27.09.2017  |  Samfund

Juicefabrikant: Verdensmål er krav hos vores kunder

Indhold fra partner Hvad er dette?

Der er for 84.000 mia. kr. nye markedsmuligheder i opfyldelse af FN’s 17 verdensmål, påpegede Kirsten Brosbøl (S), Formand for Folketingets Tværpolitiske Netværk for FN’s Verdensmål i debat på DI’s topmøde.

”Verdensmålene er et most hos vores kunder” jokede Niels Østerberg, CEO i virksomheden Orana, der blandt andet laver æblemost, da han deltog i paneldebat under overskriften ”er det ok at tjene penge på at redde verden?” på DI’s topmøde 2017.

Men der var alvor bag ordene. Han påpegede, at blandt andre virksomhedens største kunde, Nestlé, stiller krav om, at deres leverandører bakker op om verdensmålene og bidrager til at opnå dem.

- Hvis vi ikke gjorde det, ville vi ikke have en forretning. Så enkelt er det. Og så er det jo heldigt, at det ligger i vores DNA i forvejen, sagde Niels Østerberg.

Han blev bakket op af Anders Lendager, CEO i arkitektvirksomheden Lendager Group, der også har verdensmålene indbygget i virksomhedens DNA.

- Alt hvad vi gør giver os fordel konkurrencemæssigt. Når vi udvikler nye løsninger til lokalt kedeligt byggeri, kan det blive svaret på en global udfordring. Og det er ligegyldigt, om man gør det på Amager eller i Uganda, sagde Anders Lendager.

Kæmpe marked skal skabe værdi for alle


Dansk Flygtningehjælps kommende generalsekretær Christian Friis Bach er en af ophavsmændene til verdensmålene, og han understregede, at det nye i verdensmålene netop er, at det skal skabe værdi for alle involverede parter.

- I Dansk Flygtningehjælp skal vi også tjene på det, vi involverer os i. For hvis man ikke har indtjening, ender det hele jo med at løbe ud i sandet. Så ja, selvfølgelig må man tjene penge også på at levere løsninger til afrikanere, hvis man leverer løsninger, der f.eks. befrier dem for coli-inficeret drikkevand. Så man har overskuddet til at finde nye løsninger til de næste problemer, sagde Christian Friis Bach.

Kirsten Brosbøl, formand for Folketingets Tværpolitiske Netværk for FN’s Verdensmål, fremhævede ligeledes det enorme markedspotentiale, verdensmålene skaber.

- Jeg mener, det er beregnet, at der vil blive investeret 84 billioner kr. i at nå verdensmålene. Det åbner nogle helt nye markeder, som virksomhederne skal med ud på, hvis de vil være en del af fremtiden, sagde Kirsten Brosbøl.

”ER DET OK AT TJENE PENGE PÅ AT REDDE VERDEN?”

Se videoen her

Mere fra Dansk Industri

Dansk Industri

www.di.dk

  • di@di.dk
  • 3377 3377
  • H. C. Andersens Boulevard 18, 1787 København V

DI arbejder for at sikre de bedst mulige rammer for virksomhedernes CSR-arbejde på såvel dansk, europæisk og globalt plan.DI's indsats spænder bredt, da CSR-arbejdet ofte baseres på globale principper såsom FN’s konventioner og OECD retningslinjer og udmønter sig i såvel EU som national lovgivning.CSR adresserer globale udfordringer, hvorfor de fleste virksomheder refererer til globale princip…

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere