Lyset går ud, når du er gået forbi og tænder igen, hvor du er på vej hen.

-Nyeste teknologi sikrer at solcelledreven lys kan klare sig igennem selv de mørkeste vinterdage.

Herhjemme har der siden COP15 mødet i København i 2009, været gjort flere forsøg på at opstille solcelle-drevet belysning på veje, pladser eller stier. Teknologien har desværre oftest ikke været moden nok, til at efterkomme de opstillede forventninger, men nu synes svensk teknologi, at have knækket koden.

”Systemet kan administrere omkring 150 passager pr. nat på en normal dag”, siger direktør Morten Nyholm Jensen fra NEWTEK ApS i Odense, der er dansk repræsentant for svenske Leading Light AB der har udviklet systemet ActiveLights™ som bl.a. indgår i en SOLAR-serie af produkter for udendørsbelysning til gader, pladser, parker og stier.

ActiveLights™ blev lanceret i Sverige i slutningen af 2013, efter tre års intensiv udvikling med hjælp fra KTH Ljuslaboratorium, Energimyndigheten, Vägverket og Telenor, og på basis af offentlig finansierede projekter i bl.a. Stockholm og Göteborg. Helt op til 60’N.breddegrad er der blevet testet og efterfølgende foretaget forbrugerundersøgelser.

Billede: På stier i bl.a. Djurgården og Kungsholmen i Stockholm er ActiveLights Solar produkterne testet fra 2014 – 2015 med positiv effekt og respons fra de færdende..

ActiveLights™ er if. til øvrige systemer på markedet, enkelt og fleksibelt! Som mastelys (SOLAR 4.0 og 6.0), består det af lodret placerede solceller monteret rundt om mast, der absorberer det optimale ud af solens energi i dagtimerne. Bevægelsessensorer på masten tænder LED lyset, når nogen nærmer sig. På samme tid, sendes der et trådløst signal til de umiddelbart næste 2 – 3 systemer i rækken, om at tænde. Bevægelsessensoren registrerer hastigheden på cyklisten eller fodgængeren der passerer og resultatet er et sekventielt ledelys, der følger denne med en lysdækning på op 60m frem. Efter passagen lukker systemet ned bagved personen, for at afvente den næste forbipasserende. Tidsintervallet kan programmeres, men er typisk fra 0,5 – 1,5 min.

Der er flere muligheder, i forhold til hvordan lyset skal fungere; Om det eksempelvis skal være mastelys, pullertlys eller en blanding af begge, antal systemer eller afstanden i meter forude samt hvor længe lyset skal være tændt. Man kan også tilføje en trafiktæller, der kan registrere hvor mange der passerer - siger Morten Nyholm Jensen. Denne viden kan inkorporeres i den offentlige trafik-/mobilitetsplanlægning.

LED armaturet til mastelyset er egenudviklet og produceres ligeledes i Sverige. Det kan dæmpes helt ned til en effekt på 5W, for derved at øge levetiden og batterikapaciteten. Masterne er 6 meter høje og opstilles ideelt med en placeringsafstand på 25 - 30 meter. Der kan vælges et lyspunkt på enten 4 eller 5,5 m, og en solcelle/batteri kapacitet, der giver en lysstrøm svarende op til belysningsklasse E2.

ActiveLights™ i pullertlamper, har som nævnt i princippet ds. styring. Der er modeller med en eller to LED moduler som giver et orienterende lys og et asymmetrisk lys på 3 – 5 lux på stien. De placeres med 15 - 20 meters afstand. Også de kan udstyres med trafiktæller.

ActiveLights™ systemerne kræver ingen kabler, og drives af et genopladeligt NiMH batteri med en levetid på op til 8 år. Fra systemets styringsmodul kan der online, trådløst (Bluetooth) hentes information, hvis noget er gået i stykker eller hvis batteriet skal udskiftes. Desuden kan funktionaliteten indstilles trådløst.

Det stod klart fra starten på udviklingen af ActiveLights™ lyssystemet, at det skulle kunne operere under betingelser med meget lidt og kort tids solindfald. Derfor var tests omkring den 60’N.breddegrad (Stockholm og Västerås) en god indikator for systemets kapabilitet. Desuden satsede man på at køre med behovsbaseret belysning, frem for fast belysning, ud fra et princip om, at der mange steder kun er brug for god og sikker belysning i nogle få minutter eller få timer om dagen, så hvorfor have lys overhovedet eller køre lyset på fuld styrke hele tiden?

I Danmark har vi om vinteren flere solskinstimer end i Midtsverige og det sydlige Norge, og de ActiveLights™ systemer vi har opstillet i Danmark siden 2015, har alle virket gennem vinterperioden. Sågar de første opsat på sti ved Christiansfeld, har på trods af, at dette geografiske område har haft de færreste solskinstimer i landet, fungeret upåklageligt.

Billede: Rundt armatur til ActiveLights™ mastelys tegnet af arkitekten Pamela Lindgren .

Billede: Belysning af natursti for øget tryghed.

Aftermath
Grunden til det manglende gennembrud for solare belysningssystemer herhjemme, ligger sandlynligvis, i matchningen mellem forventninger og det nordiske vejrlig – siger Morten Nyholm Jensen. Man kan stadig ikke forvente et fast lysstyrke gennem hele natten efter belysningsklasserne, men udviklingen indenfor de involverede systemteknologier (dioder, batteri, solceller og styring) gør dog stadig løbende fremskridt, så vi vil måske snart kunne levere gennemprøvede solcelledrevne systemer med fast lys og nattesænknings-scenarier, så de traditionelle lysanlæg for alvor kan blive bredt udfordret – afslutter Morten Nyholm Jensen

Med det fortsatte fokus på klimaet og bæredygtighed, bør det jo stadig være af almen interesse, at solcelledreven belysning opfattes som et attraktivt alternativ til traditionel udendørsbelysning, for hvad angår de applikationer, hvor man kan afvige fra kravet om et fast lys gennem hele den mørke periode, for i stedet, at anvende bevægelsesstyret belysning, hvor lyset er tændt når det faktisk efterspørges.

Kontakt og yderligere information

Kontakt: NEWTEK, Morten Nyholm Jensen/21 24 24 54 

  • E-mails:     mny@newtek.dk eller pn@newtek.dk
  • ​Web1:        www.newtek.dk
  • Web2:        www.facebook.com/newtek5220

Billede: På pladser eller kortere stier, kan det i stedet være hensigtsmæssigt, at lamperne tænder efter princippet ”alle-tænder-alle”. Herved vil der kunne skabes et fast lys så længe sensorerne registrerer bevægelse i området..

Denne artikel er del af et tema:

I fokus: bæredygtige byer

I verdens jagt på et bedre klima, renere luft og sundere mennesker, er klodens byer altafgørende. Her fortæller danske og udenlandske eksperter og partnere på CSR.dk om ny teknologi, tendenser og målsætninger, der skal skubbe udviklingen i den bæredygtige retning.

16.05.2019NEWTEK ApS

Sponseret

Innovative løsninger til fremme af cyklisme

28.02.2019NEWTEK ApS

Sponseret

Betydelig hollandsk producent af ladestandere til elbiler - udvider nu til det danske marked!

03.09.2018NEWTEK ApS

Sponseret

Nyt stort "grønt" cykelparkeringsanlæg fra Ecotap

18.04.2018NEWTEK ApS

Sponseret

BICYCLE POINT fra Ecotap® indviet i Holland

24.10.2017NEWTEK ApS

Sponseret

Belysningsstolper i komposit til gader, parker og pladser

20.10.2017NEWTEK ApS

Sponseret

Lyset går ud, når du er gået forbi og tænder igen, hvor du er på vej hen.