H&M's medarbejdere er omstillingens frontlinje

H&M er i færd med en cirkulær omstilling af sin forretningsmodel. Medarbejderne i butikkerne er spydspidsen i denne forandringsproces. Uden deres involvering og engagement når H&M ikke i mål.

08.12.2017

Nette Kirkegaard, CSR.dk

H&M vil være en 100 procent cirkulær virksomhed senest i 2030. Karl-Johan Persson, CEO og ejer af H&M formulerer det sådan her: ”Vi skal ændre måden, vi producerer og forbruger mode på”. Med den udtalelse indikerer Karl-Johan Persson ikke kun, at H&M som forretning står over for fundamentale forandringer, han iscenesætter også H&M som en del af løsningen på forbrugersamfundets miljø- og klimamæssige slagside.

Der er selvfølgelig meget, H&M selv kan gøre for at nå det mål, men fordi målet også handler om den måde, vi forbruger på, kan modegiganten ikke gøre det alene. De er afhængige af, at forbrugere i hele verden ændreradfærd.

Medarbejderne som forandringsagenter
En stor del af den forbrugeradfærdsændring er lagt i hænderne på medarbejderne i butikkerne. De har den direkte kontakt med kunderne og er i H&M’s cirkulære vision både interne og eksterne forandringsagenter:

Fire gode råd fra H&M

Det kan du med held gøre, når du skal i gang med at involvere medarbejderne i dit CSR-arbejde:

  1. Involver medarbejderne i noget, de har indflydelse på, og som de derfor kan se, skaber konkrete resultater.
  2. Involver medarbejder i centrale dele af strategien, så de kan se, at deres indsats er vigtig for at opnå strategiens mål.
  3. Tag imod feedback – også den kritiske. Kommuniker åbent om læring og erfaring undervejs, også der hvor I måske kom til kort.
  4.  Bliv ved. Det tager tid at involvere medarbejdere på tværs af en organisation, og det kræver en løbende indsats – både for ledere og medarbejdere

”Medarbejderne er vigtige change makers. De har den direkte kundekontakt, og de har føling med, hvor kunderne er henne i forhold til bæredygtighed. Uden involvering og opbakning fra medarbejderne i butikkerne, ville vi ikke være kommet så langt allerede”, fortæller Marie Serup, Sustainability Coordinator for H&M i Danmark.

En af de ting medarbejderne skal være med til at påvirke i forhold til forbrugerne er at de i langt højere grad afleverer deres tøj til genbrug enten i H&M’s butikker eller andre indsamlingssteder. Derfor har H&M bl.a. søsat sit Garment Collecting-initiativ; et tøjindsamlingsprogram, der har til formål at sikre, at så mange ressourcer som muligt forbliver i deres eget tekstilproduktionssystem.

Ambassadører i alle butikker
Involveringen af medarbejderne foregår ved, at hver butik har udnævnt en såkaldt conscious ambassadør, som har ansvaret for at uddanne, træne og inspirere kolleger i butikken. På den måde vil alle medarbejdere blive klædt på til at tage snakken om genbrug og bæredygtighed med kunderne i det daglige. Ambassadørerne er altså ankeret, der binder den overordnede forretningsvision sammen med konkret handling og resultater ude i butikkerne.

”Til at starte med lød det som en tidskrævende mundfuld, og vi bruger da også meget tid på at snakke med kunderne; fortælle dem hvordan de kan passe bedre på deres tøj, så det holder længere. Vi uddeler også flyers om Garment Collecting. Men nu, hvor det er sat i værk, er alle rigtig glade for at kunne gøre en forskel, og det betyder reelt ikke de store ændringer i vores hverdag.”, fortæller Betina Lundgaard, Sales Advisor og Conscious Ambassadør fra H&M i Skive.

Selv lidt overraskede
Fra det danske hovedkontor kan Marie Serup genkende medarbejdernes oplevelse af glæde og stolthed ved at være en del af en vision, som handler om at skabe positiv forandring. Det kan hun se på de årlige opgørelser over, hvor meget tøj, der bliver indsamlet. Det skinner imidlertid også igennem i de årlige tilfredshedsmålinger, hvor H&M oplever, at medarbejderne lægger stor vægt på glæden ved at arbejde i en virksomhed, hvor bæredygtighed er en integreret del af hverdagen.

Indsamlingen af brugt tøj i H&M's butikker er en af de aktiviteter, som butiksmedarbejderne bruger tid på at tale med kunderne om. .

”Det har imponeret mig, hvor meget ejerskab mine kolleger i butikkerne tager. De vil virkelig gerne være en del af den her positive forandring. Vi oplever også, at mange flere har lyst til se på, hvad butikkerne selv kan gøre, fx spare på strømmen og den slags.”

Den følgevirkning kan Betina Lundgaard fra Skive godt genkende:

”Vi sorterer vores affald i klar plast, farvet plast, papir og pap. Vi sender også vores bøjler retur til vores danske centrallager til genbrug eller omsmeltning. Vi genbruger papir ved at skrive på begge sider, ligesom der er timer på lyset i butikken for at spare på strømmen.”

Giv medarbejderne en stemme
Marie Serup oplever også at få masser af feedback, gode ideer til nyt indsatser og ikke mindst mange kommentarer på den information, hun og hendes kolleger sender ud til butikkerne fra hovedkontoret, blandt andet via en medarbejder-app, som alle ansatte kan downloade på deres smartphones. Involveringen har skabt så stort et ejerskab, at H&M skal udvikle den interne kommunikation yderligere.

”Vi kan se, at kollegaerne generelt føler sig godt klædt på, når det handler om den kommunikation, vi sender til dem fra hovedkontoret. Men vi vil selvfølgelig gerne arbejde på at blive endnu dygtigere til at klæde især vores Conscious Ambassadører på med den nyeste information og give dem mulighed for at dele erfaringer – samtidig med, at vi tager højde for deres tempofyldte hverdag,” siger Marie Serup.

Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Ny ISO-standard skal hjælpe fødevarevirksomheder med at reducere madspild

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

13.10.2025BSR

Sponseret

Stakeholder Engagement in a Changing Business Landscape

13.10.2025CSR.dk

Trivsel er også et spørgsmål om konkurrenceevne

13.10.2025CSR.dk

Løngabet vokser: For andet år i streg stiger lønforskellen på mænd og kvinder

13.10.2025Kinnarps A/S

Sponseret

Medarbejdertrivsel – nøglen til en bæredygtig og produktiv arbejdsplads

10.10.2025Kinnarps A/S

Sponseret

Trivsel som konkurrencekraft

03.10.2025Valified

Sponseret

Private label, små oplag, stor ESG-effekt: soSouvenirs formel for fremtiden

29.09.2025Byggeriets Samfundsansvar

Sponseret

Byggeriets Samfundsansvar bygger trivsel på Bornholm og bredt i byggeriet med ny bevilling fra Velliv Foreningen

26.09.2025CSR.dk

No Music For Genocide: Hundredvis af kunstnere i fælles boykot af Israel

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
UN Global Compact Network Denmark
Webinar
SBT Sector Exchanges: Buildings

In this sector-specific session participants will have the opportunity to go deeper into questions and opportunities regarding the building sector and the SBTi methodology and approach.

Dato

15.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Scope 3 Strategy: Regulations, Reporting, and Target Setting

Join our upcoming 2025 Webinar Series: As the first webinar in the series, this session will help participants to understand what the latest regulations and requirements mean for their approach to Scope 3 over the short, medium, and long term. Insights from influential bodies, in addition to business case studies, will demonstrate how aligning with the needs of these key stakeholders can justify investment into more effective data collection, stronger collaboration within value chains, and greater transparency in reporting.

Dato

16.10.2025

Tid

15:00

Sted

Online

JUC SERVICE ApS
Kursus
Sorghåndtering på arbejdspladsen

Dette kursus giver dig konkrete værktøjer til at håndtere sorg i arbejdslivet – både som leder og kollega.

Dato

20.10.2025

Tid

09:30

Sted

JUC, Axelborg - Vesterbrogade 1620 København V

Dansk Standard
Kursus
Arbejdsmiljøledelse - ISO 45001 Diplomkursus

På dette to-dages kursus præsenteres du for indholdet i ISO 45001:2023 standarden og lærer samtidig, hvordan de enkelte krav tolkes og anvendes i praksis.

Dato

21.10.2025

Sted

Kosmopol, Fiolstræde 44, 1171 København K

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: Bæredygtig forretningsforståelse

Få et 360 graders blik på bæredygtighedsverdenen. Opnå et stærkt fundament af viden, indsigter og værktøjer til at arbejde med den grønne omstilling i din virksomhed. Statsgodkendt uddannelsesforløb på 4 dage med ECTS-point.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

DTU
Efteruddannelse
Bæredygtig virksomhedsudvikling

På dette kursus arbejder vi med integration af bæredygtighed i virksomheders strategi og målsætning, værdikæder og miljøledelsessystemer.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup