle disse ansatte. De har så mange kræfter. Ikea har værktøjet i hænderne til at ændre den forretningsmodel med et blink med øjet”, siger Edwin Atema fra FNV.

Ikea: VI gør hvad vi kan, men det er svært
Fra Ikeas side skriver man i en erklæring, at man ”… sympatiserer med chaufførernes kamp for gode arbejdsforhold”, og at man føler med de chauffører, som har udtalt sig til BBC. ”Vilkårene som de beskriver er uacceptable”, lyder det.

Ikea Transports målsætning er, at man selv vil være ”en del af løsningen”, og her er selskabets leverandør-Code of Conduct, IWAY, et centralt redskab, som også underleverandører i forsyningskæden skal underskrive. Alligevel erkender Ikea alligevel, at man er udfordret når det kommer til sikringen af acceptable løn- og arbejdsforhold.

”Trods vores anstrengelser er det tydeligt, at der er udfordringer inden for transportbranchen, som skal løses. Selvom Ikea er en stor international virksomhed, så er vores andel af det totale europæiske vejtransportmarked marginal (ca. to procent). Der er det nødvendigt med et samarbejde mellem flere forskellige parter – fagforbund, erhvervsliv og politik – for at komme disse udfordringer til livs”, skriver koncernen.

Læs også: UPS har kørt 1 milliard grønne mil

Ifølge BBC har Ikea holdt en stribe møder med en enkelt fagforening, International Transport Workers' Federation, for at diskutere situationen, men snakken sluttede i november.

-AK

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere