22.01.2018 | Kommunikation
Lidl fremmer bæredygtighed i sojaproduktionen
Indhold fra partner Hvad er dette?
Lidl Danmark deltager i det internationale „Lidl soja-initiativ“, der forpligter Lidl Danmark og Lidl i Belgien, Holland, Sverige og Finland til at købe certifikater fra „Round Table on Responsible Soy“ (RTRS) gennem direct trade - og i en størrelsesorden, der udligner Lidls pt. ikke certificerede behov på 71.000 t soja.
Lidl Danmark planlægger som et led i sit "Lidl soja-initiativ“ over de kommende tre år at investere et betragteligt beløb i at købe RTRS-certifikater gennem direct trade.
"I Lidl er vi stolte over at være blandt nogle af dem, der i nær fremtid kan tilbyde kunderne et komplet udvalg af egne mærke-produkter, der både direkte og indirekte er omfattet af certificeret soja.Gennem vores samarbejde med det uafhængige certificeringsprogram RTRS bidrager vi til at forbedre landmændenes livs-, miljø- og arbejdsbetingelser og øge deres konkurrenceevne. Desuden kan vi med RTRS-certificeringen sætte miljøstandarder, der også lokalt kan kontrolleres effektivt. Det gør os til frontkæmpere inden for handlen med soja“, siger Mikko Forsström, der er indkøbsdirektør i Lidl Danmark.
Helt konkret planlægger Lidl som et led i sit „Lidl soja-initiativ“ over de kommende tre år at investere et betragteligt beløb i at købe RTRS-certifikater gennem direct trade. På den måde støttes udvalgte landbrug i Maranhão og Piauí i Brasilien i deres omstilling til certificeret, mere bæredygtig soja. Samtidig fortsættes allerede eksisterende nationale tiltag som GMO-frit mælk, fjernelse af sojalecitin fra alle produkter inden udgangen af 2018 samt større mulighed for kunderne til at vælge mejeriprodukter fra køer fodret med GMO-frit foder inden udgangen af 2020. Den forbrugerrettede og produktspecifikke kommunikation omkring soja-initiativet er endnu ikke fastlagt.
Om Round Table on Responsible Soy
"Round Table on Responsible Soy“ (RTRS) blev grundlagt i 2006 af WWF og andre partnere og er en international multi stakeholder-platform til fremme for mere bæredygtig soja. De af RTRS nedfældede production and chain of custody-standarder fastlægger økologiske og sociale kriterier for dyrkning og sporbarhed af mere bæredygtig soja.
RTRS certificerer både genteknisk fri og genteknisk modificeret soja. Standarden kræver teknikker og know-how til opretholdelse af jordkvaliteten og til beskyttelse af arternes mangfoldighed, og forbyder brug af pesticider. Desuden kræver RTRS sikring af ansvarlige arbejdsbetingelser.
Kommunikation

CSR-rapport: Lidl Danmark bæredygtighedsrapport 2015/2016
Lidl har med sine 110 danske butikker og over 10.000 butikker på verdensplan en stor geografisk spredning, som betyder, at vi kan glæde mange mennesker med vores dagligvarer. I vores daglige arbejde med handel tager vi et ansvar for mennesker, samfund og miljøet.
Indhold fra partner
Samfund

Over 47.000 Lidl-kunder donerede til ’Støt brysterne’
Hver gang en af Lidls kunder i oktober lagde en pakke kyllingebryst, en rose eller mini-rose og en pink sløjfe i indkøbskurven i løbet af ’Støt brysterne’-kampagnen, donerede de samtidig et beløb til Kræftens Bekæmpelse sammen med kæden.
Indhold fra partner
Samfund

Nyt samarbejde: Lidl donerer overskudsmad til Blå Kors
Julen står for døren, og traditionen tro fejrer mange danskere højtiden ved at hygge sig sammen omkring et bord med dejlig mad og drikke. Det gælder også familier, brugere og beboere på Blå Kors Danmarks væresteder, institutioner og støttetilbud, som Lidl denne jul støtter ved at donere overskudsmad fra 18 af dagligvarekædens butikker landet over.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Lidl fjerner alle plastikindkøbsposer fra butikkerne
Som den første butikskæde i Danmark fjerner Lidl nu plastikindkøbsposer fra alle danske Lidl-butikker.
Indhold fra partner
Samfund

Køb julegodter i Lidl og støt Danske Hospitalsklovne
I år kan man købe julens søde sager med (lidt) bedre samvittighed. Lidl har nemlig besluttet, at for hvert produkt der sælges af dagligvarekædens eget mærke Favorina, som bl.a. er konfekt og kager, donerer kæden igen i år 50 øre til Danske Hospitalsklovne. Kampagnen begynder 1. december og løber frem til jul.
Indhold fra partner
Samfund

Lidl giver 1.040 familier overskudsmad
Pinsen står for døren og et stigende antal danskere har ikke et budget, der rækker til at hygge sig med god mad ved højtiderne. Derfor donerer Lidl overskudsmad til 1.040 trængte familier her i pinsen.
Indhold fra partner