Menneskerettigheder bliver overset af virksomheder

Virksomheder glemmer i nogle tilfælde at forholde til visse områder af FN's retningslinjer for erhvervsliv og menneskerettigheder.

11.06.2014

Troels Karlskov, CSR.dk

Thomas Trier Hansen, ekstern konsulent for Deloitte og advokat med speciale i menneskerettigheder. Foto: Rie Neuchs Fotografi. .

5 HURTIGE til Thomas Trier Hansen, der er ekstern konsulent for Deloitte og advokat med speciale i menneskerettigheder.

Hvordan vil du karakterisere danske virksomheders arbejde med menneskerettigheder?
Generelt er danske virksomheder dygtige og efterlever danske regler og lovgivning. Men i et menneskerettighedsperspektiv bliver der ofte overset nogle områder. Her er der meget at tage fat i.

Læs også: Ny handlingsplan om menneskerettigheder for dansk erhvervsliv

Et typisk eksempel kan være, at virksomheden har udarbejdet en ansvarlig politik omkring mobning, rygepolitik og korruption. Men virksomheden overser, at den ingen handicappolitik har.

Hvad efterspørger virksomhederne typisk, når de henvender sig?
Tilbage i 2011 kom FN's globale retningslinjer for erhvervsliv og menneskerettigheder. De er ofte grunden til, at virksomhederne henvender sig.

Spørgsmålene handler blandt andet om, hvor langt virksomhedernes ansvar går, og hvad deres opgaver er. Jeg hjælper dem til at se på kataloget, og herefter finder vi ud af, hvor deres primære risici er, og hvilken karakter de har.

Hvilken type opgaver løser du for Deloitte?
Mine kunder hos Deloitte ønsker ofte at få lavet en såkaldt Human Right Assessment eller en Human Gap-analyse. I den forbindelse gennemgår jeg virksomhedens politiker og udformer efterfølgende en rapport, der peger på udfordringer og risici ved deres håndtering af menneskerettigheder.

<p>”… for tiden fylder emner som leverandørhåndtering og social dumpning meget”. </p>

Thomas Trier Hansen, advokat i Nordic Law Group

Kan du fremhæve nogle særlige områder, som er oppe i tiden?
I Danmark vil der altid være fokus på ligestilling, og for tiden fylder emner som leverandørhåndtering og social dumpning meget. Det er typisk eksterne ydelser som rengøring og kantine, der kan give anledning til spørgsmål omkring virksomhedens rolle.

Et andet spørgsmål som rejser sig igen og igen, er spørgsmålet om persondata. Hvad har virksomhederne gjort inden for persondata-området? Har de for eksempel nogen til at se deres databeskyttelse igennem?

Hvilke problematikker og overvejelser er der forbundet med persondata?
De fleste virksomheder har efterhånden en Facebook-identitet. Her kan der opstå overvejelser omkring, hvilke oplysninger der skal deles? Og hvilke klagemekanismer virksomhedens Facebook-profil er omfattet af?

Om Thomas Trier Hansen

Thomas Trier Hansen er advokat i Nordic Law Group med speciale i virksomheders samfundsansvar. Han er tilknyttet Deloitte og er ofte brugt som konsulent inden for menneskerettigheder og korruption.

Han er uddannet jurist fra KU i 1997 og har tidligere været ansat ved Institut for Menneskerettigheder samt været dommer ved Landsretten i Grønland.  

Den tredje søjle i FN's retningslinjer for erhvervsliv og menneskerettigheder omhandler netop klagemekanismer, og da en identitet på et socialt medie i princippet er en hotline i et andet forum, kan man risikere at behandle den samme klage to gange, hvis man ikke har kortlagt sine klagemekanismer.

Læs også: Pas på faldgruberne ved kommunikation om respekten for menneskerettighederne

Det er også populært at udlevere mobiltelefoner til virksomhedens ansatte, men dette giver anledning til en række overvejelser, der relaterer sig til retningslinjerne. Eksempelvis hvem der har rettighederne til oplysningerne på mobilen? Er den data privat, eller skal virksomheden have adgang til dem?

Rambøll A/S

Sponseret

Bliv klogere på CER

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

16.09.2025CSR.dk

Nordiske film- og tv-aktører går sammen om fælles grønne standarder

16.09.2025CSR.dk

Grønt kompromis i Bruxelles: Hybridbiler kan blive en del af bilindustriens grønne omstilling

16.09.2025Valified

Sponseret

Valified opruster: Ny CEO (interim) og ny retning skal styrke ESG som forretningsdriver

15.09.2025CSR.dk

EU udsætter klimamål: Uenigheder spænder ben for 2035- og 2040-mål

14.09.2025Rambøll A/S

Sponseret

Bliv klogere på CER

12.09.2025CSR.dk

Rock Flour Company får investering til at udnytte grønlandsk gletjsermel til CO2-fangst og gødning

12.09.2025CSR.dk

Oprustningen presser bæredygtighed i baggrunden hos rådgivende ingeniører

11.09.2025CSR.dk

Ny rapport: Klimapolitik kan mindske ulighed og øge sammenhængskraften

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dakofa
Seminar
Hybrid-Seminar: Hvordan kan den fremme den cirkulære omstilling i byggebranchen?

Den nye byggevareforordning trådte i kraft den 7. januar 2025 og vil få fuld anvendelse frem mod 8. januar 2026. Forordningen fastlægger harmoniserede EU-regler for byggevarer. Hensigten er, at den skal fremme byggevarers frie bevægelighed på markedet, reducere den administrative byrde (gennem digitale løsninger) og sikre, at byggevarer er i overensstemmelse med principperne for cirkulær økonomi og nye byggeteknologier.

Dato

17.09.2025

Tid

12:30

Sted

Online / Dakofa, Vesterbrogade 149, Bygning D, 4. sal, KBH V

Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001 Inspirationsseminar

I løbet af ISO 14001 Inspirationsseminaret får du forståelse for ISO 14001 standarden og bliver i stand til at vurdere den miljømæssige bæredygtighed i din virksomheds miljøledelsessystem i forhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

18.09.2025

Sted

Fredericia

MäRK
Morgenmøde
AT DRIVE FORRETNING ER IKKE EN RET – MEN ET ANSVAR

Vi lever i en tid, hvor compliance ikke er nok. Hvor ansvar ikke kan reduceres til regneark, dokumentation og business as usual. Verden har brug for virksomheder, der handler med etisk dømmekraft og menneskelig integritet. Som ikke kun spørger “Hvad må vi?”, men “Hvad er rigtigt – ikke bare her og nu, men også for kommende generationer?”

Dato

18.09.2025

Tid

08:30

Sted

Merkur Andelskasse, Vesterbrogade 40, 1. sal, 1620 København

Dakofa
Kursus
En god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning

Et nødvendigt gør-det-selv kursus for såvel udbydere som tilbudsgivere. På dette kursus sætter vi nemlig fokus på rammerne for og kommunernes værktøjer til at sikre en god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning i en tid, hvor udbud og kontrakter er et væsentligt link mellem udbydere og entreprenører. Grundet overvældende interesse er dette en gentagelse af kurset fra marts 2025.

Dato

18.09.2025

Tid

10:00

Etisk Handel Danmark
Kursus
Træning i: CSRD og CSDDD (2025)

Fra Due Diligence til lovgivning: Gå fra analyse til handling med CSRD og CSDDD

Dato

18.09.2025

Tid

10:00

Sted

Etisk Handel Danmark - Overgaden Oven Vandet 10, st, København

Cabi
Webinar
Effektive rutiner i samarbejdet om sygefravær

På dette webinar får du viden om og inspiration til, hvordan du kan være med til at skabe effektive rutiner i jeres samarbejde omkring sygefravær, så I får sat handling bag ordene.

Dato

18.09.2025

Tid

10:15

Sted

Online