Kunder kan nudges til at træffe grønne valg
Kunder kan nudges til at købe mere miljøvenlige alternativer, hvis det præsenteres som et standardvalg, viser forskning. Kræver det et aktivt tilvalg slår mindre end 10 procent til.
Ved hjælp af nudging kan kunder påvirkes til at købe grønne alternativer. Det er konklusionen på både et dansk og et internationalt studie, skriver videnskab.dk.
Ifølge de to studier er forbrugere mere tilbøjelige til at træffe miljøvenlige valg inden for energiforsyning, hvis det grønne alternativ fremlægges som standardmuligheden.
Begge studier har undersøgt den type forbrugeradfærd, der er knyttet til det, der kaldes standardmuligheden. Dvs. en mulighed, som er valgt til på forhånd, så det kræver en aktiv handling at vælge noget andet. Teorien er, at man som forbruger har en større tilbøjelighed til at vælge et givent produkt, hvis det præsenteres som standardmuligheden.
Ifølge det internationale studie, som undersøgte elkunders valg af 100% grøn energi mod en mindre prisstigning, holder denne teori stik. I undersøgelsen valgte 69,1 procent af testpersonerne i studiet en grøn elforsyning, da det blev fremlagt som standardvalg, og dermed krævede et aktivt fravalg. Men da den grønne elforsyning blev fremlagt som et tilvalg, var det kun 7,2 procent af testpersonerne, der aktivt valgte ordningen til.
Læs også: Grøn omstilling kræver synlighed fra kommuner
Det skyldes, at forbrugere har en tendens til ikke at træffe beslutninger - særligt når det kommer til komplekse beslutninger, som forbrugeren har begrænset viden om. Derfor er standardmuligheden attraktiv, da forbrugerne hermed kan undlade at tage bevidst stilling til komplekse køb og istedet passivt vælge det givne produkt, der på forhånd er valgt som standard.
-SSM