Ikea vil bruge 1 mia. euro på bæredygtighed i forsyningskæden

Gennem investeringer for 1 milliard euro vil Ikea sikre sin adgang til bæredygtige materialer til sin produktion. Samtidig vil den svenske møbelgigant styrke sit brand, siger ekspert.

Ikea vil med sin kommede milliardinvestering bl.a. sikre sig en stabil levering af træ fra bæredygtige skove. Foto: flickr/Pasi Mämmelä.

20.12.2016

CSR.dk

”Vi er fast besluttet på at have en positiv indvirkning på mennesker og på planeten”, siger præsident og CEO for IKEA Group, Peter Agnefjäll i forbindelse med udmeldingen, der betyder, at hans koncern frem mod 2020 indtil videre har afsat i alt 3 mia. euro (ca. 22,5 mia. kr.) til investeringer i specifikke tiltag for øget bæredygtighed.

Siden 2009 har Ikea investeret 1,5 mia. euro i vindmøller og solpaneler, og sideløbende er man nået op på at kunne genbruge eller energiudnytte næsten 90 procent af sit affald (88,7 procent i finansåret ’16). Begge dele bidrager positivt til Ikeas bundlinje, hvilket fremgår tydeligt af gruppens årsberetning for regnskabsåret 2016, der blev fremlagt sammen med investeringsløfterne.

Tre drivere bag bæredygtige indkøb
På den baggrund giver det god mening, at Ikea nu styrker sin strategi for bæredygtige indkøb, siger Pierre Francois Thaler, der er co-CEO for EcoVadis, som laver bæredygtighedsvurderinger af globale supply chains. Han forklarer overfor Environmental Leader, at der er tre centrale drivere bag en strategi for bæredygtige indkøb.

”Den første er risikohåndtering. En virksomhed har brug for en stabil, langsigtet forsyning af materiale til deres produktion. Forstyrrelser her går direkte ud over indtjeningen og kan skade til en brands omdømme på sigt”, siger han.

Den anden driver handler ifølge Thaler om at kunne forudse sine omkostninger. Her er bæredygtige materialer et godt middel mod eksempelvis stigende priser, fordi leverandører ikke kan følge med efterspørgslen.

”Den sidste driver – og det er den, Ikea er ude efter – er differentiering; en forbedring af brandet for slutbrugeren ved at blive positioneret som den førende på det her område”, forklarer Pierre Francois Thaler, og peger på Unilever som et godt eksempel. Sidste år kom halvdelen af dagligvareproducentens vækst fra de bæredygtige livsstilsmærker, som voksede 30 procent hurtigere end resten af forretningen.

Vigtigt med stabil råvareforsyning
De to største råvarer i Ikeas produktion er træ og bomuld. Mens al den bomuld, Ikea bruger nu kommer fra bæredygtige kilder, så er det samme ’kun’ tilfældet for 61 procent af de store mængder træ, der bliver anvendt til kædens mange møbler. Målet er at det tal skal være 100 i 2020, og derfor er en væsentlig del af de mange euro øremærket til bæredygtigt skovbrug.

Ligesom eksempelvis Apple gør det, så vil Ikea til at investere i skovområder for at kunne sikre sig, at de bliver drevet ansvarligt, samtidig med at de udgør en stabil forsyningskilde til både selve møbelproduktionen og fremstillingen af pap til pakning.

”Sourcing af træ fra bæredygtige skove er ikke kun godt for naturen og brandet, men også for forretningen. Ikea er storforbruger af træ, og derfor bliver de nødt til at sikre det bæredygtige element i deres drift, hvis de fortsætte med at sælge træprodukter”, siger Pierre Francois Thaler

Cirkulære produkter giver fordele
Thaler nævner også virksomheder med fokus på den cirkulære økonomi som gode investeringsobjekter for Ikea. Møbelmastodontens egen Sustainability Report fremhæver selv en stribe produkter, der kommer i handlen i løbet af 2017, og som er baseret på de cirkulære principper, bl.a. en sprayflaske med genbrugsplast fra butikkerne, og køkkenfronter med genbrugt træ.

”Den metode kræver færre råmaterialer, koster mindre, bruger mindre energi og producerer mindre udledninger og et mindsket klimaaftryk. Med cirkulære produkter kan man forene disse egenskaber, der ellers ofte stikker i hver sin retning”, siger han.

Læs også: Apple lover ren energi i forsyningskæden

Den samlede omsætning for IKEA Group nåede i 2016 €35,1 mia. (260 mia. kr.), en vækst på 7,4 procent. Nettoindtægten landede på €4,2 mia. (godt 31 mia. kr.), og varehusene havde i alt 783 millioner besøg i løbet af året.

-AK

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

02.06.2025Schneider Electric

Sponseret

Strømskinner sikrer kritisk forsyning på Mary Elizabeths Hospital

21.05.2025Etisk Handel Danmark

Sponseret

Ny analyse: Investeringer i mere bæredygtige værdikæder kan være en løftestang for økonomisk og bæredygtig udvikling på det afrikanske kontinent

20.05.2025CSR.dk

13 procent af verdens fødevarer bliver til spild i den kolde forsyningskæde

08.05.2025Beierholm

Sponseret

Finansiel støtte til arbejdet med bæredygtighed

08.05.2025Schneider Electric

Sponseret

Over 100 år med minikredsbryderen

28.04.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Fra vision til forretning: SMV’er kan vinde markedsandele ved at satse på bæredygtighed

24.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Det er verdens grønneste virksomhed, og de måler alt: - Det er dumt at lade være

10.04.2025BSR

Sponseret

Maintaining Sustainability and Human Rights Principles as Supply Chains Upend

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Konkret klimakommunikation på sociale medier

Du lærer at producere SoMe-opslag om klimatiltag og får konkrete eksempler og cases til inspiration. Din underviser Astrid Haug sørger for, at du efter kurset kan lægge en plan og eksekvere på, hvordan du bruger din organisations sociale medier til at fortælle om klimatiltag og skabe onlinefællesskaber omkring dine bæredygtige budskaber.

Dato

02.06.2025

Tid

09:30

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 Kbh. S

UN Global Compact Network Denmark
Konference
Nordic Meeting 2025

Through high-level plenaries and interactive workshops, the Nordic Meeting 2025 will dive into key themes such as achieving a just net-zero transition, effective stakeholder engagement, and navigating the evolving EU sustainability landscape.

Dato

02.06.2025

Tid

12:00

Sted

Helsinki

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Next Generation QMS Assessment Course

Et virtuelt kursus, som er designet til at give dig en anerkendt metode til at evaluere din virksomheds kvalitetsledelsessystem (QMS) i forhold til best-practice og anerkendte standarder.

Dato

03.06.2025

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

03.06.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

Dansk Standard
Kursus
Svanemærket Byggeri Diplomkursus - 2 dage

På dette diplomkursus får du redskaberne til at varetage processen fra projektering til aflevering af et svanemærket byggeri.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart

SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus