Kamp mellem business case og værdier i SMV’ernes CSR-indsats
De fleste er enige om, at flere SMV’er skal lave mere og bedre CSR. Men feltet er delt: for nogle er det værdier, for andre er det fortælling og for andre igen bare business.
Medarbejdere og kunder er glade for vores CSR-indsats – ja nogle kunder kræver det ligefrem af os. Men vi er ikke gode nok til at kommunikere om, og det skal være forretningsrelevant, ellers er det ikke noget for os. Det var budskabet fra mange af de små og mellemstore virksomheder – og erhvervsorganisationer – som deltog i CSR-Links konference CSR i Praksis d. 2. juni 2016.
Et konkurrerende budskab blander sig dog også i samtalen om, hvad der driver og skal drive udviklingen i CSR i SMV’erne. De siger, at de slet ikke vil drive virksomhed, hvis de ikke kan gøre det ansvarligt og gøre en forskel.
Hvordan kan man vælge ansvar fra?
En repræsentant for den gruppe er Nille Nolsøe Skalts, partner i konsulentvirksomheden Spark, medejer af noget chokoladefabrik med særlige sourcingmetoder i Latinamerika og ansvarlig for B-Corp bevægelsens udbredelse og certificeringsprocesser i Danmark. I forbindelse med konferencen skrev hun på Twitter: ”Gu er det ej kunderne eller kapitalen, der skal drive #impactbusiness – det er os, erhvervslederne”.
Eller Jesper Panduro, som ejer og leder Skagerak (tidligere Trip Trap):
”Det er da lidt tosset, at man skal fremhæve, at man er ansvarlig. Det bør da være det, der er det normale. På samme måde lyder det med at tale om at CSR skal være forretning før man er interesseret mærkeligt. For mig er det ikke noget, men bare kan vælge fra,” sagde han.
Søren Ejlersen fra Årstiderne startede sit oplæg med at sige, at han ikke mente, at der skulle bruges mere krudt på at kommunikere om CSR-indsatsen – som ellers havde været formiddagens budskab fra erhvervsorganisationerne. For ham var det vigtige, at gøre det – ikke at tale om det. Årstiderne er ellers rimelig involveret i den slags aktiviteter, som kan kaldes CSR: beskyttede værksteder leverer kasser og merchandise, de fastholder en lav kødandel i deres måltidskasser, der er skolehaver og biodynamisk dyrket frugt og grønt og fællesspisning med fokus på lokalsamfund og bedre mad.
”Men vi har aldrig skrevet et ord ned i en CSR-strategi. Vi har bare gjort det,” sagde Søren Ejlersen.
Troldtekt og KLs PurePrints gode råd
- Topledelsen skal være involveret og være en del af styregruppen
- Få det skrevet ind i virksomhedes værdigrundlag
- Vær parat til at lade kunder og samarbejdspartnere kikke jer over skulderen = åbenhed
- CSR projektet kræver en tovholder – gerne en ildsjæl
- Det tager tid, ressourcer og økonomi skal ses som en langsigtet investering
- Brug tid på at forbedere jer: undersøg ting, tal med kunderne, byg viden og netværk og vær sikker på business casen
- Leverandører og medarbejdere skal være med på vognen
- Brug tid på at få de kunder, I ved, I skal have
- Kig bredere end de store fyrtårne som kunder, der er hurtigere succes hos andre kundetyper.
Frontløberne går til kernen
Hovedparten af de danske SMV’er har dog nok en anden vej ind i CSR-arbejdet. Et eksempel er trykkefirmaet KLS Grafisk, som forklarede, hvordan de på 10 år var gået fra en mildest talt presset position i markedet til at være Danmarks eneste cradle to cradle-certificerede trykkeri, med et skift til navnet KLS PurePrint til følge og en vision om at ville være verdens grønneste trykkeri.
”Vi har ikke længere en CSR-strategi, den er smeltet sammen med vores almindelige strategi. Vi havde aldrig kunnet forudse at vi ville ende her,” forklarede Kasper Larsen som er kommerciel direktør i KLS PurePrint.
”Men i dag betyder det, at vi er på forkant med udviklingen i vores branche og deltager i udviklingsprojekter, hvor vi kan være med til at definere vejen frem og udvide vores netværk,” fortsatte han.
Peer Leth, som er Troldtekts direktør, var også 100 procent for integration af CSR og bæredygtighed i strategien. Det har ført til at Troldtekts produktion af akustikplader er efterhånden blevet cirkulær og cradle to cradle-certificeret.
”Først tænkte vi det som noget der kunne støtte produktudviklingen, men efterhånden er det med i vores strategiske grundlag,” sagde Peer Leth i lighed med Kasper fra KLS PurePrint. ”Det koster både tid og ressourcer, men det er ikke unødvendige omkostninger. Det er den eneste vej til at forblive konkurrencedygtig,” fortsatte han.
Gode råd fra dem, der er længst
I processen på vej mod de krævende certificeringer har KLS PurePrint været nødt til at sige farvel til leverandører, som ikke ønskede at deltage i det nødvendige udviklingsarbejde. Og de har gjort sig den erfaring, at det ofte er en rigtig god idé ikke at satse for meget på de store, strålende virksomheder.
”I de store virksomheder kan et-to år være kort sigt i forhold til at tage en beslutning og få den forankret et sted i organisationen. For SMV’er er det lang tid at vente på om en ordre går igennem. For os har der været hurtigere veje til forretning hos f.eks. andre SMV’er, kommuner og foreninger,” forklarede Kasper Larsen.
En af de udfordringer Peer Leth berørte i sit oplæg var kravet om åbenhed. Troldtekt har valgt at acceptere at alle kan kigge dem over skulderen. Og når man først har vænnet sig til det, opstår et andet spørgesmål:
”Jamen, hvorfor gør alle de andre det ikke, tænker man. Hvad har man at skjule?,” sagde han.
Det koster både tid og ressourcer, men det er ikke unødvendige omkostninger. Det er den eneste vej til at forblive konkurrencedygtig.
Peer Leth, direktør for Troldtekt A/S
Hovedfeltet: flere gode historier, hvis flere skal med
Anders Andersen Rengøring og Rynkeby, som for nylig blev solgt til en tysk producent af frugtdrikke, fortalte også om deres arbejde med CSR.
Rynkeby har et bredt funderet CSR-program med fokus på miljøeffektivitet, medarbejdersikkerhed og – tilfredshed og styr på leverandørkæden. Men hovedfortællingen handlede torsdag d. 2. juni om deres Team Rynkeby cykelløb, som samler penge ind til Børnecancerfonden.
Og Anders Andersen Rengørings historie var om fodbold og medarbejdernes mulighed for at tage deres familie med til kampe, sponsorater af lokale klubber, mentorordninger og et sponsorat af Den Blå Planet for at markere sig på miljøsiden.
I denne CSR-traditions optik er kommunikationsmuligheder og værdi for forretningen alfa og omega, præcis som erhvervsorganisationerne understregede var nødvendige for at få flere virksomheder med.
Opsamlingen på dagen konkluderede også, at hovedkræfterne i bevægelsen mod mere CSR i SMV’erne var omkostningsreduktion, ejere og kunders krav, nye markedsvilkår og employer branding, dvs. muligheden for at tiltrække kvalificeret arbejdskraft.
Troldtekt bakkede op om disse pointer, da de kom med gode råd til, hvordan flere kunne komme i gang med CSR. Peer Leth understregede, at man skal fortælle de gode historier til dem, der ikke er kommet i gang, og gjorde opmærksom på vigtigheden af at tale med andre om, hvordan man gør, hvad der kræves og hvorfor man skal gøre det.
Værdier er bindeleddet
Men kan der ske tilnærmelser mellem de virksomheder, som kun vil lave forretning, hvis de er sikre på at det er ansvarligt, og så hovedfeltet, som har brug for mere håndfaste business cases? Et bud kom fra Dennis Friis Thaagaard fra Sustainor, som rådgiver bl.a. SMV’er i at arbejde med CSR.
”De fleste SMV’ere er eller har været funderet på nogle basale værdier som de oprindelige stiftere tog med sig ind i virksomheden. Når de skal arbejde med CSR, handler det bl.a. om at finde tilbage til de værdier,” sagde han.