Madspildsbekæmpelse på den store klinge

”Vi er ret populære i disse år. Men vi har også en god historie, som det kan være attraktivt at blive en del af.” Sådan beskriver Fødevarebanken status på deres rolle i bekæmpelsen af madspild, hvor de er den eneste udbyder af storskala-løsninger. Men der er plads til alle.

150 frivillige er årsagen til at Fødevarebanken kan udføre sit arbejde. De leverer dagligt næsten tre tons mad til omkring 150 modtagerorganisationer..

20.04.2017

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Seks dage om ugen flytter Fødevarebanken næsten tre tons fødevarer ud til organisationer, som tilbereder måltider til socialt udsatte mennesker. Varerne kommer fra producenter, grossister og centrallagre i fødevarebranchen, og i et system med fuldstændig sporbarhed og garanti for fødevaresikkerhed pakker og leverer mere end 150 frivillige maden ud til mere end 150 organisationer i hele Danmark.

I 2016 fik Fødevarebanken 813 tons overskudsmad fra fødevareindustrien, en stigning på næsten 200 tons sammenlignet med 2015, som blev leveret videre til sociale organisationer. Det svarer til, at Fødevarebanken leverer mad svarende til ca. 6.500 måltider hver eneste dag.

Fødevarebanken har da også en særlig position inden for madspild i Danmark.

Karen-Inger Thorsen er leder af Fødevarebanken. .

”Vi er dem, der flytter i stor skala. Vi er bindeleddet mellem fødevarebranchen og de sociale organisationer. Vi er dem, der kan garantere fødevarebranchen, at der er styr på tingene, så de ikke pludselig får en dårlig sag på halsen, og at varerne ikke sendes ud til salg andre steder, og vi kan garantere organisationerne stabile leverancer af ordentlige produkter. På den måde er det mange ting, som gør os attraktive for virksomhederne,” forklarer Karen-Inger Thorsen, som er leder af Fødevarebanken.

Samarbejde om lidt mere end bundlinje
Der er efterhånden en del virksomheder, som har fået øje på Fødevarebanken. Den ene type samarbejdspartner er fødevaredonorerne, men man kan også byde ind uden madvarer.

”Man kan altid blive erhvervspartner hos Fødevarebanken. Så betaler man fra 2.500 kr om året og så har man støttet vores arbejde.  Dem har vi omkring 10 af. Men vi har også samarbejder med et kommunikationsbureau, som donerer tid til at udvikle kampagner for os, med IT-leverandører som stiller udstyr og support til rådighed for os, og med f.eks. en finansiel virksomhed, som eksponerer os overfor deres erhvervskunder og deres medarbejdere,” forklarer Trine Baadsgaard, som har ansvar for presse og kommunikation i Fødevarebanken.

Virksomhedernes interesse i at være med på Fødevarebankens hold, handler fra leverandørernes side både om, at de kan se det på deres bundlinje, fordi de ikke længere skal finansiere bortskaffelsen af madspild. Men der er mere i det end det.

”Det er jo en bundlinje, der giver mening. Ved at arbejde sammen med os, bliver virksomhederne en del af vores gode historie. Man kan være med til at sætte sit præg på samfundet og gøre noget for socialt udsatte. Det bliver gjort levende,” siger Karen-Inger Thorsen.

’For vores fødevaredonorer tæller det også, at de får en legitimitet i forhold til forbrugerne. De viser, at de har en seriøs partner på et for tiden ret konkurrencepræget område,” siger Trine Baadsgaard.

Konkurrenceelementet opstår, fordi det i dag næsten er obligatorisk for virksomheder i fødevarebranchen at være aktive inden for madspild. Men også fordi der hele tiden dukker nye, ofte lokale madspildsprojekter op i disse år.

Tid til tillid
I forhold til fødevaredonorerne laver Fødevarebanken også opsøgende indsats, bl.a. for at sikre variation og sikkerhed i leverancerne. Det tager dog tit lang tid fra første henvendelse til første leverance.

”Virksomhederne skal lære Fødevarebankens koncept og arbejdsmetoder at kende. Der skal opbygges tillid, især i forhold til fødevaresikkerhed og hvor produkterne ender. Og så skal det opleves som nemt. Virksomhederne ønsker sig en gnidningsløs, professionel løsning. Hvis det virker besværligt, er det lettere at lade være,” forklarer Karen-Inger Thorsen

Fødevarebanken har senest fået tildelt midler fra Promilleafgiftsfonden til netop at øge det opsøgende arbejde og udvikle målrettet kommunikation til virksomheder i fødevarebranchen.

Økonomisk bæredygtighed på programmet
Fødevarebanken er en forening. Det er ikke en virksomhed. De sælger ikke mad og de udbetaler kun løn til ganske få mennesker på hovedkontoret og de to driftslagre i henholdsvis København og Århus. Resten af driften klares af frivillige, det samme gælder bestyrelsesarbejdet.

Men det koster noget at have biler kørende rundt, lagerfaciliteter med køl og scanningsanlæg i funktion, og der skal også betales noget løn til de fastansatte og noget kaffe til de frivillige. Midlerne kommer i dag fra både private- og virksomhedsmedlemmer, fra fonde og offentlige midler og fra modtagerorganisationerne.

Frivillige pakker og leverer overskudsvarer til mere end 150 organisationer i Fødevarebankens navn. .

”Den måde, vi prøver at blive økonomisk bæredygtige, er bl.a. gennem vækst. Jo flere varer, vi kan sende igennem vores system, jo bedre. Vores modtagere betaler nemlig et logistikgebyr på 10.000 kr. Alle betaler det samme, uanset om de laver mad til 12 eller 500 om dagen. Så jo flere modtagere vi har, jo højere indtægter,” forklarer Karen-Inger Thorsen.

Fødevarebanken er både blevet kritiseret for opkrævningen af det gebyr, ligesom det jævnligt overvejes internt, om det er den rigtige model.

”Når vi bliver ved med at fastholde, at gebyret skal være er ens uanset hvad, så er det fordi, gebyrets størrelse ikke må hænge sammen med, hvor meget man får leveret. Så bliver der en forbindelse, som kan få os til at se ud som om, vi er fødevareleverandører, at vi sælger mad. Og det gør vi ikke,” understreger Karen-Inger Thorsen.

De store indtægtskilder
Fødevarebankens har fortsat brug for fondsmidler. Som de 23 millioner kroner Velux Fonden har givet til udviklingen af et solidt logistisk set-up på både Sjælland og i Jylland og organisationen i øvrigt mellem 2013 og 2017. I lidt mindre skala kan man se donationer fra en Kellogg’s-fond målrettet måltider til ensomme ældre eller 200.000 kr. til Lemvigh-Müller Fonden til udvikling af arbejdet med at hverve, fastholde, og uddanne frivillige. Plus midler fra diverse offentlige fonde og puljer.

Flest midler fra samme erhvervspartner, kommer fra detailkæden Netto, med hvem Fødevarebanken i 2016 indgik et større samarbejde. Der kommer varer fra deres centrallager. Men Fødevarebanken er også kommet på pantknapperne i Nettos flaskeautomater, og for hver flaske ”Netto-vand” der sælges, får foreningen et fast beløb. Samtidig kører parterne kampagner sammen, som profilerer Fødevarebanken, og der er udviklet en app i fælles navn.

Mange om buddet
En af de mest fremherskende tendenser inden for madspild er ifølge Fødevarebanken mængden af nye, lokale initiativer, som dukker op i disse år.

”Det er godt, at der er så mange, som gerne vil være med til at bekæmpe madspild. Og vi hjælper gerne, når nogen henvender sig, med at formidle kontakt mellem kantiner, supermarkeder og andre butikker og lokale foreninger. For vi er ikke der, hvor man afleverer resterne fra sin kantine. Vores plads er at levere en løsning i stor skala med garanti for fødevaresikkerhed og ubrudte kølekæder osv.,” siger Karen-Inger Thorsen.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Brainy Brunch: S’et i ESG: 3 stærke råd til at kommunikere om social ansvarlighed

Denne artikel er del af et tema:

I fokus: madspild

Relateret indhold

03.07.2024CSR.dk

Ny forskning: Vi undervurderer groft andres villighed til klimahandling

02.07.2024CSR.dk

Eksperter: CO2-afgift skaber ikke grundlæggende forandring af landbruget

02.07.2024CSR.dk

Eksperter: CO2-afgift skaber ikke grundlæggende forandring af landbruget

02.07.2024CSR.dk

Dansk pensionskasse trækker investeringer ud af boreplatforme

28.06.2024CSR.dk

Klimarådets forperson reagerer på regeringens klimaafgift

28.06.2024CSR.dk

Eksperter ser udfordringer i ny trepartsaftale

27.06.2024Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric kåret som verdens mest bæredygtige virksomhed af Time Magazine

27.06.2024CSR.dk

Nyt træningscenter skal træne beredskaber i håndtering af klimahændelser

Jobmarked

Se alle

Beierholm

ESG-Seniorkonsulent til Beierholm Bæredygtighed

Til vores nyopstartede afdeling for Bæredygtighed søger vi erfarne konsulenter, der kan være med til at sætte deres præg på afdelingen fra dag ét!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hofor

Seniorprojektleder og talsperson for regn- og spildevandsprojekter i Hovedstadsområdet

Vil du være med til at klimasikre hovedstadsområdet og kommunikere de udfordringer, vi oplever som spildevandsforsyning? Så har du mulighed for at blive en del af holdet i Spildevand Plan HOFOR.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

22.07.2024

Hofor

Biomass Sustainability Officer til HOFOR – hovedkontoret i Ørestad

Vil du være med til at sikre bæredygtigt biomasse til København?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

16.07.2024

Sparekassen Danmark

ESG-controller

Brænder du for ESG og rapportering? Så er du måske vores nye kollega til en spændende, nyoprettet stilling som ESG-controller.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Andel

Sustainability Supply Chain Specialist – Skab en bæredygtig fremtid i vores indkøbsafdeling!

Vil du være med til at prioritere grønne indkøb og arbejde med ansvarlig leverandørstyring? Vær med til at sætte dit præg på bæredygtighedsrejsen i vores indkøb og leverandørkæde. Vi er en ny funktion i indkøbsafdelingen, det betyder at dit ansvarsområde og dine opgaver løbende tilføres og tilpasses, i forhold til din og forretningens udvikling.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

14.07.2024

SUSTAINX ApS

Vil du være med på et stærkt ESG-Hold? 🌱

Som Senior ESG Advisor hos SustainX bliver du en aktiv del af den grønne omstilling, og sammen leverer vi ESG løsninger, der omfatter alt fra strategi til direkte projektudførelse.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Anlægsgartner Gottlieb A/S

Anlægsgartner Gottlieb A/S privathave afdelingen søger formand

Anlægsgartner Gottlieb Søger formand til udførsel af anlægsopgaver

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Beierholm

Senior Manager til erklæringsafgivelse på bæredygtighedsområdet

Til vores nystartede afdeling for erklæringsafgivelse på bæredygtighedsrapporteringer søger vi en Senior Manager, der kan være med til at sætte sit præg på afdelingen fra dag ét!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Klimakampen ApS
Workshop
Klimakampen - Marts 2024

Er du kontorets klimahelt? Saml dit hold og dyst mod dine kollegaer i at udføre klimavenlige handlinger i 4 uger. Tilmeld jer Klimakampen nu!

Dato

04.03.2024

Sted

Online

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Klimadata og klimaregnskaber i praksis - Aarhus

Efterspørges der en baseline på virksomhedens carbon udledninger, og har du behov for at blive bekendt med klimaregnskabets scope 3? Dette to-dages kursus vil ruste dig til at håndtere klimadata og klimaregnskaber effektivt.

Dato

19.06.2024

Tid

09:00

Sted

Comwell Aarhus, Værkmestergade 2 8000 Aarhus C

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Klimadata og klimaregnskaber i praksis - København

Efterspørges der en baseline på virksomhedens carbon udledninger, og har du behov for at blive bekendt med klimaregnskabets scope 3? Dette to-dages kursus vil ruste dig til at håndtere klimadata og klimaregnskaber effektivt.

Dato

25.06.2024

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1530 København V

SUSTAINX ApS
Webinar
Webinar: Spørgetime om ESG

- Med CEO og Partner i SustainX, Line Amtorp

Dato

26.06.2024

Tid

11:00

Sted

Online

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Gratis webinar - Scope 3: Downstream-udledninger

Bliv klogere på de 7 downstream-udledninger i klimaregnskabets scope 3, når vi gennemgår dem én efter én med konkrete eksempler og gode råd. Webinaret er en del af Sustainable Business Solutions gratis webinarrække "ESG to the point".

Dato

02.07.2024

Tid

08:15

Sted

Live online (Zoom)

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Gratis Webinar - CSRD: Hvad skal der rapporteres på?

Bliv fortrolig med de nye CSRD-krav og forstå, hvad der er obligatorisk, og hvad der afhænger af dobbeltvæsentlighedsanalysen. I dette gratis webinar fra Sustainable Business Solutions vil vores seniorrådgivere give dig et detaljeret indblik i implementeringstidslinjen, ESRS-hierarkiet, og hvordan en CSRD-rapport ser ud. Webinaret er en del af vores "ESG to the point" webinarserie.

Dato

06.08.2024

Tid

08:15

Sted

Live online (Zoom)