s Lidl udfordrer branchen i kampen mod madspild | CSR.dk

03.02.2015  |  Klima, miljø og energi

Lidl udfordrer branchen i kampen mod madspild

Indhold fra partner Hvad er dette?

Dagligvarekæden Lidl går nu for alvor ind i kampen mod madspild med en række nye initiativer, som skal begrænse madspild både i kædens 95 danske butikker og i kundernes egen husholdning. Lidl introducerer blandt andet et nyt koncept, hvor målsætningen er at hjælpe kunderne til kun at købe den mængde madvarer, de har brug for – også selv om en vare er på tilbud. Et interessant og vigtigt initiativ, lyder det fra eksperter. ”Som en stor international detailkæde har vi naturligvis et ansvar for at begrænse den mængde mad, vores butikker smider ud. Det er der sådan set ikke noget nyt i. Det har vores butikspersonale haft fokus på i mange år. Det nye er, at vi går mere målrettet til værks og har søsat nogle nye initiativer, som hjælper kunderne til at begrænse deres eget madspild” forklarer administrerende direktør, Finn Tang, fra Lidl Danmark.

"Forlæng dit tilbud" er et af Lidls mange tiltag mod madspild.

Nytænkende initiativ

Specielt et af Lidls tiltag adskiller sig fra de madspilds-initiativer, som danskerne kender fra andre dagligvarebutikker. Lidl introducerer nemlig konceptet ’Forlæng dit tilbud’, som giver kunderne mulighed for at benytte sig af et godt tilbud to uger i træk i stedet for at købe ekstra af tilbudsvaren i tilbudsugen, som de måske ikke når at få brugt, mens varen er frisk.

”De fleste af os kender situationen, hvor man bliver fristet til at købe lidt for meget af et godt tilbud, som man efterfølgende bliver nødt til at smide ud, fordi man ikke når at få varen brugt, mens den er frisk. Med ’Forlæng dit tilbud’ håber vi, at vi kan hjælpe kunderne til at minimere den type madspild, forklarer Finn Tang.

”Vi har valgt at udfordre branchen – og os selv – ved at introducere en helt ny tilbudsform på varer, som vi erfaringsmæssigt ved, at kunderne køber meget af, når de er på tilbud. Hvis vi kun tænkte på bundlinjen, skulle vi nok ikke opfordre kunderne til at købe mindre – tværtimod. Men når man taler madspild, giver det god mening ikke at friste kunderne med mængdetilbud,” siger Finn Tang.

Selina Juul fra Stop Spild Af Mad roser Lidls initiativer

Lidls nye initiativer glæder Selina Juul, stifter af Danmarks største frivillige organisation mod madspild, Stop Spild Af Mad, og Årets Dansker 2014.

"Supermarkedernes tilbudspolitik har en utrolig stor påvirkning på forbrugernes adfærd. Vores nyeste undersøgelse viser, at næsten hver anden dansker mener, at det er i forbindelse med supermarkederne, der er størst potentiale for at reducere madspild. Derfor er det vigtigt, at supermarkeder som Lidl tager et aktivt ansvar,” pointerer Selina Juul.

”I kampen mod madspild er det vigtigt ikke at friste forbrugerne til at købe mere, end der er behov for – derfor hilser jeg Lidls nye initiativer mod madspild varmt velkommen," siger Selina Juul.

Ny tilbudsstrategi med afsæt i forbrugernes adfærd

Lektor i forbrugeradfærd og fødevaremarketing ved Aarhus Universitet, Jessica Aschemann-Witzel, er også positivt stemt over Lidls tiltag.

”Lidls nye initiativ ’Forlæng dit tilbud’ er meget interessant, og det bliver spændende at se, hvordan forbrugerne tager imod det. I forhold til det, vi ved om, hvordan forbrugerne agerer, vil jeg forvente, at det vil virke godt i forhold til at reducere madspild,” siger hun.

Jessica Aschemann-Witzel, som forsker i sammenhængen mellem madspild og detailkæders prisstrategier, roser desuden Lidl for at lancere et koncept, hvor det er tydeligt at se sammenhængen mellem prisstrategien og ambitionen om at minimere kundernes madspild.

”Det er positivt at se, at detailbranchen er villig til at teste nye prisstrategier for at minimere madspild. Der ligger et stort potentiale i at kommunikere sammenhængen mellem madspild og kædernes tilbudspolitik,” mener Jessica Aschemann-Witzel.

Shop gode tilbud to uger i træk

I praksis fungerer ’Forlæng dit tilbud’ sådan, at kunden ved kassen får udleveret en rabatkupon, som giver mulighed for at købe ugens udvalgte tilbudsvare til samme gode pris i den efterfølgende uge. Tilbuddet vil altid gælde varer med kort holdbarhed som for eksempel mejerivarer, frugt og grønt, frisk brød og fersk kød, som Lidl erfaringsmæssigt ved kunderne køber ekstra af, når de er på tilbud.

’Forlæng dit tilbud’ er dog langt fra det eneste initiativ i Lidls indsats mod madspild. Foruden at nedsætte prisen på varer med kort holdbarhed, i tilpas god tid til at kunden også kan nå at få glæde af dem derhjemme, kan Lidls kunder se frem til halv pris på alt bake-off brød i de sidste to timer før lukketid. På den måde håber Lidl at kunne minimere mængden af friske varer, som må smides ud, fordi de ikke når at blive solgt.

Et andet af Lidls initiativer handler om at klæde kunderne på til at minimere madspild i deres egen husholdning. Det gøres blandt andet med en gratis brochure med tips og gode råd til at begrænse mængden af mad, som ryger i skraldespanden derhjemme.

Info om Lidls indsats mod madspild:

  • Med ’Forlæng dit tilbud’ fristes Lidls kunder ikke til at købe ekstra af et godt tilbud, som de måske ikke når at få brugt, mens varen er frisk. I stedet har kunden mulighed for at købe tilbuddet igen ugen efter til samme skarpe pris.
  • Varer med kort holdbarhed nedsættes med op til 40 procent rabat i tilpas god tid, så kunden stadig kan nå at få glæde af dem derhjemme. De nedsatte varer markeres med rabatmærker og samles i afmærkede områder i butikken.
  • Frisk bake-off brød sælges til halv pris de sidste to timer før lukketid.
  • Udvalgt frugt og grønt sælges til kilopris i stedet for stykpris.
  • Udelukkende enkeltstykstilbud på alle friskvarer med kortere holdbarhed.
  • Varebestillinger vurderes fra dag til dag, så det tilpasses kundernes efterspørgsel.
  • Gratis brochure med gode råd og inspiration til at minimere madspild i hjemmet.

 

 

Tags: Lidl Danmark

Mere fra Lidl Danmark

Lidl Danmark

www.lidl.dk

Lidl er med sine over 10.000 butikker i mere end 29 europæiske lande en af Europas førende dagligvarekæder. Lidl har i øjeblikket 105 butikker i Danmark. Lidl’s målsætning er at tilbyde kunderne kvalitetsvarer til lave priser. Samtidig vil Lidl løbende udvikle og implementere CSR-aktiviteter som skaber værdi for mennesker, miljø og samfund…

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere