Min vej til CSR-jobbet: Loa Dalgaard Worm, FSC Danmark
Loa Dalgaard Worm står i spidsen for In Good Company-konferencen, som holdes i København 10.-11. oktober.
Hvad tændte din lyst til at arbejde med CSR?
Jeg har været bidt af miljø i mange år. I konfirmationsgave fik jeg en stak regnskovsbeviser og troede, at jeg skulle redde verden. Senere kom jeg ved et tilfælde ind i miljøorganisationen Nepenthes. Til at starte med mente jeg, at de store virksomheder havde ansvar for forværring af miljøet, men jeg troede mere og mere på at arbejde med virksomhederne.
Jeg søgte efterhånden over til en mere konsensussøgende tilgang, hvor man tager udgangspunkt i virksomheders faktiske virkelighed og arbejder i det tempo og med de målsætninger, som giver bedst mening for dem. Der er stadig brug for kritiske NGOer, men personligt mener jeg, at man når længst, når NGOerne og virksomhederne samarbejder.
Hvilke kvalifikationer har sikret dig din nuværende stilling?
Jeg har en cand. mag. i kommunikation og medier. Min drivkraft, da jeg startede, var en god portion jysk snusfornuft og en naturlig interesse for at sætte mig ind i tingene. Det var bestemt ikke givet, at det ville blive en succes, da jeg som 25-årig i høje røde sko begyndte at turnere rundt ved de danske træ-virksomheder, som hovedsageligt var drevet af gamle mænd i grå jakkesæt. De havde ikke den store lyst til forandring! De gav ikke meget for det dér CSR eller træcertificeringer. De fandt ideen meget sympatisk, men de troede ikke på, at jeg kunne gøre CSR til en levevej.
Læs også: Global konference om CSR og miljømærker afvikles i København
Hvem har hjulpet dig på vej?
Da FSC var i sin spæde opstartsfase, tog Judith Kyst, som dengang var direktør hos Fairtrade-mærket, sig tid til at holde møder med min kollega og mig. Hun gav en masse visdom fra sig. Hvilket var ret flot, hendes kalender taget i betragtning! Derudover har en række tålmodige mænd fra træbranchen lært mig en hel del om træ, skovdrift og produktionsmåder. Jeg vidste jo intet om produktionsdrift! Jeg har så til gengæld lært dem en del om strategisk kommunikation og om at turde at satse.
Hvordan kan FSC Danmark være med til at påvirke virksomhedernes CSR?
Vi arbejder med virksomheder indefra og tager udgangspunkt i, hvor de står, og hvordan de gør tingene. Derfra giver vi dem nye indspark og tager dem ved hånden. De fleste af de virksomheder, FSC Danmark arbejder med, har ingen kommunikationsansatte og ingen CSR-ansvarlige. Mange er lidt bange for, hvad det nu fører med sig specielt på bundlinjen.
Loa Dalgaard Worm, sekrekariatsleder hos FSC Danmark
Uddannelse:
Cand. mag i kommunikation og medier ved Aarhus Universitet
Stilling:
Sekretariatsleder hos FSC Danmark
Forbilleder:
Judith Kyst, tidligere direktør hos Fairtrade-mærket,
Jacob Sterling, miljø og klimachef hos Mærsk Line
Kim SKibsted, tidligere kommunikationsdirektør, Jysk
Så går vi ind og hjælper dem på vej, beroliger dem og giver dem adgang til nogle projekter og kampagner, som de kan overskue at være en del af. Det bliver hurtigt meget lavpraktisk såsom at hjælpe med at skaffe de rette leverandører, at formulere indkøbspolitikker og at håndtere en FSC-certificering. Men det er fedt for så betyder det, at vi er inde i kernen af virksomheden og ikke kun et stykke papir i chefens skuffe.
Læs også: Min vej til CSR-jobbet: Louise Kjærgaard, Maersk Group
Hvem er dit forbillede i branchen?
Da jeg startede hos FSC Danmark, var Kim Skibsted kommunikationsdirektør hos Jysk. Han var en mand, som var forud for sin tid og satte miljøet højt i en virksomhed, hvor prisen ellers altid vandt. Han formåede at lave rigtig mange gode tiltag, som virkelig betyder noget ude i verden i dag.
Det samme med Jacob Sterling, som i dag sidder hos Mærsk Line som klima og miljøchef. Vi har samme baggrund inden for NGO-verdenen, og han har formået at trække nogle af idealerne med ind i Mærsk. Han gør det med en vildt god energi, så medarbejderne får en særlig fornemmelse af ejerskab. Det, synes jeg, er ret godt gået.