12.12.2017  |  Strategi & ledelse

Indspark: Når bæredygtig innovation skal give mening

Mange virksomheder går målrettet efter at skabe nye løsninger fremfor at skabe mening. Innovation bør starte autonomt med det som virksomheden selv ønsker. Og altså ikke et produkt af hvad kunden ønsker. Læs med i blogindlægget her og lad dig inspirere.​​


NÅR HUSET BRÆNDER
Det er måske en lidt mærkelig analogi, men den illustrerer på ganske fornem vis dilemmaet. Hvis dit hus brændte hvad ville du så redde med ud? (kone, mand, børn og alt hvad der måtte være levende er reddet ud). De fleste mennesker ønsker faktisk ikke at redde noget. Nogle siger billeder, men dem har de fleste i skyen (ellers er dette måske et kærkomment vink med en vognstang om at få det gjort). Det er også derfor, at du bør sikre, at virksomheden arbejder efter hvorfor folk bruger noget.

Uanset om vi snakker om produkter, services eller processer, er der altid to niveauer af innovation. Det første niveau, innovation af løsningen, handler om hvordan man løser allerede etablerede problemer. Det andet niveau, innovation med mening, omhandler en ny vision, som kan redefinere de problemer, der er værd at adressere. Innovationen når her op på et nyt niveau og koncentrerer sig om, hvorfor folk bruger noget. Her skabes et nyt værditilbud, f.eks. en ny fortolkning af, hvad der er relevant og meningsfuldt i et marked.

Innovation af en løsning, har domineret innovationsdiskursen de sidste 15 år. Denne form for innovation antager, at kunden har et behov eller problem, og at de søger efter det produkt, der kan give dem den bedste løsning. Udfordringen er, at jo højere antallet af ideer er, des større er sandsynligheden for at finde den rigtige løsning.

INNOVATION AF MENING
Innovation af mening er både relevant når man kigger på kunderne, men også for forretningsstrategien. Da der er overflod af ideer og let tilgang til teknologi, har innovation af løsninger mistet sin evne til at skabe differentiering. Det vigtige er således ikke at få ideer, men derimod at kunne udvælge de bedste, eller finde frem til en ny fortolkning, altså en ny vision.

Innovation af mening kommer indefra og ud. Den er baseret på kritik fremfor idegenerering. Man skal se på sit produkt som en gave til modtageren, en gave som man selv gerne vil have. Kritikken skal bruges til at udfordre ens egen kognitive forståelse og til at sikre, at andre rent faktisk vil elske ens vision.

HVORFOR ER NY MENING RELEVANT I DAG?
Rigdom: I dag er størstedelen af vores behov dækket (specielt i vestlige samfund). Når folk bliver rigere har de tid til at overveje hvad de skal købe, og hvordan de skal bruge deres ting.

Muligheder og dannelsen af identitet: Jo flere muligheder vi har, des mindre beslutsomme bliver vi. Vores identitet er derved blevet et spørgsmål om valg. Dette lægger mere pres på den enkelte, der kan komme til at fortryde sine fravalg.

Forandring: Folks søgen efter ny mening tager ingen ende. Uanset grunden vil folk kontinuerligt genopfinde mening og altid være åbne for ny fortolkning.

CREADIS Business Consulting har vi i mere end 20 år hjulpet virksomhederne med at skabe simple løsninger på komplekse udfordringer. Skal vi også tage et kig på dine udfordringer? Kontakt Alis Sindbjerg Hemmingsen alis.hemmingsen@d-i-s.dk eller på telefon +45 2389 7576

Mere fra Alis

Alis Hemmingsen

Senior Business Consultant, CREADIS Business Consulting

Se profil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere