Multinationale selskaber vil aktivere unge til en bæredygtig livsstil
Konkurrenter som Coca-Cola og Pepsi har slået sig sammen om hjemmesiden collectively.org, der skal anspore millenniumgenerationen til at leve bæredygtigt.
En række globale virksomheder, der normalt konkurrerer benhårdt med hinanden, har slået sig sammen om at aktivere unge mellem 18 og 30 år til at leve bæredygtigt, skriver det britiske medie The Guardian. Det skal ske via hjemmesiden Collectively.org.
Læs også: Studerende bør arbejde med løsninger på klimaforandringerne
Blandt virksomhederne, der står bag initiativet er Coca-Cola og Pepsi, Unilever og Nestlé. Projektet har et dansk islæt i kraft af Carlsberg, der er en af de grundlæggende virksomheder bag projektet.
Der er en række virksomheder involveret, der normalt konkurrerer, men hvis vi ikke samarbejder om at skabe opmærksomhed, engagement og handling, vil alle vores bestræbelser på forsyningssiden såsom at stoppe skovrydning ikke være succesfulde, siger Keith Weed, global bæredygtighedschef i Unilever, til The Guardian.
Om collectively.org
- Idéen til collectively.org fremkom ved World Economic Forum, hvor det blev diskuteret, hvordan man kunne inspirere og accelerere skiftet til en mere bæredygtig livsstil.
- For at skubbe på udviklingen besluttede nogle af verdens største virksomheder at gå sammen med NGOer, mediepartnere og millenniumgenerationen fra hele kloden for at skabe Collectively, der har til formål at bidrage til etableringen af en bæredygtig livsstil som det nye normale.
Kilde: Collectively.org.
Fuld opmærksomhed på sociale medier
For at opnå fuld opmærksomhed på de sociale medier, er Facebook, Google og Twitter også med i projektet.
Tilgangen er bevist positiv og fokuserer på klimavenlig innovation inden for mode, mad, design og teknologi. Dermed har virksomhederne fravalgt at fokusere på negative emner såsom skovrydning, forurening og udryddelse af dyrearter.
Dommedagshistorier fejler
Tilgangen sker ud fra idéen om, at dommedagshistorierne fejler med hensyn til at inspirere til forandring.
Hver dag tænker, designer, tester og bygger verdens mest kreative hoveder nye løsninger, der hjælper os med at trives. Hjemmesiden skal forbinde unge med de innovative idéer, der former vores fælles fremtid, gøre det nemt at reagere, købe, investere og promovere de idéer, som de unge tror på. Man bliver en del af løsningen, lyder budskabet fra Collectively.org.
Virksomheder udviser parathed
At store konkurrerende virksomheder på denne måde går sammen viser, at virksomhederne er parat til at involvere sig yderligere i at skubbe de nødvendige forandringer i gang, vurderes det i The Guardian.
I en fælles udtalelse fremhæver virksomhederne, at det kræver nye forretningsmodeller, baseret på omfattende samarbejder med hinanden, NGOer og forbrugerne, på grund af skalaen og hurtigheden af de nødvendige forandringer.
Læs også: Indkøbere vil samarbejde med konkurrenter for at løfte bæredygtighed
Nonprofit venture
Collectively.org fungerer som et nonprofit venture, hvor virksomhederne har givet afkald på den absolutte kontrol over deres brands. De er samtidig blevet enige om ikke at brande sig via hjemmesiden for ikke at skade sidens integritet over for unge, der tvivler på virksomhedernes motiver.
Projektet koncentrerer sig i første fase om USA og Storbritannien, men ifølge The Guardians oplysninger er der planer om at udvide samarbejdet med virksomheder i Indien, Kina og Brasilien inden årets udgang. Derudover forventes det, at yderligere 20 multinationale selskaber samt diverse NGOer med erfaring i at engagere unge, vil gå med i projektet.
-JKK