Mærsk-CEO: Bæredygtighed skal ske på kommercielle vilkår
Det skal være kommercielt fornuftigt, når virksomheder bidrager til samfundets bæredygtighed, siger Mærsks topchef.
Når politikere og andre ønsker, at virksomheder bidrager til samfundets bæredygtighed, må de forstå, at det skal kombineres med, at virksomheden forbedrer forretningen.
Det var budskabet fra Mærsk-CEO Nils Smedegaard Andersen, da han for nylig talte ved en BSR-konference (Business for Social Responsibility) i New York, skriver borsen.dk.
Det gælder eksempelvis, når en virksomhed til gavn for både virksomheden selv og samfundet vælger at uddanne mennesker lokalt i udviklingslande, fordi konkurrencen om talentmassen er benhård.
I sin tale fremdrog Nils Smedegaard Andersen desuden, hvordan A.P. Møller-Mærsks investeringer i en ny havn i Nigeria og en ny terminal i Brasilien, bidrager positivt i lokalsamfundene.
Også ny containerteknologi, der betyder, at kenyanske avokadoer kan transporteres i 25 dage frem for ti, har haft den indvirkning, at de lokale bønders marked er vokset.
CO2-reduktion udnyttes kommercielt
Maersk Line har et mål om at reducere CO2-udledningen i 2020 med 40 procent i forhold til 2007.
I den forbindelse fortalte Nils Smedegaard Andersen, at koncernen i bestræbelserne på at nå målet samtidig søger en kommerciel udnyttelse.
Det sker blandt andet ved at containerskibene sejler for nedsat fart, fordi det ud over at spare CO2 også giver en økonomisk gevinst.
Selve kommunikationen omkring rederiets klimamål har også en kommerciel betydning, da det har en positiv effekt på medarbejdere og kunder, og desuden forpligter alle i Maersk Line til at nå målet.
"Hvis nogen ønsker, at vi kun fokuserer på bæredygtighed, så ender vi i en situation, hvor vi kun arbejder med bæredygtighed så længe, at vi har råd til det, og så stopper vi," sagde Nils Smedegaard Andersen ifølge borsen.dk.
Læs også: A.P. Møller-Mærsk tager hul på ny CSR-strategi
For Maersk Line ville konsekvensen af et entydigt bæredygtighedsfokus være en svækkelse af konkurrenceevnen, da forurenende konkurrenter ville udkonkurrere rederiet, understregede topchefen.
- JKK