Mærsk vinder CSR-pris for andet år i træk
A.P Møller-Mærsk er stadig den bedste virksomhed i Danmark til at rapportere CSR. Det blev i dag slået fast ved Danske Revisorers årlige uddelingen af CSR-prisen.
Det er 19. år i træk, at FSR Danske Revisorer uddeler prisen for bedste ikke-finansielle årsrapport til en dansk virksomhed, og nu er det andet år i træk at den uddeles til koncernen Mærsk. Dommerpanelet bestod i år af udvalgte repræsentanter fra dansk erhvervsliv og organisationer.
Ved uddelingen beskrev formand for FSRs CSR-udvalg Birgitte Mogensen vinderens rapportering som særligt ærlig.
Det er en rapport om en forretning, ikke om markedsføring eller branding, slog Birgitte Mogensen fast.
En global virksomhed
Director i Group Sustainability i Mærsk Annette Stube var særligt glad for en bestemt del af juryens begrundelse for prisen:
( )at vi formår at sætte ord og tal på virksomhedens indflydelse på den samfundsmæssige udvikling, i de lande Mærsk opererer i, siger Annette Stube.
Det ligger særligt Mærsk på sinde at nedbringe den negative påvirkning, koncernen har, og i lige så høj grad at accelerere den positive virkning forretning kan have på samfundet på den lange bane, fortalte Annette Stube og påpegede, at det var en stor motivationsfaktor for at fastholde forankringen af CSR i koncernen.
Læs også: Dansk tøjfirma til tops i grøn verdenselite
I arbejdet med CSR er der både muligheder og udfordringer ved at være en global virksomhed. Det nævnte både Mærsk og prisoverrækker og direktør i Erhvervsstyrelsen Betina Hagerup.
Vinderens rapport viser, hvordan man trods global konkurrence eller måske netop i kraft af global konkurrence fastholder åbenhed, sagde Betina Hagerup lige inden hun overrakte prisen til A. P. Møller-Mærsk.
Priser og vindere
Udover CSR-prisen blev der i år uddelt SMV-prisen og emerging-prisen som havde to vindere.
Bedste rapportering fra virksomhed med under 500 medarbejdere
Vinder: VandCenter Syd
Bedste emerging-rapportering:
Vinder: DAB
Vinder: Siteimprove