Madspildsbekæmpelse på den store klinge

”Vi er ret populære i disse år. Men vi har også en god historie, som det kan være attraktivt at blive en del af.” Sådan beskriver Fødevarebanken status på deres rolle i bekæmpelsen af madspild, hvor de er den eneste udbyder af storskala-løsninger. Men der er plads til alle.

150 frivillige er årsagen til at Fødevarebanken kan udføre sit arbejde. De leverer dagligt næsten tre tons mad til omkring 150 modtagerorganisationer..

20.04.2017

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Seks dage om ugen flytter Fødevarebanken næsten tre tons fødevarer ud til organisationer, som tilbereder måltider til socialt udsatte mennesker. Varerne kommer fra producenter, grossister og centrallagre i fødevarebranchen, og i et system med fuldstændig sporbarhed og garanti for fødevaresikkerhed pakker og leverer mere end 150 frivillige maden ud til mere end 150 organisationer i hele Danmark.

I 2016 fik Fødevarebanken 813 tons overskudsmad fra fødevareindustrien, en stigning på næsten 200 tons sammenlignet med 2015, som blev leveret videre til sociale organisationer. Det svarer til, at Fødevarebanken leverer mad svarende til ca. 6.500 måltider hver eneste dag.

Fødevarebanken har da også en særlig position inden for madspild i Danmark.

Karen-Inger Thorsen er leder af Fødevarebanken. .

”Vi er dem, der flytter i stor skala. Vi er bindeleddet mellem fødevarebranchen og de sociale organisationer. Vi er dem, der kan garantere fødevarebranchen, at der er styr på tingene, så de ikke pludselig får en dårlig sag på halsen, og at varerne ikke sendes ud til salg andre steder, og vi kan garantere organisationerne stabile leverancer af ordentlige produkter. På den måde er det mange ting, som gør os attraktive for virksomhederne,” forklarer Karen-Inger Thorsen, som er leder af Fødevarebanken.

Samarbejde om lidt mere end bundlinje
Der er efterhånden en del virksomheder, som har fået øje på Fødevarebanken. Den ene type samarbejdspartner er fødevaredonorerne, men man kan også byde ind uden madvarer.

”Man kan altid blive erhvervspartner hos Fødevarebanken. Så betaler man fra 2.500 kr om året og så har man støttet vores arbejde.  Dem har vi omkring 10 af. Men vi har også samarbejder med et kommunikationsbureau, som donerer tid til at udvikle kampagner for os, med IT-leverandører som stiller udstyr og support til rådighed for os, og med f.eks. en finansiel virksomhed, som eksponerer os overfor deres erhvervskunder og deres medarbejdere,” forklarer Trine Baadsgaard, som har ansvar for presse og kommunikation i Fødevarebanken.

Virksomhedernes interesse i at være med på Fødevarebankens hold, handler fra leverandørernes side både om, at de kan se det på deres bundlinje, fordi de ikke længere skal finansiere bortskaffelsen af madspild. Men der er mere i det end det.

”Det er jo en bundlinje, der giver mening. Ved at arbejde sammen med os, bliver virksomhederne en del af vores gode historie. Man kan være med til at sætte sit præg på samfundet og gøre noget for socialt udsatte. Det bliver gjort levende,” siger Karen-Inger Thorsen.

’For vores fødevaredonorer tæller det også, at de får en legitimitet i forhold til forbrugerne. De viser, at de har en seriøs partner på et for tiden ret konkurrencepræget område,” siger Trine Baadsgaard.

Konkurrenceelementet opstår, fordi det i dag næsten er obligatorisk for virksomheder i fødevarebranchen at være aktive inden for madspild. Men også fordi der hele tiden dukker nye, ofte lokale madspildsprojekter op i disse år.

Tid til tillid
I forhold til fødevaredonorerne laver Fødevarebanken også opsøgende indsats, bl.a. for at sikre variation og sikkerhed i leverancerne. Det tager dog tit lang tid fra første henvendelse til første leverance.

”Virksomhederne skal lære Fødevarebankens koncept og arbejdsmetoder at kende. Der skal opbygges tillid, især i forhold til fødevaresikkerhed og hvor produkterne ender. Og så skal det opleves som nemt. Virksomhederne ønsker sig en gnidningsløs, professionel løsning. Hvis det virker besværligt, er det lettere at lade være,” forklarer Karen-Inger Thorsen

Fødevarebanken har senest fået tildelt midler fra Promilleafgiftsfonden til netop at øge det opsøgende arbejde og udvikle målrettet kommunikation til virksomheder i fødevarebranchen.

Økonomisk bæredygtighed på programmet
Fødevarebanken er en forening. Det er ikke en virksomhed. De sælger ikke mad og de udbetaler kun løn til ganske få mennesker på hovedkontoret og de to driftslagre i henholdsvis København og Århus. Resten af driften klares af frivillige, det samme gælder bestyrelsesarbejdet.

Men det koster noget at have biler kørende rundt, lagerfaciliteter med køl og scanningsanlæg i funktion, og der skal også betales noget løn til de fastansatte og noget kaffe til de frivillige. Midlerne kommer i dag fra både private- og virksomhedsmedlemmer, fra fonde og offentlige midler og fra modtagerorganisationerne.

Frivillige pakker og leverer overskudsvarer til mere end 150 organisationer i Fødevarebankens navn. .

”Den måde, vi prøver at blive økonomisk bæredygtige, er bl.a. gennem vækst. Jo flere varer, vi kan sende igennem vores system, jo bedre. Vores modtagere betaler nemlig et logistikgebyr på 10.000 kr. Alle betaler det samme, uanset om de laver mad til 12 eller 500 om dagen. Så jo flere modtagere vi har, jo højere indtægter,” forklarer Karen-Inger Thorsen.

Fødevarebanken er både blevet kritiseret for opkrævningen af det gebyr, ligesom det jævnligt overvejes internt, om det er den rigtige model.

”Når vi bliver ved med at fastholde, at gebyret skal være er ens uanset hvad, så er det fordi, gebyrets størrelse ikke må hænge sammen med, hvor meget man får leveret. Så bliver der en forbindelse, som kan få os til at se ud som om, vi er fødevareleverandører, at vi sælger mad. Og det gør vi ikke,” understreger Karen-Inger Thorsen.

De store indtægtskilder
Fødevarebankens har fortsat brug for fondsmidler. Som de 23 millioner kroner Velux Fonden har givet til udviklingen af et solidt logistisk set-up på både Sjælland og i Jylland og organisationen i øvrigt mellem 2013 og 2017. I lidt mindre skala kan man se donationer fra en Kellogg’s-fond målrettet måltider til ensomme ældre eller 200.000 kr. til Lemvigh-Müller Fonden til udvikling af arbejdet med at hverve, fastholde, og uddanne frivillige. Plus midler fra diverse offentlige fonde og puljer.

Flest midler fra samme erhvervspartner, kommer fra detailkæden Netto, med hvem Fødevarebanken i 2016 indgik et større samarbejde. Der kommer varer fra deres centrallager. Men Fødevarebanken er også kommet på pantknapperne i Nettos flaskeautomater, og for hver flaske ”Netto-vand” der sælges, får foreningen et fast beløb. Samtidig kører parterne kampagner sammen, som profilerer Fødevarebanken, og der er udviklet en app i fælles navn.

Mange om buddet
En af de mest fremherskende tendenser inden for madspild er ifølge Fødevarebanken mængden af nye, lokale initiativer, som dukker op i disse år.

”Det er godt, at der er så mange, som gerne vil være med til at bekæmpe madspild. Og vi hjælper gerne, når nogen henvender sig, med at formidle kontakt mellem kantiner, supermarkeder og andre butikker og lokale foreninger. For vi er ikke der, hvor man afleverer resterne fra sin kantine. Vores plads er at levere en løsning i stor skala med garanti for fødevaresikkerhed og ubrudte kølekæder osv.,” siger Karen-Inger Thorsen.

Miljømærkning Danmark

Sponseret

Netværk for Miljømærket indkøb Årskonference 2024

Bureau Veritas

Sponseret

Online forum om food waste & loss

Denne artikel er del af et tema:

I fokus: madspild

Relateret indhold

27.03.2024CSR.dk

LEGO sender 16,5 millioner efter CO2-fangst

26.03.2024CSR.dk

Københavns Lufthavn kan lagre grøn strøm

26.03.2024CSR.dk

Danmark er milevidt fra mål om grøn energi på land

25.03.2024Denteks A/S

Sponseret

Forskellen på vores vaskemaskiner og din derhjemme

25.03.2024SUSTAINX ApS

Sponseret

Hvem er CSRD-rapporten egentlig til for?

24.03.2024Floral Affairs ApS

Sponseret

Påskeægget ud, langtidsholdbar buket ind: Gaven, der bliver ved med at give

21.03.2024BOXIT Container

Sponseret

Stor succes i bæredygtig madindsamling på Roskilde Festival

21.03.2024Schneider Electric

Sponseret

Kære regering: I kan ikke sætte strøm til verden uden batterier

Jobmarked

Se alle

Thygesen Textile Group

Struktureret og analytisk Corporate Responsibility Manager

Thygesen Textile Group søger struktureret og analytisk Corporate Responsibility Manager

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

19.04.2024

Compass Group Danmark A/S

Forretningsanalytiker til nyoprettet stilling i ESG

Brænder du for bæredygtighed, springer nye muligheder i komplekse data frem i dine øjne og vil du have ansvaret for at implementere strategiske nøgleinitiativer på ESG-området? Så er det måske dig vi søger.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

21.04.2024

Region Midtjylland

Udfold dine kompetencer og viden om bæredygtighed til gavn for bæredygtig omstilling i sundhedssektoren

Vil du omsætte dine naturvidenskabelige/tekniske kompetencer inden for grøn omstilling til praktiske løsninger i sundhedssektoren – og har du mod på at løfte en stor udviklingsopgave? Så vælg Region Midtjylland som din kommende arbejdsplads og vær med til at gøre en konkret forskel!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

15.04.2024

Uddannelses- og Forskningsministeriet

Koncernindkøber til Uddannelses- og Forskningsministeriet (Ny frist)

Er du vores nye koncernindkøber? Vi søger en ny kollega, som kan styrke samarbejdet på tværs af UFM koncernen og som bidrager til at gøre UFM’s indkøb endnu bedre og endnu grønnere.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

31.03.2024

PwC Danmark

Erfarne rådgivere inden for strategi, rapportering og erklæringer på bæredygtighedsområdet

Hvis du kender os, så ved du, hvad der ligger i rollen. Hvis ikke, så læs videre – så fortæller vi dig mere.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Fortum Waste Solutions A/S

Apprentice Warehouse

Vil du være lagerelev hos os? Er der en indkøber gemt i dig med flair for god kundeservice, så læs videre her om en spændende mulighed for dig!

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

30.04.2024

BDO Statsautoriseret revisionsaktieselskab

Klima og GHGP – bliv en central del af ESG-området i BDO

Har du lyst til -og erfaring med at arbejde med bæredygtighed og klimadagsordenen hos Danmarks virksomheder? Så har vi stillingen til dig: ESG-konsulent hos BDO. Med rollen følger en unik mulighed for at kombinere din faglige viden og kompetencer inden for miljø, klimaregnskaber og CO2- reducerende tiltag med en central position i opbygningen af BDO’s ESG-afdeling.

Område

Hele landet

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
PwC Danmark
Webinar
Double Materiality Assessment: Value Creation and Value Leaks

The new Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) makes it a legal requirement to conduct a double materiality assessment.

Dato

02.04.2024

Tid

09:00

Sted

Online

Aros Business Academy
Kursus
Bæredygtighedskommunikation & brand management

Lær at kommunikere alle jeres fremragende bæredygtige tiltag og styrke jeres bæredygtige brand – og undgå samtidig at falde i fælderne ‘greenwashing’ og ‘greenhushing’!

Dato

03.04.2024

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

Dansk Industri
Webinar
Tal biodiversitet med finansbranchen: TNFD

Bliv introduceret til det globale biodiversitetsinitiativ med rapporteringsværktøjer og sektorvejledninger fra Taskforce of Nature-related Financial Disclosures (TNFD), og hør hvordan virksomheden Ørsted arbejder konkret med værktøjerne.

Dato

04.04.2024

Tid

13:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001 Intern Auditor

På ISO 14001 Intern Auditor træner du forskellige auditeringsteknikker og -værktøjer, og hvordan du udfører intern audit af din virksomheds miljøledelsessystem i henhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

08.04.2024

Tid

08:30

Sted

Severin Kursuscenter, Skovsvinget 25, 5500 Middelfart, Danmark

Aros Business Academy
Kursus
Bæredygtighedskommunikation & brand management

Lær at kommunikere alle jeres fremragende bæredygtige tiltag og styrke jeres bæredygtige brand – og undgå samtidig at falde i fælderne ‘greenwashing’ og ‘greenhushing’!

Dato

08.04.2024

Tid

09:00

Sted

Fredericiagade 15 1310 København K

Klimakurser
Kursus
Klimahandling og klimaregnskab i praksis - Aarhus i april

Klimakurser er effektiv uddannelse, der giver ledere og medarbejdere de vigtigste kompetencer til at tage ansvar og arbejde med klimahandlinger og klimaregnskab i praksis – så virksomheden lykkes med at honorere klimakravene nu og i fremtiden.

Dato

09.04.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus