06.10.2016  |  Supply chain

McDonald's vil sælge mere bæredygtig kaffe

Burgergiganten McDonald's planlægger at gøre al sin kaffe bæredygtig i 2020. Derfor vil selskabet sikre ændringer inden for sin forsyningskæde.

Al den kaffe, der sælges på McDonald's mange restauranter rundt om i verden, skal fra 2020 være bæredygtig. Det melder burgerkæden ud i forbindelse med sine seneste menuændringer, skriver det amerikanske nyhedsbureau Bloomberg på sin hjemmeside.

I 2015 blev 37 procent af McDonald's kaffeprodukter købt fra certificerede, bæredygtige producenter, men det tal skal i løbet af de kommende fire år altså stige til 100.

Derfor har McDonald's indgået et samarbejde med miljøorganisationen Conservation International, som kæmper for at gøre kaffeindustrien mere bæredygtig.

Ændringer i forsyningskæden
McDonald's benytter sig af kaffeproducenter i Colombia, Costa Rica, Nicaragua, Brasilien, Peru, Indonesien og El Salvador. For at kunne nå 2020-målet vil burgergiganten gøre sin forsyningskæde mere bæredygtig.

Læs også: McDonald's lover at stoppe skovrydning i hele sin forsyningskæde

”Vi vil sikre os, at vi har tilstrækkelige forsyninger af kaffe af høj kvalitet i det lange løb. Med en kaffeindustri, der er påvirket af klimaforandringer, er det meget vigtigt, at vi engagerer og hjælper landmændene”, siger Townsend Bailey, som står i spidsen for bæredygtighed inden for supply-chain hos McDonald's i Oak Brook, Illinois.

McDonald's melder ikke ud, hvor mange ressourcer de vil investere i kaffe-bæredygtigheden, men kæden har brugt 6,7 millioner dollar (svarende til 44,5 millioner kroner) på at lære landmænd i Guatemala om bl.a. vejrforhold og den såkaldte ’coffee rust diasease’.

Som ringe i vandet
Ifølge Peter Seligmann, adm. direktør for Conservation International, vil McDonalds' udmelding skabe ringe i vandet blandt andre restauranter og store brands. Han spår, at flere vil melde sig ind i kampen om bæredygtighed inden for kaffeindustrien.

Læs også: McDonald's åbner sin forsyningskæde

McDonald's har tidligere meldt ud, at de dropper buræg og fjerner kunstige konserveringsmidler fra deres kyllinge-nuggets. De mange menuændringer har fundet sted, efter burgerkæden i marts sidste år fik ny administrerende direktør i form af Steve Easterbrook.

- KLZ

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere