07.01.2016  |  Strategi & ledelse

Master Class i kompetente hænder

Indhold fra partner Hvad er dette?

CSR Master Class konferencen d. 3/3 har fået en af Danmarks stærkeste CSR profiler som dagens moderator. Som CSR chef i Dansk Erhverv har Louise Koch om nogen indblik i virksomhedernes CSR-indsats og et godt øje for, hvordan den kan styrkes.

Dansk Erhverv's CSR chef Louise Koch er dagens moderator for CSR Master Class-konferencen d. 3/3

Det er noget af en opgave, Louise Koch har som CSR-chef: ikke alene skal hun hjælpe Dansk Erhvervs mange medlemsvirksomheder med at finde potentialet i CSR, hun skal også have fingeren på CSR-pulsen i de mange brancher, Dansk Erhverv huser. Som hovedorganisation for 17.000 virksomheder og mere end 100 brancheorganisationer er det en rolle, der kræver sit, men som samtidigt giver stor indflydelse på prioriteringen af samfundsansvaret ude i erhvervslivet.
 
Med en uddannelsesmæssig baggrund som antropolog med speciale i innovation har Louise Koch en typisk atypisk CSR-profil. Ingen uddannelse kan dække hele CSR-paletten, men et godt menneskekundskab og evnen til at se det store billede på tværs af værdikæder eller organisationer er stærke kort til at forstå og arbejde med CSR. Sammen med et stærkt drive og engagement er det en af grundene til, at Louise Koch i dag sidder ved rorpinden for de mange CSR-indsatser, Dansk Erhverv siden hendes tiltrædelse for 2 år siden har været drivkraft for.

”Som erhvervsorganisation arbejder vi med CSR og bæredygtig forretningsudvikling på tre niveauer. Først og fremmest arbejder vi med at informere og vejlede vores medlemsvirksomheder i, hvordan de kan styrke forretningen med CSR. Det gør vi gennem nyhedsbreve, netværk, kurser og konferencer. Men mange CSR-udfordringer kan ikke løftes af en virksomhed alene. Derfor har vi engageret os i partnerskaber, der er med til at løfte udfordringer i markedet eller i værdikæden, som kræver samarbejde på tværs af virksomheder og på tværs af sektorer. Det gør vi bl.a. inden for palmeolie og inden for værdikæder i mode- og tekstilbranchen. Som det tredje har vi en løbende dialog med politikere, myndigheder og andre organisationer om at afstemme forventninger og skabe de bedste rammer for at drive forretning i balance mellem de tre bundlinjer.”

Bæredygtig - markedsmulighed
Louise Koch ser klart en tendens til, at CSR er et voksende konkurrenceparameter i mange brancher. Der er store forskelle fra branche til branche og fra virksomhed til virksomhed på, hvordan arbejdet med miljø, medarbejdere og forretningsetik føres ud i praksis, og dermed i hvor høj grad det kan kobles direkte til en forretningsgevinst. Hun er dog ikke i tvivl om, at langt flere virksomheder kan styrke deres konkurrenceevne ved at arbejde med CSR og bæredygtighed som en del af deres forretningsudvikling:

”Det er i grunden utroligt, at det stadig kan trække overskrifter, at man kan tjene penge på CSR. Det har vi talt om i mere end ti år. Én af forklaringerne er, at CSR som begreb stadig hænger lidt tungt i gardinerne som noget med løftede pegefingre eller ’nice-to-have’. Derfor foretrækker jeg at tale om bæredygtig forretningsudvikling. For det er jo dét, det handler om. At drive og udvikle forretningen på en måde, der minimerer negative omkostninger og maksimerer positiv værdi på alle bundlinjer. Så tag forretningskasketten på, få øje på mulighederne og tag investeringen hjem. Jeg talte for nyligt med en mellemstor virksomhed, der stod til at vinde eller tabe en ordre på 1 milliard kroner afhængigt af, om de fik systematiseret og dokumenteret deres CSR. Det er da en business case, der er til at forstå!”

For Louise Koch kan CSR og bæredygtig forretningsudvikling skabe værdi for virksomheden på flere måder. Grundlæggende handler det om at minimere risici og negative påvirkninger inden for miljø, arbejdsforhold og forretningsetik i virksomheden og værdikæden. Dernæst kan en mere proaktiv indsats med fokus på at skabe positiv værdi for medarbejdere og miljø være med til at minimere driftsomkostninger og styrke virksomhedens position i markedet. Som et godt eksempel fremhæver hun Dansk Supermarkeds arbejde med at gøre alle fiskeprodukter på hylderne og i køledisken til certificeret bæredygtige inden udgangen af 2016.

”Dansk Supermarkeds indsats er meget ambitiøs:   de skaber et stort løft ned igennem værdikæden, og samtidigt gør de det trygt for kunderne at handle i forvisning om, at fiskefileterne kommer fra bæredygtigt fiskeri,” siger Louise Koch og peger på, at dokumentation er altafgørende for succes: ”Det er også vigtigt at få dokumenteret og kommunikeret indsatsen, så det kan omsættes til værdi og goodwill i forhold til kunder, medarbejdere og lokalsamfund. Det kan handle om at leve op til kundekrav, men i lige så høj grad om at have nogle nye historier at fortælle, der skaber positiv opmærksomhed omkring virksomheden. Egetæpper er et godt eksempel på en virksomhed, der virkeligt har investeret i bæredygtighed i de senere år og samtidig er rigtig gode til at omsætte det til branding værdi og en stærk position i markedet.”

Louise Koch opfordrer virksomhederne til at se bæredygtighed som en markedsmulighed og drivkraft for innovation og forretningsudvikling. Efterspørgslen på varer med en mere bæredygtig profil vokser på tværs af vestlige markeder fra både forbrugere, private virksomheder og i stigende grad offentlige udbydere, og det er en markant markedstendens, som mange virksomheder med fordel kan indarbejde i deres forretningsstrategi, mener hun. Med globale udfordringer som klimaforandringer, sundhedsproblemer, urbanisering og ressourceknaphed opstår nye behov, hvor virksomheder kan tilbyde teknologier og services. Og her er det ikke kun store virksomheder som Novozymes, der kan være med. Et godt eksempel på en mindre virksomhed, der er gået ”all-in” på bæredygtig innovation, er Propulsion Dynamics, som laver et intelligent styresystem til at minimere brændstofforbrug på skibe, så rederier sparer både penge og CO2 udledning.

Den optimale balance
Med Louise Kochs ord gælder det for virksomheden og for samfundet om at finde den optimale balance mellem mennesker, miljø og økonomi. Virksomheder er den økonomiske motor i samfundet, der skaber vækst og arbejdspladser. Det er virksomheders vigtigste bidrag til samfundet. Samtidig kan virksomheder spille en vigtig rolle i at skabe en mere bæredygtig udvikling, som FN netop har sat retningen for med de nye globale mål frem mod 2030, påpeger hun:
 
”Det er tankevækkende, at der er flere mennesker, der i dag har adgang til cola og mobiltelefoner, end rent vand. Det viser, at forretningstænkning på mange måder er et missing link i vores tilgang til udvikling. Virksomhederne er gode til at udvikle produkter og løsninger og få dem ud til kunderne – det er deres eksistensgrundlag. Evnen til innovation og forretningstænkning i form af værdikæder, finansiering og forretningsmodeller vil være afgørende for at skabe de løsninger, som skal bidrage til en bæredygtig udvikling i balance mellem miljø, mennesker og økonomi.”
 
De store driver feltet - men de små er på vej
Som barometret står lige nu, er det mest de større virksomheder, der har både førertrøjen og forretningskasketten på i forhold til CSR, men Louise Koch afviser, at bæredygtig forretningsudvikling kun er for de store virksomheder: ”Vi har mange gode eksempler på mindre virksomheder, der investerer i at skabe en mere bæredygtig profil og derigennem styrker deres position i markedet. Det gælder på tværs af brancher som tøj, fødevarer, IT, sundhed og transport. Udfordringen for de små kan være, at CSR vitterligt er en faglig disciplin med retningslinjer og ledelsessystemer, som man skal have tid og kompetencer til at arbejde med. Det kan være svært, hvis virksomheden ikke er stor nok til at have en person på fuldtid med netop de kompetencer. Men alt kan læres. Omvendt er fordelen for de mindre virksomheder, at de er mere agile og nemmere kan indarbejde bæredygtighed i drift og strategi, fordi ledere og medarbejdere spiller tættere sammen. Så det er bare med at komme på banen og finde ud af, hvordan bæredygtighed kan styrke virksomheden.”

Er virksomheden i tvivl, anbefaler Louise Koch at se på udviklingen i virksomhedens branche og marked – er CSR ved at blive et konkurrenceparameter eller ligefrem en betingelse for at gøre forretning? Ofte stiller de store virksomheder CSR-krav ned gennem leverandørkæden til de mindre virksomheder, som bliver nødt til at arbejde mere systematisk med deres CSR, hvis de vil bevare dem som kunder. Og det kan godt give udfordringer, for der følger ikke nødvendigvis en merpris med til at dække omkostningerne ved at komme i gang med CSR.

”Hvis CSR er et konkurrenceparameter i branchen, ja, så er det jo bare med at komme på vognen og allerhelst få skabt sig en plads forrest i feltet, så man kan styrke sin position i markedet,” siger Louise Koch og giver en simpel opskrift på, hvordan de kan komme godt i vej: ”Det er helt centralt for at lykkes med CSR, at indsatsen kobles til forretningen. Vi ser faktisk ofte, at det strategiske arbejde med CSR ender med at styrke virksomhedens overordnede forretningsstrategi og sætte spot på nye muligheder, man ikke havde set før. Desuden skal ledelsen afsætte de ressourcer på tværs af organisationen, der skal til for at opnå succes. Det kommer ikke til at styrke forretningen, hvis du går halvhjertet ind i det og ikke får taget stikket hjem.” 

Inspiration og værktøjer for alle til CSR Master Class
CSR Master Class startede i 2015, og afholdes i år d. 3. marts. Konferencen har gæstetaler ved generalsekretær i Dansk Flygtningehjælp Andreas Kamm og professor ved Aalborg Universitet Steen Hildebrandt. Kernen i konferencen er ni toneangivende virksomheder i dansk erhvervsliv: Skandia, L’Oreal, ISS Facility Services, Microsoft, Danske Bank, Arla Fonden, SGS og NCC. Hver især byder de på unikke cases på CSR indsatser og tilsammen giver det et billede af state-of-the-art for CSR i Danmark. Skandia lægger lokaler til arrangementet og er desuden vært for et miniseminar om sociale investeringer i forebyggelse.
 
Konferencen finder sted på Kay Fiskers Plads 9, Ørestaden. Læs mere om programmet og tilmeld på www.csr-link.dk.

Tags: CSR LINK

Mere fra CSR LINK

CSR LINK

www.csr-link.dk

CSR LINK CSR LINK skaber praktisk vidensdeling mellem danske aktører indenfor CSR - gennem især konferencer, hvor vi gennem Løsninger, Inspiration, Netværk og Kontakter sikrer deltagerne konkrete værktøjer til at komme videre med deres CSR-indsatser og -strategier. Uanset om man så kommer fra den private eller offentlige sektor, hos en NGO, et mediehus…

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere