s Ketchupeffekt i Bangladeshs tekstilproduktion | CSR.dk

07.06.2016  |  Samfund

Indspark: Ketchupeffekt i Bangladeshs tekstilproduktion

Jeg er netop hjemvendt fra Bangladesh, hvor jeg har besøgt DIEH, Dansk Erhverv og 3F's fælles projekt, der har som mål, at øge social dialog på tekstilfabrikker i Bangladesh til gavn for de mennesker, der syer tøj til danske og internationale butikker.

Tekstil arbejder på fabrik i Dhaka, DIEH

Jeg er netop hjemme fra fascinerende Bangladesh, hvor jeg har besøgt DIEH, Dansk Erhverv og 3Fs fælles projekt om social dialog på tekstilfabrikkerne. Indsatsen indebærer, at danske såvel som engelske og norske virksomheder udpeger fabrikker, hvor vi træner arbejdere og ledelse i social dialog på arbejdspladsen. Social dialog omfatter alle typer forhandling og udveksling af information mellem arbejdere og arbejdsgivere ift. emner af fælles interesse for arbejdspladsen. Træningen efterfølges demokratiske valg, så der kan oprettes det som kaldes participation committees (et lovkrav i Bangladesh) på de enkelte tekstilfabrikker.

Dansk model i Bangladesh
Filosofien bag er den danske model. Samarbejde mellem arbejdere og arbejdsgivere giver langsigtede fordele for alle- Det giver mening, at de der kender arbejdet, i fællesskab og med respekt for hinanden finder fælles løsninger. Situationen i Bangladesh er dog, at tekstilarbejdere sjældent kender deres rettigheder og også fabriksledelserne er meget uvant med at involvere arbejderne i beslutninger. Der er ganske få fabrikker med fagforeninger, og der er desværre mange problemer med manglende samarbejde mellem de fagforeninger, der findes i landet. Håbet er, at blandt andet vores projekt kan bidrage til at bevidstgøre arbejdere, så de kan og vil organisere sig for at opnå fordele og indflydelse på eget arbejdsliv.

Og der er fremskridt!
I vores projekt har vi indtil videre trænet tekstilarbejdere og fabriksledelse på mere end 15 fabrikker, på 4 dages træninger, nået ud til 15.000 tekstilarbejdere, og afholdt 8 valg til Participation Commitees på fabrikkerne.

Vi har endelig fået gang i projektet, der har været svært at løbe i gang. Projektet har lidt af begrænset dansk virksomhedsinteresse, med undtagelse af Bestseller, og har mødt mange udfordringer i Bangladesh blandt andet i form af politisk uro.

Styrket international indsats
Næste fase ser lovende ud – med særligt mange britiske og norske tekstilvirksomheder, der kan se de positive resultater af træningerne i form af mere bevidste arbejdere og ledelse, og dermed realiseringen om mere bæredygtige fabrikker på sigt. På den baggrund satser vi på at nominere 15-25 fabrikker mere til træninger indenfor de næste 6-7 måneder. Kravet er, at virksomheden er medlem af JETI – samarbejdet mellem DIEH, Ehical Trading Initiative-UK og Initiativ for Etisk Handel i Norge.

På vores tur til Dhaka deltog vi i en træning af arbejdere fra en fabrik og så hvordan de konkrete rollespil om arbejdet i en participation committee skaber resultater i form af større bevidsthed om, hvad man kan bruge sin stemme til som arbejder, hvilke emner man kan tage op, hvordan ønsker kan diskuteres på fornuftig vis. Vi mødte arbejdere med overskud til at engagere sig og med stor appetit på at lære og forbedre deres situation.

Input til forbedring
Derudover afholdt vi en multistakeholder workshop med brands, fabriksledelser, fagforeninger, NGO’er, den danske ambassade mfl, hvor vi fik en masse værdifuld input til fortsættelse af projektet. Et særligt punkt til forbedring er, hvordan vi kan opmuntre flere kvinder til at deltage i arbejdet. Vi oplever igen og igen, at kvinder er tilbageholdende med at stille op til valg til participation committees og at kvinder ikke ønsker at stemme på andre kvinder, da de mener, at mænd er bedre til at repræsentere dem. Samtidig vil vi gerne være endnu bedre til at få flere fabrikker med fagforeninger med i træningerne. Fagforeningerne er afgørende for, at arbejderne også på sigt ikke blot er informerede om deres rettigheder, men kan udleve rettighederne i form af kollektive forhandlinger og foreningsfrihed.  

Øget fokus på organisering
Heldigvis fik vi også mulighed for, med hjælp af den norske virksomhed Varner (en af Nordeuropas største modekoncerner, og medlem af vores norske søsterorganisation), at besøge en fabrik i Dhaka. Vi fik en lang og god snak med fabrikkens fagforeningsrepræsentanter, hvis budskab var, at organisering, træning og bevidstgørelse havde haft stor betydning for deres situation. De havde fået en aftale om kollektive forhandlinger og forhandlet sig til en bedre løn. Budskabet var dog også, at de oplever et kæmpe pres for øget produktivitet. I et job, hvor de ofte arbejder fra 8 morgen til 8 aften, 6 dage om ugen, med meget ensformigt arbejde, arbejdsmiljøproblemer, og en gennemsnitlig holdbarhed pr arbejdere på 10-15 år – så er der ikke plads til at presse citronen yderligere. Derfor er der stort behov løsninger, der tager hensyn til arbejdernes trivsel.

Ansvarlighed er vejen frem
Der er lang vej endnu, men jeg vender hjem overbevist om, at bengalere har et drive og mod, der skal til for at få en stærk og bæredygtig tekstilsektor med bevidste og organiserede arbejdere, der i fællesskab med arbejdsgivere kan sikre, at de økonomiske fordele ikke kun forsvinder ud af landet. Og overbevist om, at de virksomheder, der engagerer sig og tager deres ansvar på sig, har hvad der skal til for både at kunne tjene penge og kunne sove om natten.

Mere fra Mette

Mette Boye

Direktør

  • mb@dieh.dk
  • 27157434
  • Dansk Initiativ for Etisk Handel

Direktør i Dansk Initativ for Etisk Handel (DIEH). DIEH er Danmarks førende alliance på etisk handel. Vi styrker vores mere end 60 medlemmer og styrker opbakning til etisk handel. 

Se profil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere