Kan blyanter og julekort redde verden?

Blyanten SPROUT® er bæredygtig på alle punkter og hver måned sender virksomheden 450.000 styk ud i verden. Men er det andet end et lidt sjovt produkt? Batter det noget i forhold til bæredygtighed?

Michael Stausholm glæder sig over, at tre studerendes idé med en blyant, der kan plantes, er blevet til en god forretning og en god historie. .

31.08.2015

CSR.dk

Da Michael Stausholm i 2012 første gang så, at tre studerende ved Massachusetts Institute of Technology (MIT) havde udviklet en blyant, som kunne blive til planter efter brug, var han mere godt underholdt end ramt af tanken om en stor forretning. Men det var det, han fik.

For i 2014 omsatte Sprout for syv millioner kroner, et tal som er på vej til at blive fordoblet i 2015. I december 2014 overtog virksomheden alle patenter og rettigheder på produkterne, og i april 2015 i investerede en dansk investor mellem 5 og 10 millioner kroner i virksomheden.

De nye penge i virksomheden skal bruges til at udvide produktporteføljen og på en stor satsning på det amerikanske marked.

”I forhold til bæredygtighed og økovenlighed ser vi, at USA er der, hvor Europa var for to år siden. Jeg tror, det kommer til at vokse meget i løbet af de næste par år,” siger Michael Stausholm.

Vi har ramt tidsånden

Michael Stausholm forklarer selv successen ved at sige, at ”vi ramte tidsånden.” Hans erfaring er, at efter finanskrisen vil virksomheder nok bruge penge på at markedsføring, men gerne på en anden måde – en hvor de signalerer at de bekymrer sig om miljøet og kloden osv. Også selv om det måske koster lidt ekstra. Og det samme gælder i stigende grad forbrugerne.

”Der er sket rigtig meget i forbrugernes bevidsthed i de seneste fem år. Det er vores fornemmelse, at folk gerne vil bruge lidt ekstra på produkt som de kan stå inde for,” siger han.

Millionomsætningen kommer i dag fra kunder i 60 lande, som hver måned køber 450.000 af blyanterne. Kunderne er både giganter som IKEA, Disney, Pepsi og kommuner, NGOer og små virksomheder.

Sprouts produkter

Ideen med alle Sprouts produkter e,r at de efter endt brug kan plantes og blive til nyt liv. Foreløbig har virksomheden følgende på paletten:

Blyanterne
Fremstillet af FSC certificeret træ og en blanding af ler og grafit. Den fås både som almindelig og som farveblyant i 12 farver. Der, hvor man normalt finder et viskelæder, er der en biologisk nedbrydelig kapsel der indeholder usprøjtede frø. Kapslen er lavet i et materiale, der opløses når blyanten plantes og vandes. Blyanten er håndsamlet i USA eller EU ifølge Sprout under ansvarlige arbejdsforhold.

Gaveæsker og kort
Fødselsdagskort, invitationer, postkort, julekort, kort med markedsføringsbudskaber og gaveæsker sælges også, lavet af 100% genbrugspapir med blomsterfrø indlejret. Efter brug river man papiret i små stykker, lægger dem under et lag jord og vander. Så får man bi-venlige blomster.

Klistermærker
Nyt produkt som lanceres globalt i november 2015. De kan også plantes efter brug.

Se mere på www.sproutworld.com

Gør det svære nemt

Nu er det jo ikke sådan at en bedre blyant redder verden. Men Sprouts produkter kan alligevel noget, som hjælper udviklingen i den rigtige retning.

”Alle snakker om bæredygtighed, men det er rigtig svært at sætte ord på og illustrere hvad det handler om på en måde som er tilgængelig og jordnær. Blyanten viser det så fint, fordi man køber noget, bruger det, og giver det så ved endt brug bogstaveligt nyt liv. Det er ikke bare noget med ansvarlig produktion, men også selve brugen af produktet som handler om bæredygtighed,” siger Michael Stausholm.

Evnen til at formidle var netop det, han fra starten af syntes, var så godt ved Sprout blyanten. Og noget af det, som gør en tidligere bæredygtighedskonsulent som ham selv til en glad – om end overrasket – købmand.

”De første 1½ år var jeg faktisk ikke overbevist om, at det her ville blive ved med at gå godt. Men nu tror jeg på det.”

Faktisk er direktøren nu blevet så overbevist, at Sprout har ansat en salgsdirektør i USA . Dermed har virksomheden også fået sin første egentlige sælger. Den hidtidige vækst er kommet gennem omtale i medier og mund til mund. Over 3000 bloggere har skrevet om Sprout, som i dag får mellem 20 og 100 henvendelser om dagen.

Gode råd fra Sprouts direktør

Hvad har Sprout så lært gennem de sidste tre års arbejde med at producere og markedsføre et bæredygtigt produkt? CSR.dk bad om tre gode råd og de kommer her:

1) Fokuser ikke kun på bæredygtighed i produktion og råvarevalg, men også på hvordan produktet bruges.

2) Fokuser på oplevelsen for forbrugeren, den gode historie i produktet, og i at produktet har en reel funktion. Bæredygtighed er et luftigt begreb, det er svært for den almindelige forbruger at forholde sig til. Husk, at forbrugerne nok i stigende grad er parat til at betale lidt ekstra for bæredygtige produkter men absolut ikke meget ekstra. Det er noget man skal have for øje tidligt i innovations- og udviklingsfasen.

3) Vær ærlig og autentisk omkring udfordringer og uperfektheder. For Sprout var det fx det faktum, at de i starten producerede i USA og solgte det meste i Europa og måtte flyve varerne over Atlanten - noget der koster i CO2-regnskabet. Det har taget tid at løse, men nu producerer Sprout også i Europa. Det samme gælder frøene. Sprout har hele tiden været åbne om, at det er non-gmo og sprøjtefri frø men ikke økologiske. Og lancerer nu en mindre serie med øko-Sprout blyanter.

Miljømærkning Danmark

Sponseret

Fra ambition til action – succes med miljømærkede indkøb

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

01.09.2025CSR.dk

Lagarde advarer: Lempelser på bæredygtighedskrav truer finansiel stabilitet

29.08.2025CSR.dk

EU lover USA lempelser på bæredygtighedskrav i ny handelsaftale

29.08.2025CSR.dk

Det sker ikke af sig selv. Strukturændringer kræver pres nedefra

28.08.2025CSR.dk

Ny pris fra Tscherning skal fremme cirkulært byggeri

27.08.2025CSR.dk

Over 100 danske virksomheder advaret om brud på Rusland-sanktioner

26.08.2025TANIA ELLIS - The Social Business Company

Sponseret

Bæredygtighed som kommerciel styrke i PostNord

26.08.2025CSR.dk

Analyse: Diversiteten i toppen af dansk erhvervsliv står næsten stille

26.08.2025CSR.dk

Ny analyse: Arbejdsskader koster samfundet 50 milliarder kroner om året

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
UN Global Compact Network Denmark
Efteruddannelse
Nordic Programme on Non-Discrimination

The Nordic Programme on Non-Discrimination is an online programme designed to support Nordic businesses in advancing equality and inclusion across their operations. If your company is ready to take meaningful steps to identify, assess, and address discrimination-related risks, this programme will guide you through the process with practical tools and expert insights. Sign up before 16 June.

Dato

29.08.2025

Tid

09:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
QMS ISO 9001:2015 Lead Auditor Kvalitet (CQI IRCA-certificeret)

Bliv certificeret ISO 9001:2015 Lead Auditor i kvalitetsledelsessystemer (CQI-IRCA-certificeret)

Dato

01.09.2025

Tid

08:30

Sted

Middelfart

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 kursus målrettet offentlig forvaltning, stat, regioner og kommuner

Med NIS2-direktivet følger nye krav, der skal sikre et højt niveau af cybersikkerhed på tværs af EU-landene, og med den danske lovimplementering vil også den offentlige sektor skulle leve op til kravene.

Dato

02.09.2025

Sted

Aarhus DK

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Specialist Training

Event Description

Dato

02.09.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Intern audit af ledelsessystemer baseret på ISO 14001 og ISO 45001

Formålet med kurset er at give dig viden om hele auditprocessen og masser af træning i at levere effektive interne audits, der skaber værdi i virksomheden.

Dato

02.09.2025

Sted

Online

Beierholm
Webinar
Skab værdi med dit klimaregnskab

Hvorfor lave et klimaregnskab – og hvordan bruger du det aktivt? I dette webinar sætter vi fokus på, hvordan et klimaregnskab ikke kun er et grønt initiativ, men også et strategisk værktøj til at skabe reel forretningsværdi.

Dato

02.09.2025

Tid

08:15

Sted

Online