Kaffe med god samvittighed

I Danmark kan vi godt lide kaffe, men hvad gør vi egentlig af alt det overskydende kaffegrums? Ugens B Corp, Kaffe Bueno, indsamler kaffegrumset, skaber nye produkter og sparer klimaet for op til 37 ton metan om året.

Kaffe Bueno. Foto: Sidsel Meldgaard Hove.

26.03.2019

Sponseret

Steffen Kallehauge, MäRK

50% af danskerne mener, at morgenkaffen har stor eller meget stor betydning for, om deres dag bliver god. Og det kan ses på vores forbrug. Danmarks forbrug af kaffe er det tredjestørste i verden, hvor gennemsnitsdanskeren konsumerer 8,6 kg kaffe om året. Desværre ender 99,8% af det brugte kaffegrums som affald, hvor det udleder metan – en gas, der er 30x mere skadeligt for vores planet end CO2. Den udfordring har Kaffe Bueno fundet løsningen på og samtidig har de skabt flere nye indtægtsstrømme i forretningsmodellen.

Nytænkning giver liv til affald

Kaffe Bueno giver liv til det, de fleste betragter som affald. For kaffegrums er et skattekammer af næringsstoffer på grund af den unikke sammensætning af cellulose, polyfenoler, proteiner, fedt og mineraler. ”Når du anvender kaffebønnerne til at lave kaffe, bruger du faktisk kun 1% af kaffens gavnlige komponenter. Det er de resterende 99% af kaffegrumsets nærende komponenter, vi er interesserede i,” fortæller Alejandro Franco, der sammen med Juan Medina og Camilo Fernandez, grundlagde Kaffe Bueno i 2016. Gennem innovation og nytænkning bruger virksomheden det kaffegrums, der er tilbage efter kaffebrygning, som platform til at producere kosttilskud, mel og olier, der blandt andet kan bruges i kosmetik.

Tre unge mænds drivkraft

Det er ikke altid en dans på roser at starte sin egen virksomhed og for Kaffe Bueno har det ikke været en undtagelse: ”På de dage hvor de hele virker umuligt, minder vi hinanden om at tage et skridt tilbage og huske på, hvorfor vi overhovedet startede Kaffe Bueno. Vi vil skabe en reel og stærk positiv impact. Det er det, der fik os til at starte, og det er det, der får os til at arbejde hårdere for hver dag, der går,” fortæller Alejandro Franco.

For de unge mænd bag Kaffe Bueno er drivkraften, der driver deres forretning fremad, deres kærlighed til bæredygtighed, deres hjemland Columbia og kaffe. De er de ikke alene om, og derfor søgte mod et fællesskab, hvor Kaffe Bueno kunne finde ligesindede.

”Vi ser os selv som en del af den bevægelse af virksomheder, der inkorporerer løsninger på sociale og miljømæssige udfordringer som en naturlig del af forretningsmodellen. B Corp bringer disse virksomheder tættere sammen i et fællesskab, der inspirerer og hjælper hinanden,” siger Alejandro Franco.

Fra ’less bad’ til ’more good’

Kaffe Bueno er i gang med at etablere Skandinaviens første kaffe-bioraffinaderi. Her vil de årligt kunne håndtere 60 tons kaffegrums, som de henter fra udvalgte caféer, hoteller og kontorer. Herefter indgår kaffegrums i Kaffe Buenos cirkulære model, der blev udviklet med en stålsat insisteren på, at intet skal gå til spilde. Det betyder, at Kaffe Bueno, udover at spare klimaet for op til 37 ton metan udledning om året, har skabt en produktportefølje, hvor kaffegrums bliver til næringsrige produkter indenfor blandt andet skønheds- og fødevareindustrien.

Økonomi i balance med planeten

Vi taler i øjeblikket meget om cirkulære forretningsmodeller, bæredygtighed og social ansvarlighed. Og ifølge Alejandro Franco er det blot starten på en større udvikling, der kun går én vej:

”Alt fra startups til større virksomheder har erkendt, at vi bliver nødt til at gøre noget ved den måde, vi bruger jordens ressourcer på, og at vi samtidig må bekæmpe ulighederne i verdenssamfundet. At være en del af fællesskabet i B Corp-bevægelsen, hjælper dig ikke kun som virksomhed til konstant at presse dig selv til at forbedre din sociale og miljømæssige påvirkning, men din bundlinje vil også drage fordel af det,” fortæller han.

Han opfordrer alle til at ændre deres opfattelse af, hvad der historisk set er blevet opfattet som skrald – som eksempelvis kaffegrumset, som Kaffe Bueno nu har bygget deres forretning på. Derfor vil Alejandro Franco opfordre alle virksomheder til at stille sig selv spørgsmålet, hver gang de smider noget ud:

“Is this waste or is it a wasted resource?”

 Læs mere på www.kaffebueno.com og www.bcorporation.eu

18.03.2024MäRK

Sponseret

Her bor den gode (bæredygtigheds-)historie

18.03.2024MäRK

Sponseret

ESG er som at lære et nyt sprog

07.02.2024MäRK

Sponseret

GIV ESG-KOMPETENCERNE ET LØFT I VIRKSOMHEDEN

16.03.2023MäRK

Sponseret

Forretning eller klima? Her er direktørens grønne dilemmaer

30.01.2022MäRK

Sponseret

Fem veje til forbrugerens bæredygtige hjerter

18.01.2022MäRK

Sponseret

Bliv klogere på bæredygtighedskommunikation