24.01.2018  |  Medarbejder

To ISS’ere er rekrutteret til Røde Kors’ Katastrofeberedskab

Indhold fra partner Hvad er dette?

Dorte Sigh og Jens Østergaard Johansen kan sendes til katastrofeområder med 48 timers varsel. De glæder sig over muligheden for at gøre en forskel og hjælpe mennesker, der er fanget af en katastrofe.

I starten af året indgik ISS et nyt samarbejde med Røde Kors om at være en del af Røde Kors’ Katastrofeberedskab. Beredskabet består af flere end 150 højtspecialiserede profiler, der står til rådighed for øjeblikkelig udsendelse, når katastrofen rammer rundt om i verden. Deres opgave er at bidrage til, at nødhjælpsarbejderne har en tryg base, mens de er udstationeret. Det betyder, at de skal klargøre og styre den daglige drift af en Røde Kors Base Camp.

Ønsker at gøre en forskel
Dorte Sigh, der til daglig er Senior Manager i Learning & Development i ISS, er blevet rekrutteret til Katastrofeberedskabet. Hun fortæller:

- Tanken om en masse mennesker, der stimler sammen for at hjælpe mennesker, der er fanget af en katastrofe, bevæger mig. Jeg har nogle gange tænkt, at hvis jeg havde en anden faglig baggrund, ville jeg gerne tage ud og hjælpe ved katastrofer – og jeg har aldrig synes, at min faglige profil lagde op til det. Men da jeg hørte om Røde Kors’ Katastrofeberedskab, kunne jeg se, at jeg matcher jobbet som Base Camp Manager: Jeg har oprindeligt baggrund i hotelbranchen og har ledelseserfaring.

- At sørge for en tryg base for nødhjælpsarbejderne er en spændende måde at være med til at hjælpe på. Det vil være en kæmpe udfordring sammen med et team af delegater at tage det store ansvar for campen - en udfordring, som vil give mig værdifulde erfaringer. Så jeg er stolt over og glad for, at jeg er blevet optaget i Katastrofeberedskabet, og jeg håber, at jeg får muligheden for at komme med ud og gøre en forskel.

Overskud og mulighed for at hjælpe andre
Også Jens Østergaard Johansen, der er uddannet el-installatør og til hverdag er teknisk projektleder i ISS, er én af dem, der fremover kan sendes ud, når katastrofen rammer. Jens fortæller:

- Jeg synes, det er vigtigt, at vi er der for mennesker, der er i nød. Og med voksne børn er jeg nu et sted i mit liv, hvor jeg har overskud og mulighed for at hjælpe andre. Med min tekniske baggrund bliver min rolle at opbygge og drive installationerne i campen. At få strøm- og vandforsyning samt kloak op at køre. En stor diselgenerator skal forsyne campen med energi til blandt andet vandrensning, kloakforhold, køkkenet, opladning af hjælpernes mobiler og alt andet, som der skal strøm til.

- Det bliver en spændende udfordring, og samtidig glæder jeg mig til at gøre en forskel for mennesker, der er ramt af en katastrofe. Det er flot, at ISS giver mig mulighed for at gå på orlov for at hjælpe.

Opgaven og omstændighederne stiller store krav de personer, der udsendes. Derfor gennemfører Dorte og Jens i disse uger et målrettet uddannelsesprogram, der ruster dem til opgaven som delegat og samtidig styrker den enkeltes lederkompetencer til gavn for deres daglige arbejde i ISS.

Læs mere om Katastrofeberedskabet på Røde Kors’ hjemmeside.

Mere fra ISS Facility Services A/S

ISS Facility Services A/S

www.dk.issworld.com

CR policy The Corporate Responsibility Policy was approved by the Board on March 1, 20111. PreambleAs a global company and one of the world’s largest private employers with more than 500,000 employees serving 200,000 customers in more than 50 countries,ISS influences the lives of many people and has an extensive interface with societies around the globe. Our long-term sustainable business success,…

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere