H&M's medarbejdere er omstillingens frontlinje

H&M er i færd med en cirkulær omstilling af sin forretningsmodel. Medarbejderne i butikkerne er spydspidsen i denne forandringsproces. Uden deres involvering og engagement når H&M ikke i mål.

08.12.2017

Nette Kirkegaard, CSR.dk

H&M vil være en 100 procent cirkulær virksomhed senest i 2030. Karl-Johan Persson, CEO og ejer af H&M formulerer det sådan her: ”Vi skal ændre måden, vi producerer og forbruger mode på”. Med den udtalelse indikerer Karl-Johan Persson ikke kun, at H&M som forretning står over for fundamentale forandringer, han iscenesætter også H&M som en del af løsningen på forbrugersamfundets miljø- og klimamæssige slagside.

Der er selvfølgelig meget, H&M selv kan gøre for at nå det mål, men fordi målet også handler om den måde, vi forbruger på, kan modegiganten ikke gøre det alene. De er afhængige af, at forbrugere i hele verden ændreradfærd.

Medarbejderne som forandringsagenter
En stor del af den forbrugeradfærdsændring er lagt i hænderne på medarbejderne i butikkerne. De har den direkte kontakt med kunderne og er i H&M’s cirkulære vision både interne og eksterne forandringsagenter:

Fire gode råd fra H&M

Det kan du med held gøre, når du skal i gang med at involvere medarbejderne i dit CSR-arbejde:

  1. Involver medarbejderne i noget, de har indflydelse på, og som de derfor kan se, skaber konkrete resultater.
  2. Involver medarbejder i centrale dele af strategien, så de kan se, at deres indsats er vigtig for at opnå strategiens mål.
  3. Tag imod feedback – også den kritiske. Kommuniker åbent om læring og erfaring undervejs, også der hvor I måske kom til kort.
  4.  Bliv ved. Det tager tid at involvere medarbejdere på tværs af en organisation, og det kræver en løbende indsats – både for ledere og medarbejdere

”Medarbejderne er vigtige change makers. De har den direkte kundekontakt, og de har føling med, hvor kunderne er henne i forhold til bæredygtighed. Uden involvering og opbakning fra medarbejderne i butikkerne, ville vi ikke være kommet så langt allerede”, fortæller Marie Serup, Sustainability Coordinator for H&M i Danmark.

En af de ting medarbejderne skal være med til at påvirke i forhold til forbrugerne er at de i langt højere grad afleverer deres tøj til genbrug enten i H&M’s butikker eller andre indsamlingssteder. Derfor har H&M bl.a. søsat sit Garment Collecting-initiativ; et tøjindsamlingsprogram, der har til formål at sikre, at så mange ressourcer som muligt forbliver i deres eget tekstilproduktionssystem.

Ambassadører i alle butikker
Involveringen af medarbejderne foregår ved, at hver butik har udnævnt en såkaldt conscious ambassadør, som har ansvaret for at uddanne, træne og inspirere kolleger i butikken. På den måde vil alle medarbejdere blive klædt på til at tage snakken om genbrug og bæredygtighed med kunderne i det daglige. Ambassadørerne er altså ankeret, der binder den overordnede forretningsvision sammen med konkret handling og resultater ude i butikkerne.

”Til at starte med lød det som en tidskrævende mundfuld, og vi bruger da også meget tid på at snakke med kunderne; fortælle dem hvordan de kan passe bedre på deres tøj, så det holder længere. Vi uddeler også flyers om Garment Collecting. Men nu, hvor det er sat i værk, er alle rigtig glade for at kunne gøre en forskel, og det betyder reelt ikke de store ændringer i vores hverdag.”, fortæller Betina Lundgaard, Sales Advisor og Conscious Ambassadør fra H&M i Skive.

Selv lidt overraskede
Fra det danske hovedkontor kan Marie Serup genkende medarbejdernes oplevelse af glæde og stolthed ved at være en del af en vision, som handler om at skabe positiv forandring. Det kan hun se på de årlige opgørelser over, hvor meget tøj, der bliver indsamlet. Det skinner imidlertid også igennem i de årlige tilfredshedsmålinger, hvor H&M oplever, at medarbejderne lægger stor vægt på glæden ved at arbejde i en virksomhed, hvor bæredygtighed er en integreret del af hverdagen.

Indsamlingen af brugt tøj i H&M's butikker er en af de aktiviteter, som butiksmedarbejderne bruger tid på at tale med kunderne om. .

”Det har imponeret mig, hvor meget ejerskab mine kolleger i butikkerne tager. De vil virkelig gerne være en del af den her positive forandring. Vi oplever også, at mange flere har lyst til se på, hvad butikkerne selv kan gøre, fx spare på strømmen og den slags.”

Den følgevirkning kan Betina Lundgaard fra Skive godt genkende:

”Vi sorterer vores affald i klar plast, farvet plast, papir og pap. Vi sender også vores bøjler retur til vores danske centrallager til genbrug eller omsmeltning. Vi genbruger papir ved at skrive på begge sider, ligesom der er timer på lyset i butikken for at spare på strømmen.”

Giv medarbejderne en stemme
Marie Serup oplever også at få masser af feedback, gode ideer til nyt indsatser og ikke mindst mange kommentarer på den information, hun og hendes kolleger sender ud til butikkerne fra hovedkontoret, blandt andet via en medarbejder-app, som alle ansatte kan downloade på deres smartphones. Involveringen har skabt så stort et ejerskab, at H&M skal udvikle den interne kommunikation yderligere.

”Vi kan se, at kollegaerne generelt føler sig godt klædt på, når det handler om den kommunikation, vi sender til dem fra hovedkontoret. Men vi vil selvfølgelig gerne arbejde på at blive endnu dygtigere til at klæde især vores Conscious Ambassadører på med den nyeste information og give dem mulighed for at dele erfaringer – samtidig med, at vi tager højde for deres tempofyldte hverdag,” siger Marie Serup.

Dansk Standard

Sponseret

Tiden er inde til at sætte fokus på overgangsalder på arbejdspladser

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

18.08.2025Dansk Standard

Sponseret

Tiden er inde til at sætte fokus på overgangsalder på arbejdspladser

15.08.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Fordi inklusion, lighed og værdighed ikke er til forhandling

15.08.2025CSR.dk

Ny rapport: Børnearbejde falder markant og flere børn kommer i skole verden over

11.08.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Sæt turbo på CSR initiativerne med nudging!

30.07.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

FN-værktøj skal styrke lige muligheder på arbejdspladsen

24.07.2025Daka Denmark A/S

Sponseret

Daka investerer i sikkerhed og trivsel

08.07.2025CSR.dk

Dansk gigant beskyldes for mafiametoder

08.07.2025Elis Danmark A/S

Sponseret

Elis støtter ferielejre for udsatte børn med nyvaskede tekstiler

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhed (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhedskursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af ledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 22000:2018.

Dato

18.08.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Sustainable Business Change Manager – Praktisk Mini MBA med certificering (DK) start 18. aug. 2025

Tid til at forbedre ESG og sustainability-indsatsen I virksomheden – eller til at tage næste karriereskridt? Få nyeste viden og praktiske værktøjer til at opgradere din virksomheds ESG- og bæredygtighedsindsats, din egen faglighed og dit CV. Næste holdstart i aug 2025

Dato

18.08.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol v. DEA, Fiolstræde 44, 1171 København K

Beierholm
Webinar
Udvidet producentansvar

Har du styr på det udvidede producentansvar?♻️ Sælger din virksomhed varer - og ved du egentligt, hvad det udvidede producentansvar betyder for jer?

Dato

19.08.2025

Tid

08:15

Sted

Online

RISMA SYSTEMS A/S
Webinar
Bliv revisionsklar til din ISAE 3402-erklæring

Webinar med BDO

Dato

20.08.2025

Tid

12:00

Bureau Veritas
Seminar
ISO 9001 inspirationsseminar

ISO 9001 Inspirationsseminaret giver dig en grundlæggende forståelse for formål, baggrund og indhold for ISO 9001 standarden, som er en af de første og mest udbredte standarder og derfor betegnes som ”moderen af alle standarder”.

Dato

21.08.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

DTU
Efteruddannelse
DTU Executive MBA

A world-class Executive MBA to empower you and your organization

Dato

21.08.2025

Tid

09:00

Sted

DTU bygning 421 Kollegiebakken 2800 Kgs.