Miljøsatsning forbedrer image hos A.P. Møller-Mærsk
Større åbenhed og gode fortællinger sammen med økonomisk succes giver solid fremgang til Danmarks største virksomhed i Imageanalysen fra BNY. De nye containerskibe Triple-E har været en af de gode miljøfortællinger.
Et målrettet fokus på COP15 og miljø har været med til at løfte A.P. Møller-Mærsk ind i top tre i årets imageanalyse fra Berlingske Nyhedsmagasin. I 2011 indtog Danmarks største virksomhed en samlet niende plads. I år en samlet tredje plads.
Udover en målrettet satsning på miljø har innovation og teknologi været et omdrejningspunkt for virksomheden. Det begyndte med, at Mærsk bestilte ti kæmpestore containerskibe af typen Triple-E. En ordre på seks milliarder, hvor der bliver brugt 30 millioner dollar pr. skib på at gøre dem så miljørigtige som muligt.
En større gennemsigtighed i A.P. Møller-Mærsk, mere åben kommunikation og et bevidst ønske om at finde og formidle de gode fortællinger fra koncernens forskellige virksomheder har også forbedret koncernens image.
Berlingske Nyhedsmagasin gennemfører hvert år imageanalysen. Det unikke ved den er, at erhvervsledere giver hinanden karakter. I år har 3.734 deltaget i undersøgelsen og vurderet 140 selskaber på ni forskellige imageparametre.
- UB