03.01.2017  |  Klima, miljø og energi

Lidl er første discountkæde, der fjerner skjulte buræg

Indhold fra partner Hvad er dette?

I november 2015 fjernede dagligvarekæden Lidl alle buræg fra hylderne og nu er også alle de skjulte buræg fjernet fra Lidls egne produkter. Lidl er den første discountkæde i Danmark, der er helt fri for buræg i egne varer.

Mens de fleste danske dagligvarekæder har fjernet eller er i gang med at fjerne buræg fra de danske butikker, er der lidt længere udsigt til, at de såkaldte skjulte buræg udfases i vareproduktionen. De skjulte buræg findes i produkter som fx mayonnaise, småkager og is.

Da Lidl i november 2015 fjernede buræg fra sortimentet, meldte dagligvarekæden samtidig ud, at de allerede var i færd med også at udfase de skjulte buræg. På daværende tidspunkt havde Lidl allerede udfaset de skjulte buræg i 65 procent af kædens egne varer. Og nu, lidt over et år efter, meddeler kæden, at alle dens leverandører pr. 1. januar 2017 har omstillet og udfaset brugen af buræg i alle af kædens egne produkter.

”Det er klart, at vi som dagligvarekæde og leverandør af dagligvarer til rigtig mange danskere har et ansvar for, at de varer, vi sælger, er produceret under ordentlige forhold. Rigtig mange danskere ønsker ikke at købe hverken buræg eller varer, der indeholder buræg, og vi er glade og stolte over, at vi er kommet så hurtigt i mål med at udfase buræggene i vores egne varer”, siger Lidls kommunikationschef Rikke Brandes.

Ros fra Dyrenes Beskyttelse

Hos Dyrenes Beskyttelse roser man Lidl for at være kommet i mål med at udfase de skjulte buræg:

”Buræg er og bliver aldrig god dyrevelfærd, og vi er rigtig glade for, at Lidl nu også har valgt at udfase de skjulte buræg i egne varer. Det er en vigtig sejr for dyrevelfærden og for forbrugerne, der nu i langt højere grad helt kan undgå buræg i de fødevarer, de køber,” siger Britta Riis, der er direktør for Dyrenes Beskyttelse.

Hos dagligvarekæden Lidl har man løbende fokus på dyrevelfærd og de krav, som forbrugerne stiller til de varer, de køber. Salget af buræg er ifølge Dyrenes Beskyttelse faldet med 10 procent fra 2013 til 2015 og samtidig er salget af økologiske æg steget med 22 procent. Det er tal, der tyder på, at de danske forbrugere har en holdning til de æg, de spiser. Og som forbruger kan man i hvert fald nu købe ind i Lidl med god samvittighed over, at man heller ikke indirekte bliver forbruger af buræg. Udover Lidl er det kun Irma, der i Danmark helt har udfaset de skjulte buræg.

Tags: Lidl Danmark

Mere fra Lidl Danmark

Lidl Danmark

www.lidl.dk

Lidl er med sine over 10.000 butikker i mere end 29 europæiske lande en af Europas førende dagligvarekæder. Lidl har i øjeblikket 108 butikker i Danmark. Lidl’s målsætning er at tilbyde kunderne kvalitetsvarer til lave priser. Samtidig vil Lidl løbende udvikle og implementere CSR-aktiviteter som skaber værdi for mennesker, miljø og samfund.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere