Krav om CSR rapportering i Indien udvides

Fra april 2016 vil de 500 største virksomheder på de to børser i Indien være underlagt rapporteringskravet. Håbet er, at det vil have en spill-down effekt, således at også mindre virksomheder begynder at rapportere på sociale og bæredygtighedsforhold.

Krav om CSR-rapportering i Indien.

17.02.2016

Sponseret

Chefkonsulent Christine Jøker Lohmann, Dansk Industri

Siden august 2012 har det været et krav for de 100 største virksomheder (baseret på børsværdi) ved Indiens to største børser, Bombai Stock Exchange (BSE) og National Stock Exchange (NSE), at udføre en årlig Business Responsibility Report.

I november 2015 offentliggjorde det indiske embedsværks ansvarlige organ, the Securities and Exchange Board of India (Sebi), at rapporteringskravet udvides til de to børsers 500 største virksomheder. Det udvidede rapporteringskrav træder i kraft i april 2016.

Hvad går det ud på?

Kravet til børsnoterede virksomheder i Indien, har til formål at styrke virksomhedernes ansvarlige adfærd og øge transparensen blandt de børsnoterede virksomheder.

Rapporteringen skal inkludere virksomhedernes aktiviteter inden for miljø, sociale forhold, governance og aktionærrelationer.

Hvem er omfattet?

Fra april 2016 vil de to børsers 500 største virksomheder være underlagt rapporteringskravet. Håbet er, at det vil have en spill-down effekt, således at også mindre virksomheder begynder at rapportere på sociale og bæredygtighedsforhold.

Med det udvidede børskrav vil CSR-rapportering i højere grad brede sig i Indien, og dermed komme danske virksomheder der arbejder med CSR til gode.

Hvordan leves der op til det?

Rapporteringen skal redegøre for virksomhedens politik og efterlevelse af ni grundlæggende principper:

  1. Governance, etik, transparens og accountability.
  2. Produktsikkerhed og bæredygtighed gennem hele produktlivscyklussen.
  3. Velvære for alle medarbejdere.
  4. Respekt for og inddragelse af alle stakeholders – særligt de mest udsatte og marginaliserede.
  5. Respekt for og promovering af menneskerettighederne.
  6. Beskyttelse og genoprettelse af miljøet.
  7. Ansvarlighed i forbindelse med lobbyarbejde.
  8. Støtte vækst, som er inkluderende og som fremmer udvikling i de pågældende områder.
  9. Engagement med kunder og forbrugere.

I myndighedernes anbefalede rapporteringsramme lægges der blandt andet op til eksplicit redegørelse for følgende elementer:

  • Dækker virksomhedens politik angående etik, bestikkelse og korruption kun virksomheden selv, eller er datterselskaber, joint ventures, underleverandører og andre partnere også omfattet?
  • Har virksomheden fastlagte procedurer for ”sustainable sourcing”? Dette begreb dækker over skridt, som virksomheden har taget for at sikre, at hele værdikæden lever op til sociale og miljømæssige kriterier, fx ved at underleverandører er certificeret med eller som efterlever standarder såsom SA 8000, ISO 14001, eller OHSAS 18001
  • Hvor mange klager angående børnearbejde, tvangsarbejde, ufrivilligt arbejde eller sexchikane har virksomheden modtaget i løbet af det forgangne regnskabsår?
  • Har virksomheden nogen strategier eller initiativer, som har til formål at adressere globale miljømæssige problemer, såsom klimaforandringer?

Rapporteringen skal ske på basis af et ”apply-or-explain” princip.

Læs mere

Der er lavet en række Q&A her: Ofte stillede spørgsmål angående rapporteringen

Læs mere om forskellige CSR-relaterede emner på Dansk Industris hjemmeside, og se mere om internationale krav og strandarder her.

07.02.2024Dansk Industri

Sponseret

Har du styr på ESG, CSRD og ESRS?

12.01.2024Dansk Industri

Sponseret

Ny ESG & Bæredygtighedsportal hos Dansk Industri (DI)

04.09.2023Dansk Industri

Sponseret

Danske produktionsvirksomheder skaber konkurrencefordele gennem Klimaklar Produktionsvirksomhed

04.09.2023Dansk Industri

Sponseret

CO2-regnskab, bæredygtig produktion, klimaklar.

21.06.2023Dansk Industri

Sponseret

Organisering af Bæredygtighed og ESG er et ledelsesansvar

15.06.2023Dansk Industri

Sponseret

Rådgiverne er afgørende for deres kunders bæredygtige og ansvarlige forretning