Kampen mod det opreklamerede og indlysende

Kampen mod madspild handler mest om sund fornuft og økonomi, og det er der ikke meget nyt i. Men området er komplekst, og der er plads til forbedring på mange fronter og politisk handling, siger topchefen i Meyers Contract Catering.

Meyers Kantiner har på det seneste gjort en større indsats for at begrænse rensesvind fra sine køkkener, bl.a. ved at tænke kreativt i udnyttelsen af de forskellige råvarer. Foto: MCC.

20.04.2017

Anders Kampmann, CSR.dk

”Madspild er jo egentligt et lidt sjovt begreb, og på mange måder synes jeg også det er opreklameret. Jeg vil ikke sige, at vi arbejder strategisk med det, fordi det er så åbenlyst et fokusområde. Vi smadrer jo vores egen bundlinje ved at smide mad ud, så ud fra den betragtning har en minimering af spild altid været helt centralt for os”.

Adm. direktør i Meyers Contract Catering, Merete Holst, peger på madspild som på den ene side et opreklameret begreb, men på den anden side også et indlysende fokusområde på grund af den økonomiske side af sagen. Foto: MCC.

Sådan siger adm. direktør i Meyers Contract Catering (MCC), Merete Holst, om virksomhedens tilgang til fænomenet madspild, og illustrerer dermed også den kompleksitet, begrebet indeholder. På den ene side er det ikke noget man i MCC oplever som et stort problem, da den største del af selskabets forretning består af at drive kantiner, hvor man selv kan planlægge den daglige menu, og hvor man ved nogenlunde hvor mange gæster, der kommer dagligt, hvilket gør madspildet begrænset.

”Det er jo helt modsat f.eks. en bagerforretning, der ikke ved hvor mange kunder, der lige kommer en given dag eller et supermarked, hvor sidste salgsdato nærmer sig, og alle ved at kunderne helst vil have så friske varer som muligt. Det er altså meget forskelligt fra område til område, hvor stor madspildsproblematikken er og her har medierne det med at tage alle over en kam”, siger Merete Holst.

Glad for beskedne fremskridt
Men på den anden side er fokuseringen indlysende, hvilket da også har fået MCC til at konkretisere sin indsats over den seneste tid. Således er man i løbet af det sidste godt 1½ år eksempelvis begyndt at benchmarke på det Merete Holst kalder rensesvind (produktionsspild fra fx forarbejdning af råvarer) i de 80 kantinekøkkener, MCC driver landet over, samt på spild fra både buffeter og de enkelte tallerkener.

Såvel mængderne som de fremskridt, MCC har gjort på området undervejs, har været beskedne – men det glæder faktisk direktøren.

”I disse tider er man jo et politisk ukorrekt skarn, hvis man ikke forholder sig til madspild, så det gør vi selvfølgelig også, men først og fremmest fordi det er sund, økonomisk fornuft, og ikke fordi det er en trend. Det har vi gjort fra dag 1, og det bekræfter resultaterne fra vores benchmarkmålinger også; det har kun flyttet sig ganske lidt, og det viser jo, at vi har gjort det rigtige længe”, siger hun.

Kreativitet og politisk opbakning
Med det in mente, så erkender Merete Holst dog også, at der altid kan jagtes forbedringer på et område som dette. Det gælder både i hendes organisation, men også på de mere eksterne parametre, der ligger uden for MCCs egen kontrol.

”Vi kan gøre en større indsats på det rensesvind, jeg nævnte før, ved fx at være mere kreative og innovative når det kommer til at udnytte alle dele af eksempelvis en grønsag. Det er svært, men vi prøver, og det er en sjov udfordring, der både kan skabe merværdi rent økonomisk, og være med at til skabe nogle nye og ofte sunde produkter på vores buffeter osv.”, siger hun og fortsætter:

I disse tider er man jo et politisk ukorrekt skarn, hvis man ikke forholder sig til madspild, så det gør vi selvfølgelig også, men først og fremmest fordi det er sund, økonomisk fornuft, og ikke fordi det er en trend

Merete Holst

”Der hvor jeg nogen gange kan savne noget opbakning, er fra lovgivningen. Eksempelvis er det alt for dyrt at udnytte grønt affald til dyrefoder, og når den slags ikke kan betale sig for en restaurant eller lignende, så ryger de her ting i skraldespanden i stedet, og det er jo ærgerligt. Man burde gøre mere ud af at belønne dem, der gerne vil vælge den miljøvenlige løsning, der sparer ressourcer og giver noget tilbage til samfundet”.

Derudover peger Merete Holst også på, at hele proceduren for med kort varsel at kunne videredistribuere færdigproduceret mad, kunne og burde være bedre. Nogle få gange har hun således oplevet, at man hos MCC har stået tilbage efter arrangementer med ganske store mængder mad tilovers, fx i form af sandwiches, fordi antallet af deltagere ikke levede op til forventningerne.

Her vil man igen gerne ”gøre den gode og fornuftige gerning” og sende maden videre til eksempelvis hjemløse eller en flygtningelejr. ”Det vil kræve en indsats fra vores egen side, at sætte dette i system”, slutter hun.

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Denne artikel er del af et tema:

I fokus: madspild

Relateret indhold

05.06.2025CSR.dk

Regningen stiger: Klimaskader har allerede kostet samfundet milliarder

04.06.2025CSR.dk

Klimarådet i nyt notat om klimafremskrivningen: Regeringen skal følge implementeringen tæt

03.06.2025CSR.dk

Nyt partnerskab vil bygge grønne mikronet og øge elektrificeringen

03.06.2025NRGreen ApS

Sponseret

NRGreen bygger 11 MW solcellepark med 5 MW batteri i Sorø

02.06.2025CSR.dk

Frode Laursen skruer op for den grønne omstillingsfart

01.06.2025Vestforbrænding

Sponseret

Vi går i dybden med CO2

30.05.2025CSR.dk

Ny prognose: 80 procent chance for varmerekord inden 2029

29.05.2025SustainBusiness

Sponseret

Fremtidens klimascenarier med Hans Sanderson

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Dagrofa aps
Kursus
Deltag i kulinarisk masterclass: ’Ansvarlig fisk på tallerkenen’

Den 3. og 10. juni inviterer Dagrofa Foodservice til inspirerende kulinariske masterclasses i henholdsvis Odense og Ishøj.

Dato

03.06.2025

Tid

13:00

Sted

Odense og Ishøj

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Alt du skal vide om ISO 27001

Lær om krav og fordele ved en ISO 27001 certificering. Er der krav til, at din virksomhed skal have en ISO 27001 certificering, eller er du blot nysgerrig på at vide mere om standarden? Deltag i vores webinar den 4. juni og få indsigt i, hvordan certificeringen kan hjælpe din virksomhed med informationssikkerhed og compliance. Falk Lange, som er Head of Information Security Management System hos TDC Erhverv, er med på webinaret og vil fortælle om deres erfaringer med ISO 27001 og NIS2.

Dato

04.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Risikobaseret intern audit af ledelsessystemer

ISO ledelsessystemstandarderne stiller krav om, at virksomhedens ledelsessystem tager udgangspunkt i risici og muligheder.

Dato

11.06.2025

Sted

Odense

DTU
Event
Executive MBA Breakfast Club

Discover how you can elevate your leadership career and bring significant value to your company with an Executive MBA from DTU.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

DTU bygning 421 Kollegiebakken 2800 Kgs. Lyngby

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia