s Livet er for kort til dårlig kaffe | CSR.dk

10.06.2016  |  Samfund

Indspark: Livet er for kort til dårlig kaffe

Torsdag d. 9 juni åbnede DIEH dørene op for dialog om etik i kaffesektoren. Vi samlede kaffeleverandører, detailvirksomheder, NGO'er, brancheorganisationer og det offentlige om indsatser, udfordringer og best practice i arbejdet for mere ansvarlighed.

”Jeg køber denne kaffe fordi kaffeproducenten garanterer, at kaffen har haft et ordentligt liv”. Jan Hulevad Greenpeace

Mmmm!!!  Duften af Arabica kaffens liflige og pikante aroma, der fylder et rum. Den mørke drik, der både kan serveres som Cafe au Lait, Americano, Cappucino, Macchiato, eller Espresso. Kært barn har mange navne og har oprindelse i Etiopien selvom den i dag blandt andet dyrkes i det Kenyanske højland, Congo, Tanzania, Colombia samt i verdens største kaffenation, Brasilien.

Kaffeglade Danmark
For mange af os, herunder mig selv, er de ristede bønner en fast bestanddel af min hverdag. Jeg nyder en god kop kaffe inden jeg tager på arbejde, nyder en god kop kaffe mens jeg arbejder, og selv nu, hvor jeg taster løs på mit keyboard sker det mens jeg nyder en lækker kop Café au lait lavet på Frellsen kaffe af centralamerikanske Arabica og Robusta bønner. For det er med kaffe som med vin: hvor den kommer fra, er afgørende for smagen. Som mange andre sætter jeg stor pris på at kaffen er god og af høj kvalitet… og ja, at den har haft et ordentligt liv fra mark til marked sådan som Jan Hulevad Greenpeace foreskriver.

Spadserer man rundt i de danske butiksrum og nærlæser teksterne på bagsiden af de mange kaffeposer man som forbruger kan vælge imellem, står det klart, at også de danske kaffeproducenter gør sig umage med at riste, pakke og levere kvalitetskaffe til det kaffeglade Danmark.

Bagsiden af kaffebønnen
Men ikke alt er altid i den skønneste orden. Den gode historie om kaffens høje kvalitet er ganske vist ganske god, men livskvaliteten for de kaffebønder, der producerer og plukker den runde og milde kaffe som vi nyder i nord og syd lægger en dæmper på den gode smag i munden… Hvis vi vel at mærke er klar over, hvordan det egentlig står til blandt kaffeproducenter i verden.

Tilbage i marts afslørede Danwatch i rapporten, Bitter Kaffe, at nogle brasilianske kaffeproducenter levede under slavelignende forhold, hvor kaffe blev produceret ved hjælp af børnearbejde, kontraktløse arbejdere og ved brug af livsfarlige pesticider uden brug af beskyttelsesudstyr. Danwatch rapporten skabte stor debat ikke mindst hos Dansk Initiativ for Etisk Handel, hvor vi arbejder for at fremme etisk handel i globale værdikæder.

Flere skal ind i kaffekampen
I forlængelse af Danwatchs rapport inviterede vi derfor vores medlemmer fra fødevare- og detailvirksomheder, NGO’er, det offentlige, fagbevægelsen og brancheorganisationer indenfor til vidensdeling og dialog om problemstillingerne og løsningerne. Selvom dialogen om etik i kaffeproduktion var ærlig og konstruktiv, savnede vi en vigtig spiller for at kaffekabalen gik op i en højere enhed: de danske kaffeleverandører.

Mere etik i kaffesektoren
I går gik kaffekabalen endelig op. I DIEH mødtes vi med kaffeleverandører fra BKI, Peter Larsen Kaffe, IDH Global Coffee Platform, Farm Mountain Kaffe, Coop, Fairtrade Mærket Danmark samt CSR Fagfolk og indkøbere fra dansk detailhandel, NGO’er, fagbevægelsen og det offentlige til rundbordssamtale om etisk handel i den kaffesektoren. Vi diskuterede konkrete udfordringer, muligheder og indsatser for at skabe mere bæredygtig udvikling og etik i kaffesektoren til gavn for mennesker og miljø – og ikke at forglemme, forbrug.

Alle led har et ansvar!
En klar anbefaling, som gav genlyd på mødet kom fra Lars Aaen, udviklings- og kommunikationschef ved Peter Larsen Kaffe, som påpegede: ”alle led i værdikæden har et ansvar”. Aktører i kaffesektoren har et fælles ansvar for at opbygge tillid og langsigtede relationer til leverandører, kapacitetsopbygge kaffebønder, foretage nødvendige risikovurderinger og sikre at code of conduct bliver overholdt til gavn for mennesker og miljø. Ikke desto mindre er det vigtigt at huske, at der i arbejdet med mennesker i højrisikolande aldrig kan stilles garantier for, at der ikke findes huller i osten. Men, aktører i kaffesektoren skal løbende arbejde for, at de har er orden i eget hus.

Forude venter næste kapitel i historien om etik i kaffesektoren – et kapitel, som forhåbentligt byder på tættere dialog, vidensdeling og forretningsdrevet CSR i alle led i værdikæden. DIEH følger op med et sæt anbefalinger på baggrund af rundbordssamtalen, som forhåbentlig bidrager til at ord bliver omsat til handlinger.

Mere fra Layanna

Layanna Martin

Head of Communication

  • lm@dieh.dk
  • 27757547
  • Dansk Initiativ for Etisk Handel
Se profil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere