22.02.2016  |  Samfund

KlogePenge giver elever bedre kompetencer

Indhold fra partner Hvad er dette?

De unge skal have et bedre kendskab til finansielle forhold, for at give dem de bedste muligheder i livet. Danske Bank har med en række initiativer sat sig for at udvikle folkeskoleelevers kompetencer, og det er en af 9 cases på CSR Master Class d. 3/3

Cecilia Storm Brandenhoff fortæller på CSR Master Class om blandt andet KlogePenge

Danske Bank er langt mere end en bank for Danmark og danske kunder. Som universalbank har virksomheden fra sin grundlæggelse i 1871 bredt sig ud over hele norden og et godt stykke øst- og sydpå og har i dag 3½ mio. kunder. Bankens 19.000 medarbejdere servicerer i dag alle typer af kunder lige fra privatkunder, over virksomheder og til store institutionelle kunder om stort set alt inden for den finansielle verden: bankforhold, investeringer, pension og forsikring.

Penge er – helt banalt – selve livsnerven i samfundet og i vores privatliv, og forvaltningen af dem kræver ikke bare diskretion, men særlig høj grad af ansvarlighed. Derfor er Corporate Responsibility fuldt inkorporeret i Danske Bank og ses ikke alene som en forudsætning for at drive forretning, men som en langsigtet investering i samfundet, som kommer godt igen, fortæller Cecilia Storm Brandenhoff, Senior Corporate Responsibility Communications Consultant i Danske Bank:

”Som en bank har vi et ansvar for at hjælpe den næste generation af voksne til at forstå privatøkonomi . Vi mener også, at det på lang sigt vil øge kundetilfredsheden og forbedre kvaliteten af vores rådgivning. Jo mere informeret vores kunder er - det vil sige, jo mere indsigt og forståelse, de har for deres finanser - jo større chance er der for, at de vil være i stand til at betale deres lån tilbage, lidt sat på spidsen. Og derfor tror vi på, at en grundlæggende finansiel viden er et vigtigt fundament for voksenlivet og til gavn for både samfundet og banken.”

Fokus på ansvarlighed i forretningen
Danske Bank har i løbet af de seneste 12 måneder været igennem en opdatering af sin Corporate Responsibility strategi frem til 2018. Fokus er lagt på at lytte til interessenterne og integrere virksomhedernes ansvar i bankens kerneforretning, og til det formål er der defineret fem områder: at bidrage til samfundet, fremme ansvarlige kunderelationer, være en ansvarlig arbejdsgiver, reducere vores miljømæssige fodaftryk og sikre ansvarlig leverandørstyring. Samtidigt ser Danske Bank det som sit ansvar at bruge sin ekspertise og kompetencer til gavn for samfundet, og som led heri er der identificeret to strategiske temaer, hvor banken vil tilføre værdi: ”finansiel tryghed” om at give forbrugerne mulighed for at træffe fornuftige økonomiske beslutninger og ”tilgængelighed” om en ansvarlig overgang til fremtidige finansielle tjenesteydelser.

Mange unge mangler viden
Der er flere undersøgelser, der peger på den uheldige tendens, at mange unge mellem 15-24 har en mangelfuld viden om privatøkonomi, og det gør det svært for dem at træffe de rette økonomiske beslutninger. Nogle af dem fristes videre til at optage de hurtige kvik-lån, og en opgørelse fra 2014 viser den ulykkelige konsekvens af det: 54.000 unge mellem 18-30 år er registreret i RKI.

”Nye undersøgelser peger på, at helt op imod halvdelen af de danske unge ikke kender til de mest basale termer som ’rente’, ’lån’ og ’budget’. Når de optager et kvik-lån, kommer de til at betale for lånet både to- og tre gange, og det kan være en hård belastning for en ung økonomi. Det er derfor ikke underligt, at de fleste danskere mener, at privatøkonomi bør integreres som et tema i undervisningen i folkeskolen,” oplyser Cecilia Storm Brandenhoff, og hun lægger ikke skjul på, at det også er i bankens interesse: ”Samtidigt er det jo for os absolut mest rentabelt at have kunder, der har styr på det med økonomi. Og dermed kan man sige at den langsigtede bundlinje plejes blandt andet med initiativer som KlogePenge.”

Med KlogePenge har Danske Bank samlet en række af sine initiativer i et tilbud til Folkeskolen med det formål at udvikle elevers forståelse for penge og privatøkonomi fra børnehaveklassen og helt op til udskolingen. KlogePenge bygger på Folkeskolereformens anbefaling af, at skoler og det private erhvervsliv går sammen om nye måder til at udvide elevernes kompetencer, og med sit initiativ vil Danske Bank gøre det lettere for folkeskolelærere at arbejde med privatøkonomi som en del af undervisningen. Danske Bank bidrager gerne med sine egne kompetencer i de større klasser, siger Cecilia Storm Brandenhoff:

”Vi arbejder rigtig meget med at undervise i privatøkonomi i folkeskolen, hvor vores medarbejdere helt konkret tager ud i folkeskolen og holder klasseundervisning. Folkeskolereformens ’Fælles Mål’ siger jo helt klart, at eleverne skal lære om privatøkonomi og forbrugeradfærd i samfundsfag i 8. og 9. klasse, og at de på mellemtrinnet og i udskolingen i matematik skal lære om privatøkonomiske begreber som ÅOP og rente, og at de skal kunne anvende dem. Fællesmålene skal sikre, at eleverne i en tidlig alder lærer de værktøjer, de har brug for, når de senere i livet skal låne penge til f.eks. køb af bolig, indskud til lejlighed eller den bil, der kan bringe dem fra bopælen til arbejdspladsen.”

Inddragelse er nøglen
Udover undervisning er der forskellige digitale tilbud i KlogePenge: Control Your Money, som er et interaktivt lærings-univers for elever fra 4. klasse og op, og Pengeby, der er et univers for de mindste elever. Control Your Money er et frit tilgængeligt spil med otte missioner, der udfordrer eleverne til at løse økonomiske og matematiske opgaver inden for budgetplanlægning, opsparing, gæld med mere. Pengeby hjælper børn, gennem spil, leg og aktiviteter i klassen, til at forstå begrebet penge, og spillet kan både bruges i skolen og privat.

Udviklingen af KlogePenge er sket i partnerskab med Forlaget Matematik, som har kvalitetssikret undervisningsmaterialet blandt andet i forhold til de specifikke krav i folkeskolereformen. Den form for værdiskabende partnerskaber er vigtige, understreger Cecilia Storm Brandenhoff, fordi det ikke var viden, banken selv havde, men samtidigt har det stor værdi for de lærere, der skal bruge materialet. I det hele taget opfordrer hun til at gøre fodarbejdet og inddrage både interne og eksterne stakeholdere.

Inddragelse er for Cecilia Storm Brandenhoff nøglen til, at de relevante kompetencer, banken har, udnyttes bedst muligt, og de rette personer kommer med på vognen. Og selvfølgelig er det afgørende for succes, at dem, der skal drage nytte af arbejdet, har mulighed for at sætte sit aftryk. For Danske Bank’s initiativer er inddragelsen rent praktisk sket det ved, at materialet er udviklet med input fra flere folkeskolelærere, især i matematik, skoleansvarlige i kommuner og læringseksperter, og efterfølgende er det underkaste en gennemgribende testning.

Ni unikke CSR cases
På CSR LINK’s Master Class deler Cecilia Storm Brandenhoff sine erfaringer med at omsætte corporate strategi til viden hos folkeskoleelever som en af ni stærke CSR cases fra nogle af de største virksomheder i dansk erhvervsliv. De andre virksomheder er: Skandia, ISS, Microsoft, Deloitte, L’Oréal, Arla Fonden, SGS og NCC. Hver især byder de på unikke cases på CSR indsatser, og tilsammen giver det et billede af state-of-the-art af CSR i Danmark. Skandia lægger som vært lokaler til arrangementet og står desuden for et miniseminar om sociale investeringer i forebyggelse. Konferencen rammes ind med gæstetaler ved professor ved DTU Michael Hauschild og professor ved Aalborg Universitet Steen Hildebrandt. Som noget helt nyt er CSR LINK oveni vært for et seminar om CSR-branding med KommunikationsKompagniet, Siemens og Ingeniører uden Grænser.

Master Class afholdes i år d. 3. marts på Kay Fiskers Plads 9, Ørestaden. Læs mere om programmet og tilmeld på www.csr-link.dk.

Tags: CSR LINK

Mere fra CSR LINK

CSR LINK

www.csr-link.dk

CSR LINKCSR LINK skaber praktisk vidensdeling mellem danske aktører indenfor CSR - gennem især konferencer, hvor vi gennem Løsninger, Inspiration, Netværk og Kontakter sikrer deltagerne konkrete værktøjer til at komme videre med deres CSR-indsatser og -strategier. Uanset om man så kommer fra den private eller offentlige sektor, hos en NGO, et mediehus eller bare er sig selv, så ser vi praktisk vid…

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere