Min vej til CSR-jobbet: Claes Amundsen
CSR må aldrig blive et rent marketing- eller pr-projekt, men mange af elementerne i strategisk CSR-arbejde lykkes kun, hvis man har styr på kommunikationen. Det mener Claes Amundsen, der driver rådgivningsvirksomheden Humankind.
-
Hvilke kvalifikationer har sikret dig din nuværende stilling?
Jeg valgte i 2007 at etablere mit eget kommunikationsfirma med fokus på CSR og humanitære emner. Jeg er uddannet journalist og har arbejdet med strategisk kommunikation i godt 20 år. Derfor var det også naturligt, at jeg gik ind i CSR-arbejdet med en kommunikationsvinkel. CSR må aldrig blive et rent marketing- eller pr-projekt. Men mange af elementerne i strategisk CSR-arbejde lykkes kun, hvis man har styr på kommunikationen. Det gælder internt, fordi kommunikation altid er forudsætningen for forankring. Og det gælder eksternt i dialogen med de mange stakeholders.
Hvad tændte din lyst til at arbejde med CSR?
Da jeg var kommunikationschef i Røde Kors, indgik vi en hel del humanitære samarbejder med virksomheder. Det var tydeligt, at nogle samarbejder fungerede bedre end andre, og jeg begyndte at interessere mig for det strategiske: Hvilke typer af projekter passer til de forskellige virksomheder og organisationer? Samtidig blev det klart, at verden har brug for bæredygtige løsninger, hvis ikke de fattigste i al evighed skal være afhængige af nødhjælp og bistand. Derfra var springet kort. Noget af det, der især tændte mig, var den forskel, vi som kommunikatører kan gøre i CSR-arbejdet. De virksomheder, som kommunikerer mest bevidst og modigt om CSR-indsatsen, belønnes næsten altid for det i form af omtale og indtjening. Omvendt kan mangel på kommunikation være med til at undergrave et i øvrigt godt arbejde.
Om Claes Amundsen
Claes Amundsen er stifter af virksomheden Humankind CSR & Kommunikation
Uddannelse:
- Journalist fra Danmarks Journalisthøjskole, 1991
Tidligere ansættelser
- Reporter, TV2-nyhederne
- Kommunikationsrådgiver, Jøp, Ove & Myrthu
- Kommunikationschef, Dansk Røde Kors
- Kommunikationschef, Københavns Universitet
- Fungerende kommunikationschef, PsykiatriFonden
Hvad har du gjort for at brande dig selv i forhold til CSR-stillinger?
Egentlig ikke noget bevidst, og faktisk er jeg et forholdsvist blufærdigt menneske. Men gennem årene har jeg fået opbygget et godt professionelt netværk, som spænder fra NGO’er til offentlige og private virksomheder. Og så har jeg tidligt besluttet mig for at tage alle opgaver lige alvorligt og altid gøre mig umage, uanset om kunden er en international koncern eller et en-mands-firma med en god idé.
Hvem har hjulpet dig på vej?
Jeg har fået uvurderlig hjælp af flere, blandt andet hos Novo Nordisk og Novozymes og af tidligere kolleger i Telenors globale CSR-afdeling. Men også ledere og CSR-folk i mindre virksomheder og en række sociale entreprenører har generøst delt ud af deres viden, erfaringer og indsigter. Vi løber jo hyppigt på hinanden i denne ret lille CSR-verden, og generelt synes jeg, at der er en meget stor åbenhed og velvilje blandt mennesker, der arbejder med bæredygtighed. Men det bør vel også være en del af konceptet.
Hvilke råd vil du give til andre, der gerne vil have et lignende job?
Man skal være i besiddelse af i hvert fald to ting: Et brændende ønske om at skabe bæredygtige forandringer og en stærk forretningsforståelse. I disse år kommer der heldigvis mange kandidater ud fra universiteter og handelshøjskoler med en egentlig CSR-uddannelse. Det er nyt, og jeg gætter på, at de vil være godt stillet, når fremtidige CSR-stillinger skal besættes.
Hvad vil du gerne arbejde med i fremtiden?
Blandingen af CSR og andre strategiske kommunikationsopgaver passer mig rigtig godt. Det sikrer blandt andet, at jeg ikke mister kontakten til de mange andre problemstillinger, som virksomheder og organisationer også er optaget af. Når jeg er til en stor, velbesøgt CSR-konference, spørger jeg nogen gange mig selv: Mon det her er en massebevægelse eller en sekt? Jeg er stadig ikke helt sikker på svaret.