Integration på dagsordenen hos DHL
Logistikgiganten DHLs danske afdeling gør en indsats ud af at ansætte medarbejdere med udenlandsk baggrund. Forskelligheden er en konkurrencefordel, lyder den primære begrundelse.
At integrere medarbejdere fra udlandet på det danske arbejdsmarked er ikke bare et imageprojekt for kurerfirmaet DHL Express i Danmark. Man mener simpelthen at forskelligheden giver virksomheden en konkurrencefordel, fordi det gør den mere attraktiv som arbejdsplads og at det dermed vil sikre den langsigtede succes.
Læs også: Dansk erhvervsliv klar til at hjælpe flygtninge i arbejde
"Vores erfaring er, at succesfulde teams som regel er sammensat af personer med forskellig baggrund. De ser opgaver og udfordringer fra forskellige synsvinkler og finder løsninger, der er mere omfattende, innovative og effektive i modsætning til de mere homogene teams", siger teamleder for DHL Express, Morten Strandberg Rasmussen, i en pressemeddelelse.
Både i DHL Express og i modervirksomheden Deutsche Post DHL gør man derfor et nummer ud af at favne diversiteten. Det gælder alt fra den enkelte medarbejders alder, køn og seksuelle observans til religion, verdenssyn, eventuelle handicap og fysiske formåen.
Rent konkret betaler DHL bl.a. for at sende sine udenlandske ansatte på danskkursus, herunder med løn, når kurset foregik uden for normal arbejdstid, ligesom diverse teambuildingaktiviteter også indgår i firmapolitikken. Og erfaringen viser, at investeringen kommer tilbage med tiden.
Læs også: Ferring nomineret til diversitetspris
"Vi får en gruppe kollegaer, der godt kan lide at være her og deres ufaglærte arbejde. Når vi investerer i dem, investerer de også i os og det kan mærkes hele vejen rundt. Det betyder rigtig meget for os i DHL at vi er vores sociale ansvar bevidst og er med til at give vores udenlandske medarbejdere nogle gode uddannelsesmuligheder", slutter Morten Strandberg Rasmussen.
-AK