Kaffe giver kvinder øget selvstændighed og økonomisk frihed i Kenya

I Kenya bidrager en række initiativer, igangsat af Peter Larsen Kaffe, til at sikre danskernes fremtidige morgenkaffe ved at gøre det attraktivt for kvinder at gå ind i en ellers mandsdomineret branche – kaffebranchen.

Florence Gathoni i kaffeplantagen. Foto: HQ Media.

Kaffebranchen i Afrika er trængt både som resultat af klimaforandringerne, og fordi Afrikas unge søger mod storbyerne og et håb om bedre jobmuligheder. Imidlertid har Peter Larsen Kaffes indsats arbejdet for at gøre kaffeproduktion mere attraktivt for kvinder i Kenya.

Peter Larsen Kaffe, og deres modervirksomhed Löfbergs, begyndte at købe kaffe fra Othaya-kooperativet i 2012, og oplevede på nærmeste hold, hvordan farmere var pressede på afkast og indtjening. I 2014 startede de derfor en særlig indsats, Next Generation Coffee, for at sikre kooperativet et større afkast, mere sikkerhed og samtidig også en bedre kaffekvalitet.

Der blev sat ind med træning i landbrugsteknikker for farmerne, uddeling af universitetsstipendier til talentfulde unge, der ønskede sig en karriere i kaffebranchen og fokus på direkte samhandel.

Kaffebønderne har gennem virksomhedens Next Generation Coffee-program fået en bedre viden om landbrugsteknikker og optimering af planterne med de eftertragtede kaffebær.

For en række af regionens kvinder har initiativerne skabt nye muligheder, og kvinderne har formået at mere end fordoble deres årlige afkast. Det er derfor blevet langt mere attraktivt for kvinderne at arbejde i Kenyas kaffebranche.

For eksempel har Jane Wanjiru Kiragu fra Othaya-kooperativet fået næsten syvdoblet sin høst, efter hun kom med i Peter Larsen Kaffes undervisningsprogram. Hun har således på fire år formået at øge sin kaffehøst fra tre kilo til 20 kilo kaffebær per træ.

Florence Gathoni fra kooperativet er blevet leder, og Martha Nyokabi Kabata, der er 34 år og enke, har sparet op til tre motorcykler, som hun tjener penge på at udleje ved siden af sit arbejde.

Mariam Nyawira smager på kaffen. Foto: HQ Media.

Kvindernes kaffekamp
I det centrale kenyanske højland har flere kenyanske kvinder i Othaya-kooperativet fået arbejde som ledere eller trænere, og der er ingen tvivl om, at kaffeproduktionen er blevet forbedret, og at kvinderne har fået styrket troen på deres evner.

“Jeg er virkelig glad for min uddannelse her. Jeg har lært så meget, at jeg kan udføre arbejde selv, men jeg har også fået selvtilliden og sikkerheden i arbejdet til, at jeg kan undervise andre”, fortæller den 27-årige universitetsuddannede Mary Mwangi, som er en af de få kenyanere, der også selv nyder den sorte velduftende drik.

I mange udviklingslande er det en gængs opfattelse, at det at arbejde og varetage familiens finanser er forbeholdt mændene. Det skyldes ofte, at kvindernes arbejde ikke opgøres som rigtigt arbejde. Det har også den bagside, at kvinderne heller ikke indgår som aktive beslutningstagere i finansielle spørgsmål.

I Kenya opfattes landbrug eksempelvis generelt som et mandeerhverv. Mændene ejer 99 procent af jorden, mens 80 procent af arbejderne er kvinder, som sideløbende også passer børn og familie.

I kaffebranchen handler det i første omgang om at sikre kvinders adgang til kvalitetsuddannelse.

”Flere kvinder skal have en uddannelse som mig, så de lærer om alle de muligheder, vi har. Hvis der er vilje, så kan en kvinde klare alt. Det er kvinderne, der ændrer samfundet,” siger iværksætteren og kooperativets undervisningsleder Mariam Nyawira.

Martha Nyokabi Kabata har, efter hun blev enke, optimeret afkastet af sin kaffeproduktion og fået mulighed for at drive egen forretning ved siden af. Og Mariam Nyawira opkøber og leaser i dag jord af kaffefarmere, der ikke kan få deres farme til at løbe rundt.

Jane Wanjiru Kiragu har som resultat af, at mænd ikke tillader, at kvinderne arbejder og tjener deres egne penge, valgt at drive sin velfungerende kaffefarm sammen med sin mor - uden mænds indblanding.

At det også er en god forretning, er noget som den danske virksomhed Peter Larsen Kaffe har erfaret. Flere virksomheder kan derfor tage ved lære af disse kvinders erfaringer og stille krav til kvinders adgang til uddannelse inden for produktion og handel.

Kvinder på arbejdsmarkedet sikrer øget velstand og fremgang i verden
Et studie udarbejdet af McKinsey viser, at hvis kvinder opnåede fuld ligestilling i alle lande, ville verdens bruttonationalprodukt i 2025 kunne øges med op til 25 procent. Spørger man udviklingsminister Ulla Tørnæs er der heller ikke tvivl om, hvad den allervigtigste prioritet i verden bør være:

”Kvinders ligestilling er en forudsætning for afskaffelse af fattigdom. Jeg mener, at alle FNs verdensmål er vigtige – men et af dem, som er en forudsætning for at nå alle de andre, er mål 5 om ligestilling. Vi fremmer en mere fri, rig og tryg verden, når vi skaber lige muligheder for alle - kvinder og mænd, piger og drenge,” siger Ulla Tørnæs.

Det er dog ikke kun velstanden, der vokser, når kvinderne kommer ind på arbejdsmarkedet. Tal fra blandt andet Verdensbanken har over flere år dokumenteret, at kvinder i langt højere grad end mænd investerer deres indkomst i børn, familie og lokalsamfund. En investering i kvinder er derfor en direkte investering i lokalsamfundet.

Denne artikel er del af et tema:

I fokus: fremtidens fødevarer

Hvordan verden håndterer fødevarer er afgørende. 10 milliarder mennesker skal i 2050 have noget at spise – hvad skal det være, og hvordan kan det produceres bæredygtigt? 

15.04.2024Etisk Handel Danmark

Sponseret

Key insights: The OECD – OCDE Forum on due diligence in the garment and footwear industry

15.04.2024Etisk Handel Danmark

Sponseret

CSRD sikrer handling og troværdighed

15.04.2024Etisk Handel Danmark

Sponseret

Det bliver lovpligtigt for EU’s største virksomheder, at udvise due diligence

15.02.2024Etisk Handel Danmark

Sponseret

Nomineret til Verdens Bedste Indkøber i 2023

16.11.2023Etisk Handel Danmark

Sponseret

Region Midtjylland kåret som ’Verdens Bedste Indkøber 2023’

29.09.2023Etisk Handel Danmark

Sponseret

Due diligence: Selv en lille virksomhed kan gøre en stor forskel