Lidl lancerer ambitiøse manifester for bæredygtighed

Dagligvarekæden Lidl præsenterer nu seks manifester, som giver forbrugerne mulighed for at orientere sig om Lidls holdninger til bæredygtigt indkøb af: Kakao, kaffe, te, fisk og skaldyr, palmeolie og animalske produkter.

De seks manifester er del af Lidls Code of Conduct, hvori også beslutningen om helt at udfase buræg indgår. Lidl var i efteråret 2015 den første danske discountkæde, som tog skridtet til at fjerne buræg fra hylderne i kædens danske butikker. Om baggrunden for det nye initiativ forklarer adm. direktør i Lidl Danmark, Finn Tang.

”Vi oplever stigende interesse fra forbrugerne for produkter, der er dyrket og fremstillet bæredygtigt. Den efterspørgsel ønsker vi at imødekomme. Samtidig ser vi det som vores ansvar at gøre det nemmere at handle bæredygtigt og skabe opmærksomhed omkring produkter, der er dyrket mere bæredygtigt.”

De seks manifester er tilgængelige på Lidls hjemmeside.

Nyt initiativ i årelang indsats

Arbejdet med at fremme bæredygtigt landbrug, produktion og fangst er ikke et nyt initiativ, men har været i gang i en årrække. Det nye er, at Lidl, som har omkring 10.000 europæiske butikker, nu aktivt går ud og kommunikerer sine holdninger, målsætninger og konkrete tiltag til forbrugerne i hele Europa.

”Som en af Europas største dagligvarekoncerner har vi mulighed for at påvirke markedet i en positiv retning. Det gør vi for eksempel i vores indkøb af vildtfangede fisk og skaldyr, som vi kræver skal være fra bæredygtige fiskebestande og ansvarlig fangst. Målet er at alle ferske og frosne vildtfangede fiske- og skaldyrsprodukter er MSC-certificerede inden udgangen af 2016. Derudover vil fisk og skaldyr fra akvakulturer udelukkende være ASC-certificerede eller økologiske inden 2018,” fortæller CSR-ansvarlig i Lidl Danmark, Tina Kaysen.

Når det gælder bæredygtigt produceret te, kaffe og kakao, har Lidl også klare målsætninger. I Lidls faste sortiment er 60 procent af kakaoen allerede certificeret, og målet er at anvende 100 procent certificeret kakao i alle Lidls egne mærkevarer inden udgangen af 2016. Således er der udelukkende anvendt UTZ-certificeret kakao i jule- og påskesortimentet i Lidls eget chokoladebrand Favorina.

”At Lidl arbejder målrettet på at øge indkøbet af certificerede råvarer til vores egne mærkevarer, sender ikke kun et klart signal til vores samarbejdspartnere i leverandørkæden, det giver også vores kunder mulighed for at bidrage til et miljø- og samfundsmæssigt ansvarligt landbrug og til at forbedre livs- og arbejdsvilkårene for befolkningen i de producerende lande,” siger Tina Kaysen.

Støtte til uddannelse af kaffebønder

Ud over Lidls fokus på at højne omfanget af bæredygtigt producerede og certificerede produkter i sortimentet arbejder Lidl også målrettet på at hjælpe producenterne af blandt andet kaffe, te og kakao til at omstille til mere bæredygtig dyrkning.

Siden 2009 har kæden blandt andet givet mere end 2,6 mio. kroner til lokale projekter, der skal fremme bæredygtig kaffedyrkning og ruste kaffebønderne til at tilpasse sig klimaforandringerne. Forandringer i klimaet betyder nemlig, at mange kaffebønder i dag må kæmpe med langvarige regnperioder og høje temperaturer, som har negativ indvirkning på kaffeudbyttet.

De seks manifester og Lidls holdninger til bæredygtigt indkøb af ovennævnte råvarer, fisk, skaldyr og animalske produkter (herunder æg, kød og fjerkræ, mejeriprodukter samt tekstiler og sko) kan findes på: http://www.lidl.dk/da/lidl-s-manifester.htm

01.12.2023Lidl Danmark

Sponseret

Lidl vinder med strategi for plantebaseret kost

30.10.2023Lidl Danmark

Sponseret

Nyt undervisningsforløb skal inspirere folkeskoleelever til at lave mad med madspildsvarer

25.09.2023Lidl Danmark

Sponseret

Medarbejdere og kunder bakker op om udfasning af tobak i Lidl

06.12.2022Lidl Danmark

Sponseret

Lidl og Hjernesagen: sammen om både hverdag og fest

31.10.2022Lidl Danmark

Sponseret

Lidl certificerer varer til glæde for kunder og bønder

12.09.2022Lidl Danmark

Sponseret

Lidl sørger for forplejning, når de sammen med Plastic Change samler affald i naturen på World Cleanup Day