Ikea vil bruge 1 mia. euro på bæredygtighed i forsyningskæden

Gennem investeringer for 1 milliard euro vil Ikea sikre sin adgang til bæredygtige materialer til sin produktion. Samtidig vil den svenske møbelgigant styrke sit brand, siger ekspert.

Ikea vil med sin kommede milliardinvestering bl.a. sikre sig en stabil levering af træ fra bæredygtige skove. Foto: flickr/Pasi Mämmelä.

20.12.2016

CSR.dk

”Vi er fast besluttet på at have en positiv indvirkning på mennesker og på planeten”, siger præsident og CEO for IKEA Group, Peter Agnefjäll i forbindelse med udmeldingen, der betyder, at hans koncern frem mod 2020 indtil videre har afsat i alt 3 mia. euro (ca. 22,5 mia. kr.) til investeringer i specifikke tiltag for øget bæredygtighed.

Siden 2009 har Ikea investeret 1,5 mia. euro i vindmøller og solpaneler, og sideløbende er man nået op på at kunne genbruge eller energiudnytte næsten 90 procent af sit affald (88,7 procent i finansåret ’16). Begge dele bidrager positivt til Ikeas bundlinje, hvilket fremgår tydeligt af gruppens årsberetning for regnskabsåret 2016, der blev fremlagt sammen med investeringsløfterne.

Tre drivere bag bæredygtige indkøb
På den baggrund giver det god mening, at Ikea nu styrker sin strategi for bæredygtige indkøb, siger Pierre Francois Thaler, der er co-CEO for EcoVadis, som laver bæredygtighedsvurderinger af globale supply chains. Han forklarer overfor Environmental Leader, at der er tre centrale drivere bag en strategi for bæredygtige indkøb.

”Den første er risikohåndtering. En virksomhed har brug for en stabil, langsigtet forsyning af materiale til deres produktion. Forstyrrelser her går direkte ud over indtjeningen og kan skade til en brands omdømme på sigt”, siger han.

Den anden driver handler ifølge Thaler om at kunne forudse sine omkostninger. Her er bæredygtige materialer et godt middel mod eksempelvis stigende priser, fordi leverandører ikke kan følge med efterspørgslen.

”Den sidste driver – og det er den, Ikea er ude efter – er differentiering; en forbedring af brandet for slutbrugeren ved at blive positioneret som den førende på det her område”, forklarer Pierre Francois Thaler, og peger på Unilever som et godt eksempel. Sidste år kom halvdelen af dagligvareproducentens vækst fra de bæredygtige livsstilsmærker, som voksede 30 procent hurtigere end resten af forretningen.

Vigtigt med stabil råvareforsyning
De to største råvarer i Ikeas produktion er træ og bomuld. Mens al den bomuld, Ikea bruger nu kommer fra bæredygtige kilder, så er det samme ’kun’ tilfældet for 61 procent af de store mængder træ, der bliver anvendt til kædens mange møbler. Målet er at det tal skal være 100 i 2020, og derfor er en væsentlig del af de mange euro øremærket til bæredygtigt skovbrug.

Ligesom eksempelvis Apple gør det, så vil Ikea til at investere i skovområder for at kunne sikre sig, at de bliver drevet ansvarligt, samtidig med at de udgør en stabil forsyningskilde til både selve møbelproduktionen og fremstillingen af pap til pakning.

”Sourcing af træ fra bæredygtige skove er ikke kun godt for naturen og brandet, men også for forretningen. Ikea er storforbruger af træ, og derfor bliver de nødt til at sikre det bæredygtige element i deres drift, hvis de fortsætte med at sælge træprodukter”, siger Pierre Francois Thaler

Cirkulære produkter giver fordele
Thaler nævner også virksomheder med fokus på den cirkulære økonomi som gode investeringsobjekter for Ikea. Møbelmastodontens egen Sustainability Report fremhæver selv en stribe produkter, der kommer i handlen i løbet af 2017, og som er baseret på de cirkulære principper, bl.a. en sprayflaske med genbrugsplast fra butikkerne, og køkkenfronter med genbrugt træ.

”Den metode kræver færre råmaterialer, koster mindre, bruger mindre energi og producerer mindre udledninger og et mindsket klimaaftryk. Med cirkulære produkter kan man forene disse egenskaber, der ellers ofte stikker i hver sin retning”, siger han.

Læs også: Apple lover ren energi i forsyningskæden

Den samlede omsætning for IKEA Group nåede i 2016 €35,1 mia. (260 mia. kr.), en vækst på 7,4 procent. Nettoindtægten landede på €4,2 mia. (godt 31 mia. kr.), og varehusene havde i alt 783 millioner besøg i løbet af året.

-AK

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

17.10.2025CSR.dk

Isoleringsvirksomhed vil gøre tekstilaffald til byggemateriale

15.10.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric deltager ved Dansk Fjernvarme Landsmøde 2025

09.10.2025Folkekirkens Nødhjælp

Sponseret

Solidaritet som forretningsmodel: Isangs og Folkekirkens Nødhjælp viser vejen

03.10.2025Dansk Industri

Sponseret

Bæredygtighed som strategi: AV Group Denmark vil arbejde med bæredygtighed i hele værdikæden

01.10.2025Schneider Electric

Sponseret

Ny fleksibel ladeløsning reducerer udfordringer med el-kapaciteten

30.09.2025CSR.dk

Klar til en ny æra for plastsortering

29.09.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric lancerer nye referencedesigns med integreret energistyring og væskekøling

25.09.2025Schneider Electric

Sponseret

Mød fremtidens industriløsninger - og kom med til Schneider Electric's After Party på HI-messen!

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Folkekirkens Nødhjælp
Event
'Kæmp for alt, hvad du har kært' med generalsekretær Jonas Nøddekær

I november rejser Jonas Nøddekær, generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, rundt i landet og fortæller om organisationens arbejde med billeder fra verdens brændpunkter herunder Ukraine, Palæstina, Zimbabwe og Cambodja.

Dato

28.10.2025

Sted

Odense, København, Aarhus, Haderslev, Aalborg

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Scope 3 Strategy: Integrating Data into Business Strategy

This webinar will help businesses to value Scope 3 beyond compliance and regulatory needs and begin to recognise it as a source of value creation within their low-carbon transition. It will provide an overview of how leading businesses have elevated Scope 3 data into strategic decision-making for the whole business, through demonstrating the business case to key functions, and assessing the impacts of emissions reduction activities against relevant KPIs.

Dato

30.10.2025

Tid

15:00

Sted

Online via Zoom

Dansk Standard
Kursus
Revision af ISO 9001:2026 – bliv klædt på til de kommende ændringer

Få overblik over de vigtigste ændringer i revisionen af ISO 9001, og hvad de betyder for dig, der arbejder med kvalitetsledelse i hverdagen. På kurset får du indsigt i ændringerne, forståelse for tankerne bag revisionen samt konkrete input til, hvordan du kan komme på forkant med de nye krav.

Dato

31.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
OHSMS Auditor/Lead Auditor course based on ISO 45001 | CQI IRCA Certified Course ID: 1877

This course is designed to develop a clear understanding of safety management in the modern era and provide those involved in audit conduct and management with the skills to fulfil their role.

Dato

03.11.2025

Sted

Odense

Klimakampen ApS
Event
Klimakampen - November 2025

Klimakampen er en interaktiv kampagne, hvor kollegaer konkurrerer om at udføre klimavenlige handlinger. Kampagnen skaber engagement, styrker fællesskabet og gør det let for jeres organisation at handle på klimaforandringer.

Dato

03.11.2025

Tid

00:00

Sted

Online