Mød en CSR ildsjæl fra en af Green Networks partnervirksomheder: Henriette Gade Pedersen, Sanistål A/S

Vi har stillet Henriette en række spørgsmål om hendes vej til CSR

FAKTA:

Navn: Henriette Gade Pedersen

Firma: Sanistål A/S

Position: CSR Coordinator

CSR erfaring: 5 år

Partnerskab med Green Network – ja, siden 2015

------------------------------------------------------------------------------------

Hvad tændte din lyst til at arbejde med CSR?

Lysten blev tændt, da ”opgaven” landede på mit bord og jeg begyndte at arbejde med CSR. Og den er der stadig. Områder som menneskerettigheder, sociale forhold, miljø og anti-korruption i en business kontekst er rigtig spændende at sætte sig ind i.

CSR spænder meget bredt og åbner op for utroligt mange spændende opgaver. De rækker ud i hele organisationen fra det strategiske til det operationelle niveau.

Hvordan kom du til at arbejde med CSR?

Ønsket om at samle og skabe overblik over initiativer der allerede var igangsat i organisationen, at udvikle en selvstændig CSR rapport samt stigende krav fra vores kunder gjorde, at Sanistål valgte at samle overblikket over CSR indsatser og kundehenvendelser vedr. CSR ét sted. Det var her, jeg kom ind i billedet. Jeg arbejder primært med CSR i vores leverandørkæde samt med at holde mig opdateret på, hvad der sker på CSR agendaen generelt.

Hvad har værdien været?

For Sanistål har vi fået skabt et overblik over de indsatser, der allerede var igangsat i organisationen. Vi kan fokusere på de ting, der giver værdi til forretningen. Vi kan dokumentere, at vi kan leve op til vores kunders krav. Vi ved, at vi er en ansvarlig virksomhed, vi har struktur på arbejdet, og vi vil gerne fortælle om det.

CSR er blevet et konkurrenceparameter – vi møder høje kundekrav – og vi kan leve op til dem.

Det er en dejlig fornemmelse at være med på rejsen og være en del af bl.a. at forbedre forhold for mennesker rundt i verden. At være en ansvarlig virksomhed gavner både virksomheden selv og vores omgivelser.

Hvad er den største udfordring inden for CSR-feltet lige nu?

Sanistål er en stor dansk virksomhed – men lille i den globale værdikæde. Vi skal fokusere vores indsatser, der hvor vi har størst indflydelse og kan gøre en forskel.

De største udfordringer er:

  • Håndhævelse af nye lovgivninger fra forskellige lande som rammer os via vores kunder
  • Vores egne due diligence processer samt det at være en del af kundernes processer
  • Mange forskellige krav fra vores kunder
  • Miljøindsatsen – at finde initiativer som batter

Hvad er det bedste råd, du kan give en virksomhed, der gerne vil styrke sit CSR arbejde?

Det er vigtigt at have commitment fra ledelsen i virksomheden.

Endvidere er det vigtigt at sikre, at CSR indsatserne skaber værdi for virksomheden. Prioritér indsatserne, man kan ikke gabe over det hele på en gang. Vær pragmatisk i tilgangen. Kom i gang og vær realistisk i tidsplanen: Vi er ikke færdige i morgen. Integrér indsatserne i det daglige arbejde. CSR skal leve ude i organisationen.

27.01.2021Green Network

Sponseret

Nyt landsdækkende partnerskab skal formidle viden om bæredygtig udvikling med fokus på bundlinjen

22.10.2020Green Network

Sponseret

Nye rapporteringskrav – hvad ønsker virksomhederne?

05.10.2020Green Network

Sponseret

Interview: En grønnere vognpark – Kaj Madsen Fjelstrup A/S

05.03.2020Green Network

Sponseret

Green Network lancerer værktøj til FNs Verdensmål rettet mod SMV’er

20.02.2019Green Network

Sponseret

Erfaringer efter 25 års arbejde med bæredygtighed

30.11.2018Green Network

Sponseret

Interview m/ Lærke Skaksen, CSR Responsible ved Lidl Danmark: Det fik jeg ud af CSR Træning med Green Network