Logistikvirksomhed ansætter socialt udsatte

Virksomheden Logistikkompagniet ansætter socialt udsatte borgere for at få dem ind på arbejdsmarkedet.

Logistikkompagniet samarbejder med jobcentre om rekruttering af socialt udsatte. Foto: Logistikkompagniet. .

06.08.2014

CSR.dk

Logistikvirksomheden Logistikkompagniet føler et socialt ansvar over for de særligt skrøbelige i samfundet. Derfor hjælper virksomheden de udsatte ved at ansætte dem i deres virksomhed.

”Et af de initiativer, vi har fokus på, er integrering af socialt udsatte på arbejdsmarkedet. Det sker blandt andet ved at tilbyde praktikforløb og løntilskudsforløb til fagligt og socialt skrøbelige borgere. Det giver ny livskvalitet for det enkelte menneske, og for os som virksomhed skaber det et større ansøgerfelt at arbejde med”, siger HR-chef i Logistikkompagniet, Jane Thy.

Læs også: CSR bliver afgørende for virksomheders succes

Formålet med at ansætte de særligt udsatte er at tiltrække medarbejdere til virksomheden, der har som mål at udvide deres medarbejderstab fra 140 til 500 inden 2017. For at nå målet, har virksomheden investeret i et Akademi og Virksomhedscenter, der skal bruges til kompetenceudvikling og til at integrere socialt og fagligt udsatte borgere. Herigennem vil Logikstikkompagniet forsøge at finde potentielle medarbejdere, der kan blive en fast del af virksomheden.

”Udfordringen i vores branche ligger i, at der ikke er særlig mange faguddannede folk at trække på. Vi er derfor nødt til at gøre os ekstra attraktiv, så ansøgerne foretrækker os frem for andre. Så sørger vores dygtige og erfarne projektledere og kolleger for at uddanne dem”, siger seniorkonsulent Palle Petersen fra Logistikkompagniet.

For at skabe gode muligheder for at rekruttere ny arbejdskraft, har virksomheden et samarbejde med de lokale jobcentre, hvor de sammen får de udsatte ind på arbejdsmarkedet. Et samarbejde som jobcentrene er positive over for.

”Specielt for denne branche, der er i vækst og har brug for arbejdskraft, er Logistikkompagniets tilgang interessant. Det er ikke bare et sted, hvor kommunen kan få afprøvet borgeren. Der er faktisk en reel mulighed for at få et job på længere sigt”, siger Pernille Cleemann, der er fleksjobambassadør i Vallensbæk Kommune.

Læs også: Døgn-Netto giver overskudsmad til udsatte borgere

I 2013 var 11 borgere igennem praktik hos Logistikkompagniet, hvoraf fem blev fastansat. Målet i år er at få 40 borgere igennem et praktikforløb.

-SSM

Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Ny ISO-standard skal hjælpe fødevarevirksomheder med at reducere madspild

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

13.10.2025CSR.dk

God ledelse, medarbejdertrivsel og modet til at tænke nyt er oversete veje til vækst i dansk erhvervsliv

13.10.2025CSR.dk

Flere bruger apps til at styrke arbejdsmiljøet: Trods potentialer mangler der forskning

10.10.2025CSR.dk

ESG Barometer 2025: Det skal handle om forretningen

10.10.2025CSR.dk

Villum Fonden investerer 1 milliard kroner i forskning for grønnere byggeri

09.10.2025CSR.dk

I Jylland får SMV’er millioner til grønne ambitioner

09.10.2025Cabi

Sponseret

Nye veje til arbejdskraft styrker bæredygtighed og bundlinje

08.10.2025CSR.dk

AI-giganter satser på små atomreaktorer til datacentre

08.10.2025CSR.dk

Kunder skal være med til at sænke landbrugets CO2-aftryk

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
UN Global Compact Network Denmark
Webinar
SBT Sector Exchanges: Buildings

In this sector-specific session participants will have the opportunity to go deeper into questions and opportunities regarding the building sector and the SBTi methodology and approach.

Dato

15.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Scope 3 Strategy: Regulations, Reporting, and Target Setting

Join our upcoming 2025 Webinar Series: As the first webinar in the series, this session will help participants to understand what the latest regulations and requirements mean for their approach to Scope 3 over the short, medium, and long term. Insights from influential bodies, in addition to business case studies, will demonstrate how aligning with the needs of these key stakeholders can justify investment into more effective data collection, stronger collaboration within value chains, and greater transparency in reporting.

Dato

16.10.2025

Tid

15:00

Sted

Online

JUC SERVICE ApS
Kursus
Sorghåndtering på arbejdspladsen

Dette kursus giver dig konkrete værktøjer til at håndtere sorg i arbejdslivet – både som leder og kollega.

Dato

20.10.2025

Tid

09:30

Sted

JUC, Axelborg - Vesterbrogade 1620 København V

Dansk Standard
Kursus
Arbejdsmiljøledelse - ISO 45001 Diplomkursus

På dette to-dages kursus præsenteres du for indholdet i ISO 45001:2023 standarden og lærer samtidig, hvordan de enkelte krav tolkes og anvendes i praksis.

Dato

21.10.2025

Sted

Kosmopol, Fiolstræde 44, 1171 København K

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: Bæredygtig forretningsforståelse

Få et 360 graders blik på bæredygtighedsverdenen. Opnå et stærkt fundament af viden, indsigter og værktøjer til at arbejde med den grønne omstilling i din virksomhed. Statsgodkendt uddannelsesforløb på 4 dage med ECTS-point.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

DTU
Efteruddannelse
Bæredygtig virksomhedsudvikling

På dette kursus arbejder vi med integration af bæredygtighed i virksomheders strategi og målsætning, værdikæder og miljøledelsessystemer.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup