Lastbiler tester solceller
På bare et år er udviklingen i solenergi til fjernvarmeanlæg gået fra 10 anlæg til mellem 40 og 50. Gg næste år bliver der fordelt 70 til 80 anlæg over hele landet.
Lastbiler tester solcellerI et nyt projekt testes solceller på lastbilers førerhuse. Formålet er både at reducere udgifter og miljøpåvirkning.
Lastbiler med solceller på førerhuset kan blive en udbredt realitet i fremtiden. I hvert fald hvis kombinationen af solceller og transport viser sig at være den succes, som ILT Innovation, Innovation Center for Logitics & Transport, håber på. Det kan nemlig både give færre udgifter og nedsætte miljøpåvirkningen, mener innovationscentret.
Læs også: DSV-topchef: Grønt transportudspil fra regeringen er positivt
Derfor er ILT i færd med endnu et testforløb, hvor bl.a. to lastbiler fra transport og logistikvirksomheden Contino Holding i de kommende måneder skal udstyres med solceller på førerhuset, skriver ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport, på sin hjemmeside.
Ifølge ITD har foreløbige test har allerede vist, at der kan spares penge ved at kombinere transport og solenergi. Energien fra solcellerne kan blandt andet bruges til lastbilens øvrige elektroniske apparater, herunder aircondition, TV, PC, køleskab. Det kan aflaste dieselgeneratoren, der hidtil har været standardløsningen.
"Vi ser enorme perspektiver i denne type teknologi, og med de solcelletyper, der i dag er på markedet, kan vi stort set tilpasse dem, så de passer til den enkelte bil. Vi har derfor store forventninger til resultaterne af disse tests, og interessen fra branchen er så stor, at vi dagligt kontaktes vedrørende mulighederne på området", siger Poul Bruun, innovationsdirektør i ILT.
Foruden Contino Holding har MAN Truck & Bus Danmark også valgt at deltage i et testforløbet, hvor solcellepanelerne placeres direkte på førerhuset. Testforløbet slutter med udgangen af februar 2016. Her forventes der svar på, hvor solcellepanelerne placeres bedst, og om de kan generere nok strøm til bilens øvrige elektroniske apparater, samt om de kan oplade lastbilens batterier med de sidste 25 procent, så de altid er fuldt opladt.
Læs også: Modulvogntog er en miljøgevinst
ILT hører under vejgodstransportens brancheorganisation ITD.
-SSM