Mere bioethanol i dansk benzin
Fra juli i år vil der være 5 % bæredygtig bioethanol i den benzin, danskerne fylder i bilerne, når de tanker 92 og 95 oktan. Det reducerer CO2-udslippet med 200.000 ton om året til at begynde med.
Benzinen i de danske benzintanke bliver snart lidt mere bæredygtig. Fra juli i år vil der nemlig, som følge af loven om bæredygtige biobrændstoffer, som Folketinget vedtog sidste år, være 5 % bæredygtig bioethanol i benzinen, hvilket vil blive standard for 92 og 95 oktan. Det meste vil i begyndelsen være fra sukkerrør i Brasilien, men også andengenerationsbioethanol fra Inbicon i Kalundborg vil være at finde i de danske benzinstandere.
Og gevinsten for miljøet er til at tage at føle på; en direkte reduktion i CO2-udslippet fra de danske veje på ca. 200.000 ton årligt, og beslutningstagerne er derfor godt tilfredse med, at loven nu bliver til virkelighed.
Iblanding af bæredygtig bioethanol i benzinen er et vigtigt bidrag til at reducere transportens CO2-udledning og endnu et skridt på vejen til at formindske afhængigheden af fossile brændsler. Loven om bæredygtige biobrændstoffer bidrager desuden til, at Danmark opfylder sine internationale klimaforpligtigelser, siger klima- og energiminister Lykke Friis (V).
Fra benzinselskabernes side har man hilst den nye lov velkommen, og glæder sig ligeledes over de positive miljømæssige konsekvenser, der snart vil blive endnu bedre. Allerede til næste år vil der, udover de 5 % i den normale benzin, og blive blandet 7 % bioethanol i al dieselolie.
Vi ser en udvikling, hvor vi frem imod 2020 vil iblande mere og mere bioethanol og biodiesel i vores brændstoffer samtidig med, at de nye biler vil kunne køre længere og længere på literen. Og så begynder det for alvor at rykke i forhold til at nedbringe transportens CO2-udledninger, siger Peter Stigsgaard, direktør i benzinselskabernes brancheorganisation Energi- og olieforum.
-AK