Klimaforandringer truer morgenkaffen

Kaffen til de danske forbrugere kan være truet af højere temperaturer og vekslende nedbør forårsaget af klimaforandringer. Vi skal derfor fokusere på følgevirkninger ved hver kop, vi drikker, mener ekspert.

Kaffeproduktionen bliver hårdt ramt af klimaforandringer. Det viser en ny rapport fra CIAT. Foto: Björn Rudnert/Nescafé..

31.08.2015

CSR.dk

Klimaforandringer og sygdomsramte kaffetræer truer leverancer på kaffe – en vare, der bliver mere og mere efterspurgt i verden.

Det er særligt danskernes foretrukne kaffebønne, arabica-bønnen, der er særligt truet, og en ny rapport fra International Center for Tropical Agriculture (CIAT) viser, at det særligt er verdens største arabica-producent (og kaffeproducent generelt) Brasilien, der bliver hårdt ramt. Også Vietnam, Indonesien og Colombias kaffeproduktion er udsatte grundet temperaturstigninger på mellem to og 2,5 grader, og ændringer i mængden af nedbør.

Læs også: Irma fokuserer på "choice editing"

Det vil ifølge rapporten betyde 25 procent mindre kaffe, mens efterspørgslen på kaffe samtidig årligt stiger med 2,5 procent med nye vækstlande som Kina i front.

Kaffeekspert og journalist Maja Wallengren mener, at det i fremtiden bliver endnu vigtigere at købe kaffe bæredygtigt. En ting, danskere længe har været gode til, men som de i fremtiden skal gøre sig endnu mere i. 

”De danske forbrugere har en lang og stolt tradition for at drikke kvalitetskaffe, men også for at medtænke produktets miljømæssige og sociale følgevirkninger i de områder, kaffen kommer fra”, siger hun og fortsætter:

”Fremover bliver det kun endnu vigtigere at tage kaffens bæredygtige fodspor med i sine overvejelser, når vi køber produktet i Danmark. Bæredygtighed bliver nødt til at være et af de parametre, vi tager i betragtning, når vi køber kaffe, hvis vi fremover vil have glæde af det produkt, vi kender i dag”.

Læs også: Ældre er klimaforandringers store taber

En af verdens største kaffeproducenter, Nescafé, har derfor taget handling for at imødekomme krisen. Kaffebrandet har lanceret Nescafé-planen, hvor knap tre mia. kroner investeres i bæredygtig produktion og plantning af nye træer. Målet er således at plante 220 millioner trær inden 2020. 

“Hvis vi skal sikre forbrugernes adgang til kvalitetskaffe i fremtiden, er vi nødt til at sikre en mere bæredygtig levevej og produktion for verdens kaffebønder. Det tager typisk 2-3 år fra et træ plantes, til det bliver profitabelt for bonden, men så afgiver det også kaffebønner i 20-25 år. Derfor vil både industrien og forbrugerne meget hurtigt kunne høste resultatet af en mere bæredygtig produktion”, siger nordic senior brand manager fra Nescafé, Anna Lindqvist.

I 2020 vil efterspørgslen være på 165-170 mio. sække kaffe – hvilket kræver en produktion, der er 15-20 procent større end i dag. 

-JPN

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

30.10.2025CSR.dk

Ny bydel i Billund skal sætte ny standard for klimavenligt byggeri

30.10.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Skab stemning med ekstra store lys fra Vance Kitira

29.10.2025Dansk Erhverv

Sponseret

Nyt EUDR-forslag i 11. time: EU varsler lettelser for virksomheder – men usikkerheden vokser

29.10.2025Lübech Living ApS

Sponseret

OOhh har skabt udendørspotter, der kan stå ude hele året rundt

29.10.2025MeetDenmark - Dansk Erhvervs- og Mødeturisme

Sponseret

Mad & drikke som strategisk bæredygtighedsværktøj på møder og konferencer

28.10.2025Alexandra Instituttet

Sponseret

Ny platform forbedrer produktionslinjen, bundlinjen og CO2-regnskabet

28.10.2025CSR.dk

Plantebøfproducent får 300 millioner til ny fabrik og eksporteventyr

27.10.2025CSR.dk

Flere klimaskader og stigende bekymring men ingen samlet plan i sigte

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Folkekirkens Nødhjælp
Event
'Kæmp for alt, hvad du har kært' med generalsekretær Jonas Nøddekær

I november rejser Jonas Nøddekær, generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, rundt i landet og fortæller om organisationens arbejde med billeder fra verdens brændpunkter herunder Ukraine, Palæstina, Zimbabwe og Cambodja.

Dato

28.10.2025

Sted

Odense, København, Aarhus, Haderslev, Aalborg

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Scope 3 Strategy: Integrating Data into Business Strategy

This webinar will help businesses to value Scope 3 beyond compliance and regulatory needs and begin to recognise it as a source of value creation within their low-carbon transition. It will provide an overview of how leading businesses have elevated Scope 3 data into strategic decision-making for the whole business, through demonstrating the business case to key functions, and assessing the impacts of emissions reduction activities against relevant KPIs.

Dato

30.10.2025

Tid

15:00

Sted

Online via Zoom

Dansk Standard
Kursus
Revision af ISO 9001:2026 – bliv klædt på til de kommende ændringer

Få overblik over de vigtigste ændringer i revisionen af ISO 9001, og hvad de betyder for dig, der arbejder med kvalitetsledelse i hverdagen. På kurset får du indsigt i ændringerne, forståelse for tankerne bag revisionen samt konkrete input til, hvordan du kan komme på forkant med de nye krav.

Dato

31.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
OHSMS Auditor/Lead Auditor course based on ISO 45001 | CQI IRCA Certified Course ID: 1877

This course is designed to develop a clear understanding of safety management in the modern era and provide those involved in audit conduct and management with the skills to fulfil their role.

Dato

03.11.2025

Sted

Odense

Klimakampen ApS
Event
Klimakampen - November 2025

Klimakampen er en interaktiv kampagne, hvor kollegaer konkurrerer om at udføre klimavenlige handlinger. Kampagnen skaber engagement, styrker fællesskabet og gør det let for jeres organisation at handle på klimaforandringer.

Dato

03.11.2025

Tid

00:00

Sted

Online