02.05.2016  |  Kommunikation

Indspark: Ildsjæle driver CSR i Dansk Supermarked

Indhold fra partner Hvad er dette?

Jeg har netop overstået et praktikforløb hos Dansk Supermarked, ét af Dansk Initiativ for Etisk Handels medlemmer. Henover to dage er jeg blevet klogere på CSR i den store købmandsforretning, herunder hvordan virksomheden arbejder med de nye SDG mål.

Jeg er nu på vej hjem efter to dages CSR praktik hos et af de store DIEH medlemmer - Dansk Supermarked (DS). Det startede noget kikset for jeg endte på en forkert adresse i Højbjerg ved Århus, hvor DS også har kontorer og ikke i Logistikparken, hvor DS nye hovedsæde ligger. Dansk supermarked er ellers let at finde og kende, da det ligger midt på en grøn mark med en kæmpe lagerbygning, som ligner en kasse, der er dumpet ned fra rummet og ved siden heraf, en stor kontorbygning, hvor der snart bliver plads til de cirka 1000 DS centralt ansatte.

Det har været dage med møder med folk i HR, teknisk afdeling, indkøbschefer med ansvar for kvalitet, kød, frugt og grønt samt non-food. Mange indtryk af en stor virksomhed med en kæmpe indflydelse på dit og mit forbrug.  

Ansigt på CSR I Dansk Supermarked

  • I Dansk Supermarked er det helt afgørende, hvordan den øverste leder formulerer ønsket om ansvarlighed og CSR i virksomheden. Heldigvis er der et ejerskab til at prioritere CSR arbejdet hos toplederen, Per Bank, som det ses i hans forord til CSR rapporten, såvel som i hans møder for hele virksomheden, i hans indlæg på intranettet mv. Han siger: “As Denmark’s largest retail company, our main focus will always be to keep developing a responsible business. Our financial strength enables us to make conscious long-term decisions to the benefit of our customers, our employees, our business and the society around us.“
     
  • Godt købmandsskab er den altoverskyggende kerneværdi i DS. Alt arbejde, alle tiltag skal kunne forklares ud fra en købmandslogik – hvor meget vil det koste, og hvad kan vi tjene på at prioritere netop dette arbejde? DS er dermed et studie i de gode businesscases for CSR arbejdet. De ansatte fortæller stolt om de mange aktiviteter, der nok kaldes for CSR, men vigtigst af alt - kan betale sig. Massive energibesparelser ude i varehuse og supermarkeder, et stort og dedikeret arbejde i at få arbejdsløse og flygtninge ind på arbejdsmarkedet, madspild – som ikke blot er oppe i tiden men samtidig giver perfekt købmandslogik, affaldssortering, som man kan tjene på, når affaldet kan genbruges, ansvarlig leverandørstyring – det er for dyrt ikke have styr på sine leverandører.
     
  • Det er i en købmandsgigant som DS afgørende at have en forståelig CSR strategi, som man som ansvarlig for et givent område kan se eget arbejde føde ind i. DS CSR strategi er struktureret ud fra de nye FNs bæredygtighedsmål, og har tre prioriteter: ”Lige adgang til job og karriere”, ”Sundhed og trivsel” og ”Ansvarligt forbrug og produktion”. Strategien er overskuelig, målbar og en konkret ramme at forstå arbejdet ud fra – det gør en stor forskel og
     
  • Købmandslogik og topstyring har også sine begrænsninger, når vi taler CSR arbejdet, for det er ikke alle indsatser, der kan bakkes op af en businesscase, og det kan være sårbart, hvis det kun er topledelsen og et dedikeret CSR team på to personer, der kan se ideen i ansvarlighed hele vejen ud i kæden og på lang sigt.
     
  • Det er er ildsjæle, der gør forskellen i Dansk Supermarkeds CSR arbejde. Og der er heldigvis flere af slagsen i DS, oplagt er det, at Helene Regnell, CSR chefen med sin erfaring og pondus gør en stor forskel i at oversætte CSR krav og omgivelsernes forventninger til resten af organisationen med synlige resultater til følge. Men hun er ikke helt alene i organisationen, hun har en makker og der er kollegaer, der brænder for, at deres arbejde skal gøres ordentligt også for de mennesker, der producerer produkterne, de ansatte ude i butikkerne, og for miljøet.

God vind i CSR sejlene
Jeg sidder tilbage med en oplevelse af, at DS er godt på vej i deres CSR arbejde, god strategi, mange projekter i gang, topledelsens engagement, gode ildsjæle, der stædigt holder fast, og en begyndende offentlig profil på CSR, der har fået mange i branchen til at holde ekstra godt øje med DS.

Der er dog lang vej endnu, mange leverandører, et gigantisk ansvar, og kun to personer der arbejder direkte med CSR i en kæmpe organisation med et kæmpe fodaftryk. Det er helt afgørende, at hele organisationen tager ansvar for at integrere CSR i forretningens systemer, processer og incitament strukturer, så CSR kommer til at stå endnu tydeligere som prioritet og værdi for langt flere i virksomheden.  DS er i gang med at skabe store forventninger om næste skridt i deres CSR rejse, og vi er mange, der ser frem til at følge med.

Jeg siger tak til Dansk Supermarked for denne gang og glæder mig til flere gode oplevelser som praktikant. Næste stop er Zebra, DIEH medlem og ejer af over 500 Tiger butikker i mere end 20 lande i Europa, Japan og USA.

Mere fra DIEH - Dansk Initiativ for Etisk Handel

DIEH - Dansk Initiativ for Etisk Handel

www.dieh.dk

  • info@dieh.dk
  • 31726930
  • Overgaden Oven Vandet 10 st 1415 København K

Dansk Initiativ for Etisk Handel (DIEH) er den danske alliance for etisk handel, der samler førende virksomheder, NGO'er, erhvervs- og brancheorganisationer, offentlige instanser og fagbevægelsen i et unikt netværk. Læs mere og ansøg om medlemsskab

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere