15.09.2014  |  Strategi & ledelse

Indspark: Kom godt i gang med et bæredygtigt projekt

Frokost.dk, der driver en skole i Indien, giver seks gode råd til virksomheder, der vil iværksætte egne CSR-initiativer.

I anledning af forrige uges kampagne Verdens Bedste Nyheder, ønsker vi hos Frokost.dk at opfordre andre virksomheder til at skabe deres egne CSR-initiativer, som vi selv har gjort. Vores tilgang har været præget af devisen ”learning by doing” – måske mest fordi vi ikke vidste bedre til at begynde med. Vi var ivrige efter at komme i gang med at ”gøre en forskel” – en kliché ja, men alligevel var og er det vores ønske og mål.

I Frokost.dk har vi siden 2011 drevet en skole i det sydlige Indien. På skolen går 65 elever fra tre-seks år. Fordelingen mellem piger og drenge er nogenlunde lige, og vi donerer fem øre per solgte frokostkuvert til skolen, hvilket dækker de fulde driftsudgifter.

Skoleprojektet har lært os meget undervejs, og den viden kunne vi have brugt fra begyndelsen. Vi har derfor samlet vores erfaringer til jer, som ønsker at kaste jer ud i et nyt bæredygtigt projekt – måske for første gang? Vores erfaringer er baseret på vores fokus på CSR gennem de sidste tre år, og vi er ikke CSR-eksperter. Men vi har lært meget undervejs, og vi vil gerne dele vores erfaringer med andre, i håbet om at det inspirerer til nye initiativer.

Seks gode råd

1. Tænk over relationen mellem initiativet og jeres kerneforretning
For at projektet skal føles relevant for flest muligt i jeres virksomhed, er det en god idé, hvis der er en tydelig relation til jeres kerneforretning. På den måde giver det mening for alle parter, hvorfor netop dette initiativ er det, I har valgt at engagere jer i.

I vores tilfælde kunne relationen mellem vores kerneforretning og vores projekt have været tydeligere. Da vi begyndte arbejdet med skolen, ønskede vi at gøre den størst mulige forskel for de involverede set i forhold til de midler, vi havde til rådighed – og i Indien kan man virkelig nå langt sammenlignet med danske forhold. Den mere strategiske tankegang fyldte derfor mindre i opstartsfasen. Vi kunne dog have valgt et projekt med mad i fokus, så vi havde skabt en større synergi mellem os og vores initiativ. På den måde havde det måske været tydeligere for vores interessenter, hvorfor vi arbejder med netop det projekt.

Vi fortryder dog slet ikke, at vi startede skolen, for projektet er virkelig givende for vores virksomhed. Vi har virkelig gjort en reel forskel for børnene på skolen, som har fået en tryggere hverdag med et fast holdepunkt. Vi mener heller ikke, at projektet ikke hænger sammen med vores forretningsområde, for eleverne får gratis frokost på skolen hver dag. Men i det næste projekt, vi involverer os i, kommer maden til at spille en større rolle.

2. Bidrag med mere end blot økonomisk støtte
For at projektet skal blive meningsgivende for alle involverede, er det vigtigt, at I bidrager med andet og mere end økonomisk støtte. Overvej om jeres faglige eller sociale kompetencer kan sættes i spil. Måske har I et solidt netværk, som kan styrke projektet? Måske ved I en masse om økonomisk eller juridisk rådgivning, projektstyring, it eller noget helt femte som kan udnyttes? Jeres personlige kompetencer betyder mindst lige så meget, som det I kan bidrage med økonomisk.

Vores projekt er udelukkende finansieret af salget af frokostkuverter, og vi bidrager med fem øre pr. frokostkuvert. På den måde spiller vores kunder en indirekte, men vigtig rolle i projektet. To af vores medarbejdere har også været i Indien og besøge skolen for at se den med egne øjne og for at undersøge potentialet for fortsat udvikling. Vi bidrager dermed både med økonomisk støtte og rådgivning, projektstyring og nye idéer.

3. Skab direkte kontakt til de involverede mennesker
Etablér en ligeværdig og hyppig kontakt til alle involverede, så I sikrer jer, at I har fingeren på pulsen i projektet. Lyt og deltag på hinandens præmisser. Oftest har dem, som er direkte engagerede i initiativet, selv en masse gode ideer og en værdifuld viden, som fremmer projektet. Husk at afstemme forventninger fra begyndelsen, så jeres engagement bliver vellykket.

Vi skriver ugentligt med skolelederen Mr. Williams over Facebook og per mail. På den måde kan vi nemt og hurtigt holde hinanden orienteret om, hvordan det går på skolen. Mr. Williams kommer ofte med nye ideer og fremtidsønsker, som vi så vidt muligt prøver at imødekomme, og han er også meget åben over for vores kompetencer i forhold til arbejdet med at udvikle skolen.

4. Lav partnerskaber og brug hinandens kompetencer
Overvej om I kan gå sammen med andre virksomheder, foreninger eller NGO’er om at støtte et initiativ. Projektet styrkes sandsynligvis af opbakningen fra flere kanter. Brug hinandens kompetencer og ideer.

Fra start var målet, at vi gerne ville skabe udvikling et sted, hvor vi virkelig kunne ændre positivt på forholdene for de mennesker, som blev involveret. Vi ønskede at skabe et initiativ, hvor vi kunne se, at vores midler gjorde en reel forskel. Vi ville følge projektet tæt, og derfor ønskede vi ikke at donere penge til de store landsindsamlinger eller lignende – det ville simpelthen blive for distanceret for os. Vi tog derfor kontakt til NGO’en Periamma, som hjalp os med at skabe det helt rigtige projekt. De har et unikt kendskab til det sydlige Indien, for de har flere projekter i samme område. På baggrund af vores samarbejde kunne vi i 2011 åbne Frokost.dk Pre Primary School, hvor over 210 elever indtil nu har modtaget undervisning.

5. Husk etikken
Skab et projekt, som I kan se en fremtid i. Det er vigtigt både for jer, og dem i involverer i projektet, at det bliver bæredygtigt. Husk at projektet formegentlig kræver jeres engagement og støtte længe fremover. Gør jeg klart fra begyndelsen, hvilke præmisser I vil deltage på og hvor længe I vil være en del af projektet. Opstil gerne et klart mål for, hvornår projektet skal være bæredygtigt.

Om Frokost.dk

Frokost.dk ApS blev etableret i 2005 og ejes af blandt andet af Rainmaking.

Virksomheden er i dag den førende leverandør af frokostordninger i Danmark - i alt leveres cirka 9.000 frokostkuverter per dag til danske virksomheder.

Frokost.dk har siden 2011 arbejdet aktivt med social ansvarlighed. Virksomheden donerer ugentligt mad til Mændenes Hjem på Vesterbro og driver en skole i Indien.

Da vi begyndte projektet, havde vi ikke en klar plan for, hvordan projektet skulle forløbe fremover. Det kunne vi godt have brugt, hvis vi ser tilbage. Skolen er endnu ikke 100 procent bæredygtig, og vores engagement er derfor nødvendigt i lang tid fremover. Det er vi glade for, men vi er også bevidste om det store ansvar, som følger med at drive en skole, som er afhængig af vores støtte. Vi tænker stadig i, hvad vi kan gøre for, at skolen med tiden bliver bæredygtig og selvstændig.

6. Gør initiativet til et fælles projekt
For at projektet ikke skal glide ud af bevidstheden efter kort tid, er det vigtigt at involvere så mange led i og omkring virksomheden som muligt. Engager medarbejderne ved at inddrag dem i projektets faser, spørg dem til råds og lyt til deres ideer. Fortæl om jeres initiativ til kunder og samarbejdspartere. Brug projektet både eksternt og internt for derigennem at berige det med ideer, nye tanker og opmærksomhed.

Vi har gennem flere år afholdt sommerfest for kunder og samarbejdspartnere, hvor der har været et klart fokus på vores skoleprojekt. Gennem disse har vi samlet midler ind til konkrete ønsker fra lærere og elever. Et år blev det til en tilbygning til skolen.

Vi taler også jævnligt om skolen internt for eksempel på vores ugentlige fredagsmøde. Vi har oprettet en Facebook-profil specifikt til skolen, så både medarbejdere, kunder og samarbejdspartnere kan følge med i, hvad der sker i Indien.

Kast jer ud i det!
Når alle disse erfaringer er nævnt, kan det lyde som om, det er enormt krævende at engagere sig i et bæredygtigt projekt. Der er mange elementer, man skal tage højde for, undersøge og være bevidst om. Men så snart projektet er lanceret, er det det hele værd. I dagligdagen kører vores skole mere eller mindre af sig selv, og vores rolle er blot at holde os orienterede om, hvordan det går og bidrage med motivation, interesse og vejledning til skolelederen. Vi kan derfor kun anbefale andre virksomheder at engagere sig i et socialt projekt som vores. Det er så givende for vores virksomhed og ikke mindst for de over 200 elever, som udvikler sig og har fået et trygt holdepunkt i hverdagen.

Mere fra Marie-Louise

Marie-Louise Hinz-Holdt

  • Frokost.dk
Se profil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere